Stoomsleepboot Maarten

Fijne zomer gewenst jan en alle stoomliefhebbers
bouwen staat nu op een laag pitje deze zomer aanwezig op enkele visserijfeesten met mijn model van de kg 6 waarvan er een verslag volgt na de zomer,dan kijken we ook reeds uit naar de najaarstoomdagen te Wijghen
gr Kotje

Maarten in aanbouw

Goedenavond Luitjes,

allen een fijne ´rust´ & vakantieperiode toegewenst.

Ik bouw nog (heel) even door aan de Horten Colibri omdat ik deze gereed wil hebben voor augustus; dan is er een meeting in Duitsland nml.
Elke avond een uurtje, dan schiet het op.

groetjes
Peter

we hebben met dordt in stoom 2010 met de hercules nog even tegen de maarten geracest.
maar het leek wel of de brander uit was, het ging niet hard.

Ik heb ook gezien als dat jullie daar een paar flinke overtredingen hebben gemaakt :yes: :yes: :yes:
Als ik mij nog herinner dan mochten we 10 of 20 meter voor een brug niet opstoken
mvg
Frederik :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook gezien als dat jullie daar een paar flinke overtredingen hebben gemaakt :yes: :yes: :yes:
Als ik mij nog herinner dan mochten we 10 of 20 meter voor een brug niet opstoken
mvg
Frederik :D

ow zou best kunnen, heb er zelf nog niks van gehoord!
maar ja waar rook is is vuur, en waar vuur is is stoom!! ;)
gr. dennis

Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, ik sta versteld van uw ontwerp "Maarten" Ik had het afgelopen WK tijd om uw project te bewonderen. In één woord IK buig mij nederig voor zo'n modelbouwer.
Wat U in alle details laat zien is onvoorstelbaar.
Jan, werkelijk mijn hoed af voor U.

Groeten

Rudy

Hallo Rudy.

Bedankt voor het compliment maar als je wat langer op dit forum rondgekeken hebt zal je zien dat er zat modelbouwers zijn waarvan ik nog kan leren.

Groeten, Jan.

Hallo Jan.

Als je een keer aan boord wilt kijken bij de maarten kan ik denk ik wel voor je regelen.
Ik ben goed bevriend met de eigenaar Henk van Duuren.

Groeten Willem

Nou nou je neemt het er wel van zeg.
Wat een vakantie.
Ik zou graag wat tips krijgen over de afmetingen bij de strijkbare schoorsteen.
grt Harm

Hallo Harm.

Ik ben er nog, mijn seizoen begon dit keer weer met de tentoonstelling in Wijchen. Ik vond het weer een fijne dag en het was gezellig druk.
Bij mijn model wilde ik beginnen met de deurtjes van de machinekamer ingang. Ik was er voor mezelf echter nog niet uit hoe ik de gebogen bovendeurtjes het beste kon maken.
Eerst wilde ik de plaat buigen en dan later het zijkantje eraan solderen. Uiteindelijk heb ik een mal gemaakt om bij een plaat van de juiste breedte eerst de zijkanten te buigen.
Later in een stuk rond van de goede diameter met een figuurzaag twee groeven gezaagd waar de zijkantjes precies pas in lopen. Op dit stuk rond kon ik de plaat buigen zonder dat het zijkantje knikte.
Welke maten van de schoorsteen wil je weten ?
Hierbij een foto hoe ik de delen van de schoorsteen heb gemaakt.

full

full

De eerste delen van de deurtjes.

full

full

De grote onderdeur moet nog in de lengte richting doorgezaagd worden en dan de stripjes voor de scharnieren erop solderen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
normaal gezien kijk ik nooit naar deze stoomrubriek wegens geen interesse in deze tak van de modelbouw
MAAR !!

dit is werkelijk van een onvoorstelbare pracht en vakmanschap ,hier schieten woorden tekort

mvg
Ben

normaal gezien kijk ik nooit naar deze stoomrubriek wegens geen interesse in deze tak van de modelbouw
MAAR !!

dit is werkelijk van een onvoorstelbare pracht en vakmanschap ,hier schieten woorden tekort

mvg
Ben

daar sluit ik me voor de volle 100% bij , ik krijg bijna zin om mijn oude wilesco van de zolder bij mijn pa thuis te halen en hem weer eens leven in te blazen , staat al 20 jaar stil.

Maar Jan wat een vakwerk echt prachtig mooi .!!!

Mvg ,

Bart

daar sluit ik me voor de volle 100% bij , ik krijg bijna zin om mijn oude wilesco van de zolder bij mijn pa thuis te halen en hem weer eens leven in te blazen , staat al 20 jaar stil.

Maar Jan wat een vakwerk echt prachtig mooi .!!!

Mvg ,

Bart

gewoon doen Bart,

en als je dan vragen hebt, er is hier meer dan genoeg kennis aanwezig om je te helpen.

ik kijk uit naar een verslag

groet
Peter

Om te beginnen iedereen bedankt voor de zeer positieve reacties.
Vandaag de laatste bovendeurtjes gebogen en daarmee is een klusje waar ik lang tegenop zag toch gelukt. De scharniertjes solderen is bij de machinekamerkappen ook gelukt dus heb ik vertrouwen in een goede afloop.

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Maarten

goedenavond jan,

als je zin/tijd hebt, wil je svp eens een detail foto maken van zo´n scharniertje?
daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar.

Hallo Peter.
Hopelijk is dit wat je bedoelt.
full

Busjes van 1 mm buitendiameter en een boring van 0,6 mm.
full

Nadat her stripje van 2 x 0,5 mm eraan gesoldeerd was in een mal de juiste vorm geboord.
full

Om solderen mogelijk te maken en tevens een beetje stevigheid te krijgen zijn de scharnieren in de kap uit 1 stuk gebogen en van binnen naar buiten gestoken.
full

Het eindresultaat.
Op de echte Maarten zit er ter bevestiging een bout door.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back