Stoomsleper 150 x 36 cm werkend op stoom

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 9 jan 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    Weer een geweldige vaardag gehad.
    1030 tewater en 1715 water op en benzine op
    9 liter water op 1 liter wasbenzine

    [​IMG]
     
    Potter, Broeckx Ronny, Stoompomp en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    prachtig super
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    Met koudd weer in Genk heerlijk gevaren.
    Vorige week in Maasdam met een hogere temperatuur, had ik toch vaak dat de voedingpomp gewoon bleef voeden, met een veel te volle ketel tot gevolg.
    Alleen de temperatuur was anders.
    Daarom de peilglasbuis opnieuw geïsoleerd.
    Die was nog kaal na de ombouw naar 8 mm glas.:rolleyes:
    Kachelband 12 mm x 3 mm had ik nog genoeg na het drama van de lekkende deur van de gloednieuwe pelletkachel waarvan de importeur bleef beweren dat het aan mijn schoorsteen lag en niet aan de deurafdichting.
    2 lagen zitten er om de buis.
    Binnenkort maar eens testen.

    [​IMG]
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aan de onderkant van je foto, kan ik een print zien, waarschijnlijk met optische detectie, gelet op de schuine stand van het witte element.
    Bij vroegere stoomschepen had je een "Copes" ketelniveau regeling. deze was geheel mechanisch en bediende de ketelwatervoedingsklep.
    Deze werkte op het principe van een Bimetaal(gebogen buis), uitzetting door verschil van stoom- en watertemperatuur.
    Een veel gemaakte fout was, het isoleren van de bovenste aansluiting. Het afgekoelde condensaat bereikte de bovenkant van de regeling niet meer.
    Gelet op het principe van de vorige regeling, moet je niet isoleren, maar eerder koelen.
    Door het koelen van de leiding naar het peilglas, condenseert de stoom en geeft een goed niveau in je peilglas.
    Door niet koelen had je een probleem bij varen bij een hogere temperatuur.
    Dus beter koelen, dan isoleren.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2019
  5. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    Ik schreef
    Ombouw verslag:
    klik hier


    Dat wit is een spietje van roofmate (schuim) en dient er voor om de de print niet te laten wegzakken, want die hangt aan de draadjes van de IR diode/transistor.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2019
  6. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag en antwoord.
    Vraag heb jij een optische waterniveau detectie?,
    - indien fout, Ja met een schuin geplaatste optische detectie, die gebruik maakt van de brekingsindex van wel en geen water in het peilglas.
    Vraag is deze bestand tegen condens in het peilglas?
    - Antwoord?

    Op het laatste duidelijk, door de lage temperatuur condenseerde de stoom voordat deze het peilglas bereikt en liep als druppels door het peilglas.
    Bij een hogere temperatuur was niet alles gecondenseerd en de rest sloeg als mist op in het peilglas.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    Weer een heerlijke vaardag achter de rug en heel erg veel minder water verbruikt.
    De waterpeilbewaking doet het uitmuntend.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu ligt het schip aan de werf bij Stuart.
    Daar moeten ze echter eerst nog een klusje voor een baggermolen afwerken, voordat ik aan de beurt ben.
    Ik heb wat meer dan acceptabel "machineuitval" gehad.
    Aanboord kon ik de "klop" niet achterhalen, verder heeft de schaarbediening zichtbaar ruimte waardoor de schaar niet meer op de volle 100% komt en de machine slechter opstart.

    Enige optie: machine er uit.
    (voordat er een ander bootje tussen mij en de wal ligt en als fender gaat dienen. . . . .)
     
    Herm vindt dit leuk.
  8. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Met de machine op de kant is er ruimte om de schroefas naar binnen te trekken voor druklager"survey".
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Was dit dezelfde klop als in Hoogvliet?
    Je hebt destijds de cilinderstang in het kruishoofd (provisorisch?) geborgd met Loctite.
    Ik weet niet of je hierna een borgmoer/en hebt aangebracht.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    Dit is een nog steeds niet gevonden klop.
    Ik had aanboord al eens de cilinderdeksels gelicht: zuigers zaten nog aan de stangen.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De betreffende zuiger zat toen ook aan de stang, maar de zuigerstang was losgedraaid uit het kruishoofd en de zuiger stuitte tegen het deksel.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    Machine weer aanboord gezet en hij draait op 0,5 bar lucht, vooruit en achteruit.
    Met een klop....................

    Op 3 bar lucht bokt hij na het omkeren en komt niet meer op gang. :(
    Schuifkast van de lagedruk opengemaakt: schuif staat goed.
    Leek vooropening te krijgen, want na het openen van het cilinderkraantje ging de machine verder.
    Grrrrr.
    Waarom komt er stoom boven de zuiger terwijl de uitgang open hoort te staan en de toevoer dicht.

    Compressor zal tijdens de lunch wel afgekoeld zijn, want wat vreet dat ding een partij lucht, dus straks nog maar weer eens denken.
    Machine draaide wel erg soepel, veel druk hebben de zuigerveren niet meer.

    edit:deksel dicht draait weer perfect op 0,5 bar.
    Morgen maar eens op stoom leggen in de vaarbak.
    Voorlopig niet op tournee. :(
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2019 om 15:38
  13. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
  14. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Een klop bij een stoommachine komt over het algemeen, doordat delen tegen elkaar stuitten/botsen.
    In mijn geval: na meerdere keren onder stoom testen/varen had ik een rara klop in de machine.
    Het vreemde was ook, dat de schaarverstelling anders was.
    Zoekplaatje in mijn geval: De pakkingdrukker van de stoomschuif was door de trilling losgekomen en stuitte tegen de gaffel van de schaar.
    De elende was, dat bij met de hand draaien er niets te voelen was.
    Pas onderstoom bij hogere toeren was dit weer waarneembaar.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    Weet je meteen ook dat je ruimte hebt op je excentrieken en of schaar.
    Want bij lage toeren zakt alles zover weg dat het niet hoog genoeg komt om te gaan raken. :D
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Natuurlijk weet ik, dat ik speling heb op het geheel van gaffels, nokken, schaar en schaarblok.
    Alleen al de hoeveelheid van bewegende onderdelen heeft al door de som van de spelingen een merkbaar verschil tussen langzaam- en snel draaien.
    Op de onderstaande foto heb ik de door mij bedoelde betreffende punten aangegeven:

    IMG_3791, bewerkt.jpg

    Indien je uitgaat van een soepel draaiende beweging, dan is een speling van 0.01mm per element aannemelijk.
    Maar, daar er 4( 1tot 4) van deze elementen met een speling van 0.01mm in serie staan/som van de spelingen, heb je toch op de schuifstang te maken van een dode slag van 0.04mm.
    Bij hogere toeren werkt deze dode slag naar boven tegen de losgewerkte pakkingdrukker van de stuurschuif.
    Ik weet niet hoe nauwkeurig jij de pennen in de lagers van de gaffels in de schaar hebt gemaakt.
    Overigens, passchuren met koperpoets geeft een speling van 2 maal de korrelgrootte van de schuurpasta.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2019 om 16:56
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Dordrecht
    Ligt het aan mij of is de klop de ene kant op meer hoorbaar/aanwezig dan wanneer de machine de andere kant op draait?
    Hoe zit het met de zuigerveren? Hoe vaak worden die vervangen in een modelstoommachine?
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.936
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb nog wel "veel" ruimte gevonden op het kruishoofd tegen de leibaan.
     

Deel Deze Pagina