Stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Rutten, 21 jan 2013.

  1. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Van het weekend mijn stoommachine in elkaar gezet na een bouw van ongeveer een jaar.
    Dit is een enorm leerproces geweest om de diverse onderdelen te kunnen maken.
    Ben van huis uit een tekenaar/constructeur. Basis van deze machine is een artikel in een engels blad van een marine steam engine uit 1953. Deze is omgezet van inches naar mm nadat het principe duidelijk was.
    Bij het volgende wil ik een beroep doen op jullie ervaring : De machine draaid zwaar, er is zeker compressie. zonder zuigers loopt de machine makkelijk rond. De cilinder is van messing (rond 25), de zuiger is van brons (rond 24.9). Als afdichting wordt een viton o-ring gebruikt van rond 20x2.5. groef diameter van de zuiger is 20.7. mijn vraag is kan het zijn dat de voorspanning van de o-ring te groot is ?

    Groet,

    Timo

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Timo

    [Al geprobeert zonder de viton ringen
    mvg
    Frederik
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb in de o-ring catalogus voor een snoer dikte van 2.5 staan bij "dynamisch schuivend":
    Groef:

    diepte: 2.2 (+0.00 en -0.05)
    breedte: 3.4 (+0.10 en -0.00)
     
  4. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Met een Vitonring zal het je waarschijnlijk nooit lukken, Viton lijkt net rubber als het warm wordt.
    Probeer bij de Gama oid Teflonringen te krijgen of maak deze zelf van Teflontape.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Opgave maximale temperatuur is 200 °C, dus dat lijkt me sterk.
    Verder zijn er meerdere typen Viton (ook voor stoomtoepassing), dus zo'n generaliserende opmerking lijkt me niet op z'n plaats.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Iets wat tegen warmte kan wil nog niet zeggen dat het ook geschikt is als glijring.

    De Viton(afdicht)ringen zijn gemaakt om af te dichten en niet voor glij toepassingen.
    Eriks zit hier op de hoek en wij zijn daar als bedrijf kind aan huis.
    Bij mijn vraag naar Vitonringetjes voor mijn zuigertjes en glans werd me dat door deze specialist sterk afgeraden om de rede die ik al aan gaf, Viton glijdt niet en heeft geen smerende werking.
    Met Teflonringen lopen mijn machientjes perfect zonder enige weerstand.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hoe zit het met O-ringen,
    zijn die ook niet geschikt voor

    draaiende glij
    of
    schuivende glij?
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het zal wel, maar zoals eerder gezegd: er bestaan nogal wat verschillende soorten viton. Als ik op zuigerafdichtingen zoek, kom ik ze toch wel tegen.

    Maar eerlijk gezegd heb ik geen enkele ervaring en ga ik af op wat ik kan vinden, de enige o-ringen waar ik in m'n werkzame leven mee gewerkt heb waren van rvs en hadden een diameter van 4 meter of meer........

    Groet,

    Ad Bakker
     
  9. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Of ze werken of niet, ik heb een 16 jaar oude cheddar Puffin met O-ringen. Draait zeer zwaar met de hand, op lucht redelijk op stoom met olie als een gek. Dus het zou best eens goed kunnen uitpakken, gewoon testen!
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  12. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben gepensioeneerd, maar bij het bedrijf waar ik werkte hadden we alles haast in huis wat je kan bedenken op mechanisch, meet en regel of electronisch gebied.
    Temperaturen van 1200 graden waren zeer normaal, en stoom is het hoofd product.

    Ik zeg niet direct dat Viton niet kan werken, maar niet onder de condities zoals topicstarter beschrijft.
    In een hydroliccilinder zitten ook (Viton) o-ringen en dat gaat perfect.
    Toch zal je nooit Viton o-ringen tegenkomen in lucht gestuurde cilinders omdat daar de smering ontbreekt.
    Je zou zelfs met een gewoon elasticje een o-ring kunnen maken als je maar genoeg olie gebruikt om de boel te smeren.
     
  13. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Wellicht is het toepassen van cilindersmering de oplossing?

    groet,
    Paul
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ik waai met elke wind mee. :rolling:
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Maakt voor degelijke O-ringen allemaal niet zo veel uit, werden in mijn vorig leven als hersteldienst van Makita veel vervangen bij pneumatische boorhamers (de plunjers). Die kregen belist ook één en ander achter de kiezen over verloop van tijd.

    Stevo
     
  16. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Heren,

    Bedankt voor alle reacties. Leuk dat er verschillende meningen zijn. Maakt het lastig om een juiste keuze te maken. Ga nu de inlaat in orde maken.(hardsolderen) Van de week de compressor bij mijn broer ophalen en het maar eens op lucht gaan proberen.
     
  17. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Je zal dan wel als je de Vitonringen niet gaat vervangen olie aan de perslucht moeten gaan toevoegen voor de smering.
    Je zou eens op zuigerveren van mr van Gent kunnen zoeken, volgens mij heeft deze in het verleden hier ook al eens over geschreven.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik zou de cilinderdeksels maar even lichten en dan eerst een "plons" olie op de zuigers gieten en dan een aantal slagen met de hand maken, zodat alles goed nat is.
    Als je eenmaal op lucht gaat draaien, in de leiding naar de machine wat druppels olie doen en daarna de lucht er op.

    Let wel op dat er niet teveel olie tegelijk in gaat, dan krijg je dat de zuiger (met een laag olie erop of eronder) tegen het deksel slaat.

    Daarna afentoe wat olie in de leiding druppelen.(even de lucht eraf :p )
    (of je moet natuurlijk een echte "lubricator" hebben op de lucht en dan het liefst net voor de machine dat het niet eerst heel je slang nog door moet.)
     
  19. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    In de door mij gebouwde stoommachine heb ik op de zuigers siliconen o-ringen toegepast.
    De inbouwmaten zoals die door de fabrikanten worden opgegeven moeten echter voor onze toepassing wel worden aangepast.
    Ik heb ringen van 9x2 mm gebruikt waarbij de groef diameter in de zuiger 9.2 mm. is en de groef breedte 2.2mm.
    Met lucht loopt de stoommachine aan met 0.3 bar, ook op stoom loopt het naar volle tevredenheid.
    Het is wel belangrijk dat er iets gesmeerd wordt.

    Henry
     
  20. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Zojuist de compressor geregeld en de luchtinlaat op de machine geschroefd.
    De machine draait nog niet netjes rond omdat de timing niet goed staat.
    Weet iemand van jullie wat de beste stand is ? Als de zuiger helemaal boven staat
    dan staat de schuif nog niet volledig open. Zie foto.

    Groet,

    Timo

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina