Stoomsleepboot Maarten

Hallo Timo.
Ik hoop met deze schetsjes duidelijk te maken hoe de oliescheiders zijn opgebouwd. Zoals ik in post 16 al schreef is het maar een bedenksel en zal de praktijk leren of het werkt. De afmetingen van de condensor zijn bepaald door wat ik kwijt kon en dat is dus ook afwachten of het voldoende is.
full

Stoom / olie scheider.
full

Condensaat / olie scheider.
Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Jan,

Bedankt voor je antwoord. De schetsjes maken het verhaal een stuk duidelijker.
Zoals je in post 16 al verklaarde, is de achterste pomp de voedingspomp naar de ketel.
Ik begrijp alleen nog niet hoe je deze door de stoom / olie scheider laat lopen ?
(je schets heeft 3 aansluitingen, Op de foto zie ik er 4: aanvoer vanuit de stoommachine, afvoer naar condensor, aanvoer van de achterste pomp, aanvoer naar de ketel)

Hoop dat je dit nog toe kan lichten.

Groet,

Timo

Hallo Timo.

De stoom / olie scheider zit in de afvoer van de machine naar de voorverwarmer.
De onderste aansluiting is de aftap. De stoom gaat van de voorverwarmer naar de condensor. De middelste pomp pompt het condensaat naar de condensaat / olie scheider.
De voedingspomp zuigt onderuit de condensaat / olie scheider en perst via de voorverwarmer naar de ketel.

Groeten, Jan.

Jan,

Bedankt voor de toelichting. Met deze informatie kan ik in de toekomst het een en ander gaan toepassen bij mijn eigen machine.

Groet,

Timo

Voordat ik aan de Maarten verder ga eerst nog een tussendoortje om een belofte in te lossen.
Het model van deze stirling is naar een tekening van Jan Ridders maar de maten en gebruikte materialen zijn anders.

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Komt er een spiritus brander in of word het een kaarsje?

Wel mooi dit ontwerp. Ik zelf bezoek Jan de Ridders website regelmatig voor wat inspiratie. Mijn volgende sterling wil ik waarschijnlijk toch de hete kop/verdringer met pirex buisjes maken.

Die dopmoertjes maak je die zelf of koop je ze ergens?

Groeten,

Mark

Hallo Mark.

Het wordt een waxine licht.
Met een pyrex buisje is wel mooi maar ik heb gekozen voor materiaal dat ik had liggen.
De dopmoertjes heb ik gekocht bij Sauerbier.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Sleepboot Maarten

Zo'n pyrex-buisje lijkt mij ook een heel stuk kwetsbaarder of vergis ik mij? En - misschien off topic - hoe gaat dat dan met de afdichting? Het is immers glas op metaal en het wordt loeiheet toch?

gewoon nieuwsgierig ;)

Hallo Peter.
Volgens tekening wordt de afdichting verzorgd door een o-ring. Het begeleidend schrijven meldt dat het voordeel van pyrex is dat het een slechte warmte geleider is waardoor de koude cilinder nauwelijks opwarmt.
Ik heb vandaag de verdringer gemaakt en schiet dus al aardig op.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heteluchtmotor gereed. Nu weer verder met de Maarten.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hetelucht motor

Jan,

nog één vraagje:
zag je heteluchtmotor op Youtube. Zit daar een toerenbegrenzer op? Hij loopt zo mooi rustig, andere motortjes lopen veel sneller terwijl bij jou het waxinelichtje er toch vol onder staat en dus maximale hitte afgeeft?

Jan,

nog één vraagje:
zag je heteluchtmotor op Youtube. Zit daar een toerenbegrenzer op? Hij loopt zo mooi rustig, andere motortjes lopen veel sneller terwijl bij jou het waxinelichtje er toch vol onder staat en dus maximale hitte afgeeft?

Zo erg heet is een waxinelichtje niet hoor
mvg
Frederik

Hallo Peter.
Zoals Frederik al schreef is een waxinelichtje niet zo erg heet.
Mijn eerste heteluchtmotor heb ik later voorzien van een spiritus brander om genoeg warmte te hebben.
Bij deze heb ik in de bronzen afdichting van de verdringerstang een Teflon busje ingebouwd.
Dat busje zet meer uit dan het brons en sluit krap om de verdringerstang, hetgeen een remmende werking heeft. Het busje moest ik zelfs warm ruimen om te zorgen dat de motor niet stopt.
Groeten, Jan.

Back