Voor de geintreseerden hieronder een aantal gegevens van de door mij gebouwde modellen. De 2 stuks blank stalen modellen zijn van het Duitse type BR 03 en 95. Ze zijn net als het gespoten model BR44 gebouwd op schaal 11.3 dit is 5" 127mm spoor. De bovenstaande modellen zijn tussen de 1.5mtr en 2.1mtr lang en wegen nabij de 100kg. Ze zijn in opdracht gebouwd voor een liefhebber als kastmodel, ze kunnen dus niet rijden en zijn geheel leeg van binnen. Wat belangrijk was is dat de buitenzijde zo nauwkeurig mogelijk nagemaakt moest worden. Dit houd dan ook in dat al het drijfwerk met stangen middencilinders en dergelijke draaid. Voorts zit er verlichting in de BR44. De bouwtijd bedroeg zo'n 15 maanden per stuk. Er staat voor de zelfde liefhebber nog een loc op stapel de P8 een 38er. De machines zijn gebouwd vanaf copyen van de orginele 1/10 tekeningen van de Duitse Reichsbahn. De BR23 is gebouwd in 1989 vanuit de beschrijving uit De Modelbouwer. Het is een werkend en kolengestookt model op spoor 3,5 ". Deze is gemaakt op een Saupe DDR draaibankje en HMB freesbankje. Bouwtijd incl. tender ca. 17 maanden. Zandtreinlocje (blauw) een van de 2 welke ik heb gemaakt als eerste locomotieven. In 1986 op 3,5" bouwtijd 1 jaar p/st. Een zeer goed werkend model wat voldoende sterk is om een volwassene en een kind te kunnen vervoeren. Het model is van tekening goed te bouwen voor beginners welke het stadium van kleine machientjes voorbij zijn. De stoomtrekker gebouwd in 1993 als 1 van 4 stuks. Kolen gestookt met stalen stoomketel en koperen ingerolde vlambuizen. Het project door mij gestart en al gauw gevolgt door een drietal medebouwers. Beresterk en makkelijk te stoken en rijden. Het elektralocje gebouwd van een plaatje uit een catalogus. Voor mijn zoon welke soms te lang moest wachten als we ergens moeten rijden op stoom. In de opstooktijd kan hij al rijden met wat kinderen achterop. Model met een rolstoelmotor en autoaccu en verlichting. bouwjaar 2007 en bouwtijd 1.5 maand. mvg Rene
Ziet er geweldig uit Rene. Met mijn draai en frees werk houd ik het nog even bij het wat eenvoudige werk voor dat ik het diepe in stap. Suxes Gr.Joop
Zandtrein locomotief Modelstoomproject 7 1/4" stoomtrein 2 asser volgens bouwtekeningen van de NVM. 1x vergroot voor rijden op de lage baan. Stalen stoomketel met dikwanding ingerolde koperen vlambuizen. 6 bar werkdruk. trekkracht ca. 40 personen. zuigerdiameter 50mm. tevens foto van zusterloc deels samen gebouwd. mvg Rene
Dit zijn bekende modellen. Volgens mij gezien op het forum van de stoomgroep nietwaar? Grote klasse. Groeten Norwin Stoomgroep Holland Ook zeer de moeite waard voor diegenen die dit nog niet hebben ontdekt.
stoomloc Emma De EMMA Mijn 7 ¼" zandtrein-lokomotief de Emma staat nagenoeg op het punt de baan op te gaan. De laatste handelingen worden verricht zoals het verpakken van de leidingen, cilinders en appendages. De machine loopt al op lucht en de eerste stoomproef zal niet lang op zich laten wachten. In samenwerking met John Phielix is de machine goed afgesteld en worden nu de tijdelijke verstelbare stangen op maat en definitief gemaakt. Het spuiten van de loc moet nog even wachten maar de kleurkeuze is al bekend, dit wordt een verrassing op de baan. Eerst maar eens proefrijden. De grote dag is aangebroken De vrijdagavond ervoor eerst onder stoom gebracht thuis in de tuin. Natuurlijk moesten er een aantal kleine werkzaamheden worden verricht zoals het verhelpen van lekkages aan koppelingen, soldeerbussen en wat opstart problemen van de stoompomp. Voor de bovenstaande pomp werd ook nog even gauw een ander bevestigingssysteem gemaakt voor de hoofdschuif. Deze werd door de grote stoomkracht en de forse uitvoering van de pomp kapot geslagen. Op zaterdag 25 april 2009 was het eindelijk zo ver, de Emma voor het eerst de baan op. Het opstoken gaat zoals gebruikelijk en duurt ongeveer 45 minuten . Tijdens het opwarmen alles nalopen en smeren, vullen van de lubricator en het testen van de injecteur. Ja jullie lezen het goed: ik die altijd heb geroepen weg met die dingen, ze komen er bij mijn loc niet op, altijd problemen met het functioneren ervan. De injecteur werkte vanaf het begin zonder problemen en met de nog wat haperende stoompomp was dit een prima alternatief. Nadat er voldoende druk was opgebouwd een poging wagen ………blaaskranen met de hand openen…..en de regulateur iets open. Omdat de mechanische bediening van de blaaskranen nog even op zich laat wachten (moet nog worden gemaakt) moest ik de loc even stoppen, afstappen en kranen dichtzetten. Vervolgens er weer vandoor…………na twee ronden een handmatige smeerbeurt van alle draaipunten en cilinders. De oliesmeerpomp is ook nog in de maak een en ander volgens het model van Frank van den Berg. Het stoom, kolen en waterverbruik valt reuze mee, er zit ook zo'n bak met vuur in. De stalen ketel maakt geweldig goed stoom en een grote uitlaatslag. Ik rij weg met 5 bar en halverwege de baan staat de meter op 7 bar hier moet dus een aangepaste uitlaat-nozzle in, vaak is dit andersom. Vastgelopen Na een ronde of 4 glijd de loc zonder draaiende wielen een meter verder over de baan??????? Natuurlijk ver van ons basisstation met gereedschap heb ik de boel op moeten halen voor een grootscheeps onderzoek. Het demonteren van de voor-cilinderdeksels gaf geen inzicht in het probleem. Er waren geen verdraaide kruktappen of andere zaken te bekennen. In eerste instantie denk je aan gebrekkige smering van de zuigers maar deze bewogen wel. Het blijkt een vast gevreten kruishoofd te zijn aan de achterzijde van de leibaan. Mogelijk wat zand of iets dergelijks, het geheel gedemonteerd en weer gangbaar gemaakt met een vijl en wat schuurlinnen. Na het herstel in omgekeerde volgorde weer alles gemonteerd, natuurlijk wel de loc op druk gehouden voor een volgende rit. De volgende rit verliep als boven omschreven dus een 2e herstelperiode van zo'n uur. Hierna nog diverse ronden gereden zonder problemen. Om 17.30 uur de boel schoongemaakt, opgeruimd en met een goed gevoel naar huis gegaan. Er moeten natuurlijk een aantal aanpassingen nog gedaan worden zoals een paar zijdelingse groeven in de leibanen voor minder wrijving, een 2-tal zeefjes in de waterbakken en het fijn afstellen van de stoombel. In ieder geval een flinke impuls gekregen om alles af te bouwen en in kleur te spuiten. Nog even nagenieten met de foto's en de video. Intussen is de lok gespoten in legergrijs en zwart. Tot ziens op een van de banen. Rene
Het ziet er allemaal echt fantastich uit Rene !!!! Nog erg bedankt voor het mogen gebruiken van je loctite in Leek, ik neem aan dat je die hebt terug gevonden, ik had die in de cabine van Emma terug gezet. Helaas heeft het niet mogen baten, er was meer defect dan eerst was aangenomen. Inmiddels is dit hersteld maar de techniek heeft me net in de steek gelaten op een moment dat het niet moest. Terwijl mijn machine 2 weken voor leek perfect draaide De ketel is echt een toppertje, in combinatie met mijn pop veiligheden maakt ie stoom als de beste. Zelfs hans Stadler van Leek was onder de indruk van de afblaas van mijn veiligheden. Vol vuur, blazer flink open en laat maar staan..... 6 bar klep open, en afblazen maar. druk steeg niet, bleef keurig tussen 5,5 en 6 bar bij het afblazen van de klep. Emma heeft het goed gedaan in Leek? toch ? ziet er in elk geval uit als een werkpaard, zo in het grijs. Groet, John
heey rene joost hier mooie loc emma maar komt ie ook op rading spoor ? ik weet nie of ik kom denk het wel weer ff kijken naar henk veldhuizen maar zie je dan wel weer gr joost.k