Stoomsloep in aanbouw

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door K.Rodenhuis, 22 mrt 2008.

  1. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    STOOMSLOEP IN AANBOUW
    --------------------------
    Nu mijn stoommachine gestalte krijgt

    [​IMG]

    dat die gebruikt kan worden in een stoomsloep, moet ik er wel aanbegingen om er een te bouwen.
    Dus werkruimte gemaakt in huis om te bouwen.
    In een Duits talig stoomboekje DAMP 13 stond een mooi model die ik wel wilde maken.

    [​IMG]

    Heb het boekje meegenomen om van de tekeningen die in het boekje staan 3 kopieën te maken

    Foto1 [​IMG]

    Foto2 heb ik 4 kopieën gemaakt waarvan 2 gespiegeld waren, door midden geknipt en de goede helften weer aan mekaar geplakt zoals bij Foto4 en Foto5
    Foto2 [​IMG]

    Foto4 [​IMG]

    Foto5 [​IMG]

    Foto6 [​IMG]

    Toen heb ik de tekeningen 4 en 5 op ware grote gekopieerd die ik wilde hebben. De stoomsloep wordt 25 cm breed en 1 meter lang.
    Het leek mij ook beter om van Foto1 en Foto 6 een tekening te laten maken op ware grote ,zodat ik daar ook gegevens van af kan halen.Dit heb ik bij Arend Kopieershop laten doen, was even wat rekenwerk voor hun, maar ze zijn er uitgekomen.

    [​IMG]

    Van Foto 4 en 5 heb ik van ieder 10 kopieen gemaakt deze heb ik langst de buiten kant van de spant uitgeknipt zo dat ik 13 spanten heb van papier. Toen 6 mm multiplex gehaald en deze laten zagen in plankjes van 22 x 26 cm en hierop heb ik de papieren spanten opgeplakt. Ook in de kelder had ik nog 8 mm triplex liggen waar ik de kiel uit kon zagen. (zie Foto 7)
    Foto7 [​IMG]

    Nu maar de figuurzaag uit de la halen en het figuurzaag plankje op de tafel geschroefd, zo dat ik kon beginnen met het zaag werk,wat een werk was dat ? en het was ook nog wel warm thuis (dan zaag ik me ook nog in mijn vinger) Auw Auw Auw

    Foto8 [​IMG]

    Foto9 [​IMG]

    Toen ik alles had gezaagd en de sparingingen in de kiel had gemaakt zette ik alles eens los in mekaar kijken hoe het zal gaan worden (Zie Foto 10)

    Foto10 [​IMG]

    Nu is de beurt om de schroefas er in de kiel te bouwen ,moet zeggen dat het me aardig is gelukt

    Foto11 [​IMG]

    Nu ben ik bezig om alle spanten op mijn werkplank te lijmen zodat ik straks kan beplanken.
    Ik had nog eiken latten liggen ,die waren eigelijk voor een andere boot bedoelt maar komen nu mooi van pas voor deze sloep. De latten hadden een lengte van 1400 x 8 x 2 mm, maar natuurlijk had ik niet genoeg(dat denk ik) dus Henk Weites gevraagd of hij nog eiken hout had. Henk zij mij dat hij geen hout meer had, maar wilde wel de latjes zagen als ik hout had, dus maar naar de hobbyzaak voor een eiken houten plank. Had er 1 gevonden deze had een lengte van 2000 x 65 x 20 mm en zo ben ik naar Henk gegaan en hij heeft de eiken plank tot kleinere stroken gezaagd. Nu heb ik genoeg om de romp van de sloep te beplanken.
    Nu is het tijd om de eerste lat te plaatsen aan de spanten van mijn sloep (Zie Foto 12 en 13) Het begin is er!

    Foto12 [​IMG]

    Foto13 [​IMG]

    Om de latten de ronding te geven van de spant wordt deze eerst ongeveer 15 minuten in lauw water gelegd, Door dit te doen moest ik eerst naar de bouwmarkt. Bij de bouwmarkt heb ik een 2 meter halve regenbuis van 6 cm gekocht met twee eindkappen. Deze heb ik thuis op lengte gezaagd, de lengte die ik wilde hebben om mijn latten totaal nat te maken en voor mij kwam dit uit op 1,20 meter . De twee eindkappen er op gelijmd laten drogen en kijken of ze waterdicht waren,en ja ze waren dicht. Nu kon het lauwe water erin.
    ER ZIJN OOK ANDERE METHODES OM JE HOUT ROND TE BUIGEN
    De eerste lat heb ik eerst bij het begin iets afgeschuind zo dat hij makelijker in de sleuf pas die ik had gemaakt in mijn kiel. (Foto13) De lat in het water gelegd en een kwartier zitten wachten, de lat er uit gehaald met de schuine kant in mijn kiel gestoken en langst de streepjes die ik had gemaakt waar de bovenkant was van mij sloep gelegd en vast gezet met klemmen en wasknijper. Deze heb ik eerst laten drogen om te kijken wat het resultaat zal zijn. en toen met houtlijm gelijmd.
    Zo ook de tweede lat en ga maar door (zie foto 14 en 15)
    Het lijmen van de latten gebeurt zowel links als rechts ,dit doe ik om kromtrekken te voorkomen

