stoommachine schoonmaken/werkend maken

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door patrick31, 6 dec 2014.

  1. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    hallo,
    ik heb een stoommachine geerft en zou dit graag schoon willen maken, en werkend op een mooie plank willen monteren compleet met scheepsschoef.

    ik heb gegoogeld en vond wat modelnummers :
    seiko T3DR,
    ketel en brander B3

    behalve met de poetslap er goed overheen gaan heb ik toch een paar vragen.
    De brander zit al jaren vol met peut. kan dit kwaad? en hoe maak ik de rest schoon? waar stop ik de peut er in?
    De ketel zit met witte aanslag aan de binnenkant. hoe maak ik dit schoon?
    waar doe ik het water erin?
    De machine is erg stoffig. afstoffen en een poetslap is geen overbodige luxe maar kan/mag WD40 ook gebruikt worden of is er een andere manier?

    tevens heb ik er een bijpassende stoomfluitje die ik er ook graag bij wilt plaatsen(werkend) waar sluit ik dat aan?
    Waar sluit ik de scheepsschoef op aan?

    ik ben een erge leek wat dit soort machine's betreft dus hoop wat hulp te krijgen om dit een mooie plek te geven.

    Met vriendelijke groeten,
    patrick31
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Denk dat het om een Saito stoommachine gaat.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zeer waarschijnlijk gaat het om deze componenten

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    het is idd een seito alleen de heb ik een iets andere ketel.
    aan de bovenkant komen maar twee pijpjes uit. eentje voor de aansluiting van de machine en de andere gaat terug de ketel in/met afsluiter weer naar buiten?

    ik probeer foto's te uploaden maak dat lukt nog niet
     
  5. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    foto's uploaden is gelukt. staan in de fotoalbum van mijn profiel
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    als je een bericht getypt hebt, druk dan eens op "meer opties" ipv op "snel reageren"

    dan krijg je een veld met onder de smileys "mijn foto's toevoegen"

    dan kan je in een bericht foto's plaatsen.
     
  7. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen


    gelukt:D dank je wel.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je op deze site kijkt lijkt het me dat ze stoken op alcohol.

    Saito stoommachines

    Hoe dat werkt kan ik je niet zeggen, ik ken de gebruiksaanwijzing niet.


    Vuil afpoetsen??
    wat voor vuil, messing oxide kan je met koperpoets doen, nicotine prut en stof misschien met gewoon schoonmaakmiddel.
    Kwestie van uitproberen.
    Je hebt wel kans dat als hij straks glimt en je gebruikt hem een keer dat alles weer verkleurt.

    wit in de ketel zal kalk uit leidingwater zijn.
    schoonmaak azijn werkt goed, weet niet wat de fabrikant zegt.
    daarna erg goed spoelen.


    Fluit zal op een aparte stoomleiding moeten of een T stuk met een aparte afsluiter.
    Schroef monteren zal niet zo eenvoudig zijn.
    As verlengen en de machine verhoogd zetten dat daarna de schroef nog boven de tafel blijft.

    Maak er dan wel een kap over, je wilt van een blad vast geen tik op je vingers krijgen.
    Ik zag het toerental waar die machines mee draaien.
    Dat kan je vergelijken met een cirkelzaag, dat kost je je vingers.
     
  10. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    hartelijk bedankt voor de reactie Baggeraar. idd het oppoetsen zal wel gaan. ben alleen bezorgd op de binnenkanten van alle onderdelen. staat tenslotte minstens 15 jaar stil. geen idee of dat gevolgen heeft voor de nodige onderdelen.
    de ketel die ik he ziet er weer anders uit dan op de foto's die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
    eens kijken of de gegeven site mewat meer info zou kunnen geven.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je met de hand de machine nog kan ronddraaien zit hij niet vast.
    Moet redelijk soepel gaan.

    Ik weet niet of je modelbouw / stoomclub bij je in de buurt hebt, probeer daar eens langs te gaan.

    ketel 15 jaar niet gebruikt en voor die tijd gezien de witte aanslag (hoe zag je dat?) wel goed gebruikt. :rolleyes:



    Persoonlijk zou ik, als ik de ketel weer zou gaan gebruiken, er een manometer op zetten en dan geheel vullen met water, dichtmaken en dan met een handpompje de ketel verder vullen = op druk brengen.
    dan kijk je wanneer de veiligheden opengaan.
    Zal zeker onder de 3 bar zijn.
    Daarna de veiligheden er uit halen en de gaten met passende dopjes dichtmaken.
    Daarna zonder lucht , dus helemaal vol water de ketel "afpersen" op 1.5 x de druk waarop de veiligheden opengingen. (dus maximaal 4.5 bar)

    Dan weet je tenminste dat niet stiekem de bodem is doorgerot en te dun/ lek is.


    Daarna zou je net voor het gaan opstoken wat druppels olie in de leiding kunnen doen die naar de machine gaat.

    edit: zie dat er een verdringeroliepot op zit, dan die vullen en gebruiken.

    grt Harm.
     
  12. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    ls ik het pijpje los haal van de ketel zie ik de binnenkant van de ketel.(zie foto)[​IMG]
    verdringeroliepot????euh sorry ben een leek :-(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Denk dat dat wit wat jij ziet isolatie is.
    En de binnenkant van de ketel zit niet in verbinding met de schoorsteen.
    Spraakverwarring over de "binnenkant".

    Ik dacht dat je het over de waterzijde had.
    Die kan je alleen zien door een vulgaatje (als je de veiligheid eruit draait),
    vandaar ook al mijn vraag waar je het had gezien. :D

    Waar je nu inkijkt is de ruimte waar de rookgassen uit de ketel komen.
    Omdat daar nog restwarmte "verloren" gaat hebben ze de stoomleiding er nog in een spiraal geplaatst, dan krijg je warmere stoom.

    Oliesmeerpot is dat buisvormige verticale object waar je de stoomleiding op aansluit die van de ketel komt.

    Stoom gaat door die pot, koelt wat af en condenseert.
    Olie drijft op condens water en de pot loopt over.(inwendig)
    een drupje olie loopt dan mee met de stoom en smeert de machine.
    condenseert er later weer wat stoom heb je weer dat dat water in die pot en de olie komt er weer uit.
    Zo kan je met één keer die pot vullen zo een uur of 2 doen. (afhankelijk van hoe die staat afgesteld).
     
  14. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    zooooooooo, had ik toch bijna aan de verkeerde water in gedaan.:(
    maar het wordt me steeds duidelijker hoe het werkt.
    de Oliesmeerpot is me nu ook duidelijk dus dat ga ik ook zekers vullen.

    als ik de brander aan steek, krijg ik een slap vuurtje. is dit ook de bedoeling of moet er iets van kracht in zitten zoals een gasbrandertje?
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Patrick, die brander ken ik niet.
    Je schreef toch dat er peut in zat?
    Misschien is hij wel dichtgeslibd.
    Volgens mij is het wel zo dat de hoeveelheid brandstof genoeg is om één ketelwatervulling op te maken.
    Begin dus met een volle ketel (zie handleiding) en als je vuur uit gaat, vul de brander dan niet bij zonder ook de ketel weer te vullen. (als je dat zonder pomp doet mag je de ketel pas open maken als er geen druk meer in zit.)

    Zoek eens op youtube naar filmpjes en kijk verslagen na over wat modelstoom nu precies is.

    En ga eens langs bij een club.
    In je profiel staat je woon omgeving niet, kan dus ook niet zeggen neem eens contact op met die of die.
    Misschien woont er om de hoek wel iemand die je wil helpen.
    Zo over het forum is het lastig en kan zelfs gevaarlijk zijn.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De brander is een spiritus vergasser. Ik heb zelf ook een Saito machine met zo'n brander. Ze werken heel goed maar je moet er voorzichtig mee zijn! Als je hem verkeerd vult of aansteekt kan het vervelend mis gaan. Niet op de laatste plaats omdat je de spiritus vlam niet of nauwelijks ziet. Weest zeer voorzichtig!
    Morgen zal ik er een tekeningetje en "gebruiksaanwijzing" maken en hier plaatsen. Nu is het tijd voor de "klamme lappen".
     
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Patrick,

    je kunt dat smeertoestel niet zomaar met wat olie vullen !!!!!
    Je zal daar echt "stoomolie" in moeten doen.

    gewone motorolie, naaimachine olie etc. mengen niet met water en zorgt er voor dat alles dicht slibt als je dit gebruikt met stoom.
    Stoomolie kan wel met stoom mengen en is speciaal voor deze doeleinden gemaakt.

    Zet in je profiel even waar je vandaan komt, dan kunnen we misschien gerichter advies geven waar heen te gaan voor 1:1 advies.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Hieronder een tekeningetje van de Saito spiritus vergasser.

