Stoomsleepboot Maarten

Volg dit in stille bewondering, wat een inzet, van het eerste tot het laatste met de zelfde prachtige afwerking :worship:

:D :D met alle reacties.
Over het stof hoef ik me nog niet druk te maken Arjen. Ondanks dat het aardig opschiet denk ik nog minstens 2 bouwseizoenen nodig te hebben voor de Maarten gereed is.
Vandaag de lichtbakken voor de boordlichten gemaakt en gemonteerd.

full

Groeten en prettig weekend, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een mast stagen is normaal, maar bij die binnenbootjes heb je alleen een ketting om de pijp te strijken.
De ene heeft als borg een houten keg tussen de contra gewichten en de koelkast of een borg plaatje zoals hier op de Maarten.
Op het IJsselmeer gaan die gewoon stuk als lucifers.
Zij hebben die stagen nog niet zolang en ik weet niet of Jan dat weet en eventueel ook nog wil maken.

Grappig om te lezen, het woord "luiwagen" heb ik in jaren niet meer gehoord, laat staan vastgehouden.

Ik heb er wel 1 aan boord liggen van mijn kotter
als je zo vrij wilt zijn graag van boven naar beneden met schrobben aub en het teakdek met een emmer lauw water en een handje soda erbij graag :D:D:D

@ Jan Walpot,

Ik heb geen enkel verstand van stoomtechniek, maar als ik uw prachtwerk zie krijg ik spontaan zin om een stoommachine te bouwen.
en de sleepboot allemachtig wat mooi werkelijk een pronkstuk.
tijdens shows weet ik zeker dat u met dit schip in de prijzen zult vallen..

Nu ga ik in de hoek staan om me te gaan schamen voor mijn bouwsels.

Groeten Dyon.

Ieder weer bedankt voor leuke reacties.
Ik werd er op gewezen dat er wel een koffiemok in de stuurhut hoorde.

full

Groeten, Jan.

Ik mis nog de damp die van de koffie af komt, dus het valt me tegen...

Nee, serieus, net als ik mijn onderkaak weer opgeraapt heb, komt er een nieuw, net zo fraai of nog fraaier detail bij. Respect!

Op het stuurhutdak naast het kompas nog een stuk "weekijzer" geplaatst om het kompas te stellen.
De machinekamertrap gemaakt en daarmee eindigt voor mij dit modelbouwseizoen.

full

Groeten, Jan.

Alleen het modelbouwen stopt na de stoomdag te Loon op Zand.
Verder word ik nog wel gewoon op het werk verwacht hoor Harm, maar toch bedankt.

Groeten, Jan.

Jan, laat je niet ontmoedigen, we kunnen niet allemaal gaan rentenieren met ons 48ste levensjaar !
We gaan je wel weer volgen in het najaar !
En weer bedankt dat je dit moois allemaal wil delen met ons !

gezien het weer loopt het seizoen nog door hoor Jan .
vandaag de tijd gehad het hele verslag nog eens door te kijken .
kan alleen maar zeggen wat mooi .
en wat een techniek word hier toegepast .
hoop de Maarten toch een keer tegen te komen hoor op stoom dagen of beurs of zo.
zou zeggen fijne zomer stop en veel mooi weer toegewenst .

groeten Henk

Hallo Henk, morgen is dan je kans. Ik ga met de Maarten naar de stoomdag te Loon op Zand. Van 10:00 tot 17:00 in "De Wetering".

Groeten, Jan.

De voorjaarsstoomdag te Loon op Zand was weer een zeer geslaagde dag.
Heel leuk om enkele mede forumleden te ontmoeten.
Allemaal bedankt voor de grote belangstelling.

full

full

Groeten, Jan.

einde seizoen

Jan,

ik heb de beitel ook alweer aan de wilgen gehangen hoor, geen zak zin meer. Als je heel de winter lekker hebt gebouwd ben je op gegeven moment wel klaar er mee, volgend jaar weer hoor.

Je boot is een beauty man, ik vind echt dat de maarten het vakmanschap gewoon uitstraald, prachtig gemaakt.

Groet, Monster Diesel.

Verplaatst naar de werkplaats, bezig met de KRG 6

Jan,

Ben voor de 2e keer je draadje aan het doorlezen. Met name de appendages die aan de stoommachine hangen trekken mijn belangstelling. In post 16 heb je de achterzijde van de machine laten zien. Kan jij uitleggen hoe de olie afscheider werkt ? Hoe heb je de afmeting van de condensor bepaalt ?

Groet,

Timo

Back