    Foto14 [​IMG]

    Foto15 [​IMG]

    Foto [​IMG]

    Het is nu 01sept 2007 en het beplanken van de romp loop op het einde, nog een paar op maat maken en vastzetten dan is deze klus geklaard (zie foto's 16 en 17)

    Foto16 [​IMG]

    Foto17 [​IMG]

    Op 04 sept 2007 was het dan zo ver , de romp was dicht (zie foto 18)

    Foto18 [​IMG]

    Nu deze klus klaar is, komt het schuurwerk om de hoek kijken, nu zoveel mogelijk alles gladschuren en daar gaat veel tijd in zitten .
     
  2. gmctje

    gmctje Guest

    Hallo Klaas dat ziet er piekfijn uit. Ik had trouwens ook niet anders van jou verwacht.Heel veel succes met de bouw van deze mooie stoom sloep.
    De PIET HEIN heb ik vanmiddag nadat ik de tweede plamuur laag er afgeschuurd had. Hem (of is het een haar?) voor de tweede maal in de grondverf gezet. Succes en Prettige Pasen pas op met de eieren niet teveel. Frits
     
  3. gmctje

    gmctje Guest

    Kijk Klaas zo ziet het er nu uit ik moet nog veel schuren.
    GMCtje
    [​IMG]
     
  4. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Mooi! :thumbsup:
     
  5. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Prachtig werk vind ik dit
    Mooi gedaan
    Ik blijf dit op de voet volgen ;)
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Klaas

    Ik heb je projekt helemaal over het hoofd gezien en zal dit onderwerp tevens even omhoog halen anders verdwijnt het.

    Mooi verslag en zie dat je er al een tijd mee bezig bent want je hebt de korte broek nog aan terwijl we de laatste tijd alleen maar kou hebben gehad.

    Krijg je hem van de zomer nog onder stoom?zou wel mooi zijn.

    Gr.Joop
     
  7. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Ben benieuwd of er al wat vorderingen zijn met de bouw van je sloep!
    Groet!
     
  8. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Zo de stoomsloep is in de beits gezet, zodat de eikenplanken van het model donkerde worden.
    Dit laat ik drogen.
    Dan ga ik de romp behandelen met een porrionvuller om de kleinste gaatjes te vullen.

    Ook ben ik begonnen met mijn roer. de vorm zit er al in.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2008
  9. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Vanmorgen heb ik de porionvuller op de romp gesmeerd, Nu laten drogen
     
  10. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Zo ziet die er uit als de porionvuller droog is

    de Foto komt later!
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2008
  11. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Zo ziet die er uit als de porionvuller droog is

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2008
  12. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Ziet er netjes uit! Staat de sloep nog op de bouwplank vast?
    Groet!
     
  13. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Ja, deze laat ik nog vastzitten op de werkplank zodat ik eerst de romp van buiten kan bewerken en kan aflakken tot de laatste laag,hij staat nu mooi stevig vast. zo gauw ik hem los zaag van de werkplank en wil dan nog schuren of lakken vindt ik dat het onthandig wordt.
     
  14. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    [​IMG]


    Hij staat nu in 3 lagen jachtlak
    Als het model helemaal klaar is dan wordt die nogmaals totaal in de lak gezet
     
  15. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    [​IMG]

    [​IMG]


    Heb de stoomsloep van de plank gehaalt en staat nu op zijn kiel.
     
  16. michel1969

    michel1969 Guest

    klaas dat ziet er echt wel goed uit al, ben benieuwd naar het resultaat
     
  17. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Zo we zijn weer een stukje verder

    [​IMG]

    De spanten zijn door gezaagt en er zijn extra versteviging gemaakt voor de opstaande rand
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Zo wil ik proberen om mijn rand rond te krijgen

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als je dat goed nat heb gemaakt ????????????????:rolleyes:
    Moet dat zo toch goed lukken he
    Mooi laten drogen desnoods een paar dagen
    mvg
    Frederik:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Frederik

    Het is me mooi gelukt zo"n bochtje
     

Deel Deze Pagina