    [​IMG]

    De werking van deze vergasser is als volgt:
    Draai de regelnaald helemaal dicht.
    Vul de tank met spiritus maximaal tot de bovenkant van de lont.
    Controleer het overdrukventiel wat in de vuldop zit en schroef die stevig op de tank.
    Vul het aanstekerbakje voor niet meer dan de helft met spiritus.
    Zet de aansteker onder de achterkant van de brander, bij de vergasruimte.
    Draai de regelnaald 3 á 4 slagen open en wacht een halve minuut.
    De spiritus zal door de lont worden opgezogen en langs de regelnaald in de vergasruimte lopen.
    Steek de spiritus in het aanstekerbakje aan en hou de boel goed in de gaten! Loop er niet bij weg!

    De brander en de vergasruimte worden nu verhit door de aansteker waardoor de spiritus zal verdampen.
    Er zal druk opbouwen, ook de tank zal onder druk komen te staan, waardoor het gas via de sproeier de brander in wordt geblazen. Daar mengt het met de lucht en zal het door de vlam van de aansteker aan worden gestoken.
    In het begin kan de vlam nog een beetje sputteren maar al heel snel zal hij goed gaan "bulderen".
    Als het goed is zal de spiritus in de aansteker nu opgebrand zijn en zal de brander op eigen kracht blijven branden.
    Met de regelnaald kan je de vlam regelen. Het regelbereik is redelijk groot maar bij een kleine vlam kan de vergasruimte na lange tijd te ver afkoelen en de brander gaan sputteren. Dit gebeurt echter zeer zelden omdat de stoomketel dan al lang geen stoom meer levert door die veel te kleine vlam.
    Als je de spiritus tank hebt die bij die ketel hoort zal hij leeg zijn voordat het water in de ketel te laag komt. Dat is een "ingebouwde" beveiliging.

    Wacht met het opnieuw vullen van de spiritus tank tot hij is afgekoeld. Hij wordt zo heet dat je je vingers er heel makkelijk aan kunt branden. Ja dat weet ik uit ervaring. :oops: De spiritusketel vullen als hij nog heet is, is zeer gevaarlijk. Nooit doen dus.
    Vergeet ook niet om de regelnaald dicht te draaien als de tank vol is. Doe je dat niet dan zal de vergasruimte vol lopen. De spiritus zal via de sproeier de brander in lopen en op de ondergrond druppelen. Controleer dus goed of er nergens spiritus langs is gelopen of uit is gedruppeld als je de brander weer aan gaat steken. Spiritus brandt met een vrijwel onzichtbare vlam dus als er is gemorst kan dat branden zonder dat je het ziet. Als je het wel gaat zien kan het te laat zijn.

    Spiritus is een prima brandstof maar heeft wel als nadeel dat er een kleurstof in zit. Die kleurstof zal bij vergassing en ook bij verbranding een residu achter laten. Je kan daarom ook heel goed (bio) ethanol voor je warmhoudplaatje gebruiken. Dat is hetzelfde als spiritus maar er zit geen kleurstof in. Omdat ik dat had staan heb ik hem ook op zuivere methanol gestookt wat heel goed gaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    de youtube filmpjes was een hele goede tip. heb er veel van geleerd. ik zou nooit zoiets in werking willen hebben zonder dat ik weet wat ik aan het doen ben/moet doen.(tja werk in de offshore).

    ik heb eindelijk de gebruiksaanwijzing gevonden van de seito. viel niet mee maar nu komt het allemaal goed.

    inmiddels bezig om de boel op te poetsen. de brander is leeg en de schoonmaak ervan is begonnen.(minimaal 20 jaar aanslag erop)

    zodra dat gedaan is kan het monteren en vullen van de seito beginnen.
    zal zekers het eind resultaat laten zien.

    hartelijk bedankt voor de tips. Baggeraar. gaat nu helemaal goed komen ;-)
     
  20. patrick31

    patrick31

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    emmen
    hehehe, ben niet heel erg bekend met forums. zie nu pas dat er een tweede pagina aan dit onderwerp zit :)

    Ernst Grundmann, ik las en zag idd dat er een vluchtig brandstof in moest dus zat zelf te denken aan methanol. de brander heb ik inmiddels uit elkaar en zag idd de lont zitten( wil ook de brander goed schoon hebben en goed voor elkaar hebben)
    bedankt voor de uitleg, zal zekers helpen op dat goed te laten branden.

    John33, ik las dat de olie een speciale "stoomolie" zou moeten zijn. op internet heb ik een aantal winkels gezien die dat verkopen dus dat gaat zekers goed komen;-)
    bedankt voor deze tip.

    ik woon zelf in emmen. heb even gekeken of er een club in de buurt is maar de enigste is een club over stoomlocomotieven. misschien dat jullie een naam/plaats of iets dergelijks weten wat in de buurt zit?
     

Deel Deze Pagina