Stoomsleper alte liefbe

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door jlquist188, 16 jul 2016.

  1. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    Het is al een poosje geleden dat ik wat foto's geplaatst maar nu weer verder aan de opbouw wat aanpassingen gemaakt aan de stoommachine.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  2. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    [​IMG]
    Hier wat aanpassingen water bij vullen via waterpijlglas lucht toevoer bij gas brander is te regelen, stoomfluit
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  3. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
  4. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
  5. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  6. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  7. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    Tot de volgende keer .
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi jlquist,

    Ik moest - om te begrijpen waar dit ook al weer over ging - even terug zoeken, maar nu je verder gaat, hoort dit vervolg niet gewoon bij je eerder gestarte topic aan te sluiten:rolleyes:?
    Misschien een kleine vergissing :weetnie: . Verder mooie foto's :).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu weet ik, buiten dat het heet is, niet veel van stoom. Water bijvullen via het peilglas geeft dat geen problemen met temperatuurverschillen? Van "schrik" zou er zomaar een barst in het peilglas kunnen komen, of erger nog, hij barst eruit. Geldt alleen maar als de boel heet is natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    jlquist188 vindt dit leuk.
  10. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    Nu weet ik, buiten dat het heet is, niet veel van stoom. Water bijvullen via het peilglas geeft dat geen problemen met temperatuurverschillen? Van "schrik" zou er zomaar een barst in het peilglas kunnen komen, of erger nog, hij barst eruit. Geldt alleen maar als de boel heet is natuurlijk. Gr. Klaas.
    Hoi Klaas ik gebruik gewoon water op kamertemperatuur ik heb het al veelvuldig gedaan werkt echt prima dit is een idee van een bekende collega stomer die dit ook al veelvuldig heeft toegepast . Het idee is als hij langs komt varen even kijken of het waterpijl goed is eventueel bijvullen druk valt even terug maar die is zo weer op druk bevalt me goed.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nee hoor Klaas, dat doe ik ook bij de machine op de "Hanja" en deed het op mijn (inmiddels verkochte) Regner Neptun.
    Is een prima systeem van Regner: bestaat uit een spuitfles die meer dan 3 bar druk geeft d.m.v. een perssysteempje. De slang druk je op een pijpje wat je bovenop je peilglas kan monteren. In dat pijpje zit een drukventiel wat door de druk in de ketel wordt gesloten. De (grotere) druk van de vulfles drukt daar echter doorheen. D.m.v. de vulfles pers je water via je peilglas in je ketel.
    Voordelen: je peilglas blijft schoner en je krijgt sterke handspieren. ("even" 400 cc erbij pompen met zo'n 2cc water per "knijp", tegen de keteldruk in, dat ga je best voelen...)
    Henk Bunte van Modelbouwatelier Apeldoorn (niet de eerste de beste op stoomgebied) raadde mij dit systeem destijds aan, en het werkt prima.
    Op mijn zender heb ik de timer ingesteld op 20 minuten; na 20 minuten haal ik de boot naar de kant en vul de ketel bij. Dan is die meestal nog voor 1/3 vol.

    Natuurlijk is een automatische voedingspomp, aangedreven door de as, makkelijker en veiliger m.b.t. droogkoken, maar bij kleinere machines heb je soms de ruimte niet, en bovendien: zo'n voedingspomp kost ook energie, die dan weer ten koste gaat van je aandrijving.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roel, Bedankt voor de uitleg en ik ben gerustgesteld dat het niet voor onaangename verrassingen zorgt. Gr. Klaas.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bij wilesco speelgoed (zuigerdiameter van wellicht 7 mm en 1.2 bar werkdruk) met nagenoeg geen vermogen kan ik me daar nog wat bij voorstellen, anders niet.
    Als je echter gaat meten en rekenen, zal je zien dat er helemaal geen "zware" pomp nodig is ALS je maar degelijk afdicht.
    Het is dus geen excuus om geen pomp te plaatsen.

    Wow, dat is meer dan mijn Stuart verbruikt.
    Ben je daar wel zeker van?
    3 x 400cc (20 minuten varen op 400) = 1.2 liter per uur.
    En als je zonder verzuipen of droogkoken een verschil aan kan van 0.4 liter, hoe groot is dan je ketel een liter of 4?

    Ik heb al zeker 100 liter (gefilterd regenwater) door de ketel gepompt en het glas is nog als nieuw, zonder koud water er door bijvullen.

    :rolleyes:
     
  14. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    Hierbij weer wat nieuwe foto's en ook een vraag volgens mij zit er op de mast verlichting maar op de tekening staat ook aangegeven dat er 2x lamp aan de lijnen zitten maar moeten dat geen tonnen zijn voor als je aan de verkeerde wal vaart?

    Bekijk bijlage 215622 uploadfromtaptalk1470682739467.jpg uploadfromtaptalk1470682768918.jpg uploadfromtaptalk1470682821362.jpg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    Hier volgen nog wat foto's vandaag lekker proef gedraaid en filmpjes gemaakt (staat op YouTube ) alleen de stoompijp kon de hitte niet verdragen en ging in brand, gelukkig geen grote schade. Nu een koperen pijp van 54mm besteld de pvc buis zat bij bouwpakket maar als al zoveel andere dingen niet erg te gebruiken
    Tot de volgende keer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
    Voor het filmpje op youtube.nl moet je zoeken bij sleepboot alte liefbe met stoommachine van Martin baylis.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2016
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik heb even gezocht naar het filmpje op Youtube maar kan het niet gevonden krijgen :weetnie:.
    Misschien kan je het linkje ervan plaatsen?
     
  18. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL


    Ik weet of dit werkt Bert maar als ik bij youtube.nl sleepboot alte liefbe met stoommachine van Martin baylis intoetst kom ik beide filmpjes tegen.
    Groeten Jan
     
  19. jlquist188

    jlquist188

    Lid geworden:
    12 aug 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    NL
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik heb ze gevonden Jan.
    Je linkjes zijn dus (gewoon de opdracht balk kopiƫren en hier bij je tekst plakken). en
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2016
    hgb1967 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina