jitze
PH-SAM
Dag collega-modelbouwers,
Als modelvlieger is dit voor mij een onbekende hoek van het forum. Toch wil ik me hier eens in verdiepen omdat de techniek zo mooi is.
Van stoommachines weet ik niet veel af, al heeft mijn broer een aantal jaar geleden zelf een stoommachine ontworpen en gebouwd. Ik zal daarom bij hem op zoek gaan naar boeken met alle benodigde informatie met betrekking tot de stoommachine zelf.
Het uiteindelijke doel: het lijkt me prachtig om een mooie sloep te bouwen met daarin een stoommachine met verticale ketel. Het bouwen van de stoommachine gaat me niet lukken omdat ik de gereedschappen en ruimte er niet voor heb. Het bouwen van de sloep wil ik wel zelf doen, en ik denk dat dat met de ervaring van het bouwen van vliegtuigen goed mogelijk moet zijn.
Groot hoeft de sloep niet te zijn, tussen de 60 en 100cm lijkt me een mooie maat.
De meeste vragen heb ik op dit moment bij de aandrijving. De makkelijkste optie is waarschijnlijk om een Wilesco D49 te kopen en deze in te bouwen, echter hangt daar een redelijk prijskaartje aan (375 euro ongeveer).
Een alternatief wat ik tegen kwam is de (veel kleinere) Wilesco D3. Het goede nieuws is de kostprijs (zo'n 80 euro). Het nadeel is het gemis van de zelfstartende tweecilinder. Om de D3 werkend te krijgen in een sloep zou ik op uitgaande as van de machine een koppeling moeten hebben en een vooruit-achteruit bak. Op die manier kun je na het starten en op druk komen handmatig de stoommachine op gang krijgen en daarbij de draairichting van de stoommachine kiezen. Hierna kan er door het bedienen van de koppeling en bak vooruit danwel achteruit gevaren worden.
Optioneel zou het handig zijn als er ook nog wat invloed uitgeoefend kan worden op toerental/snelheid, maar welicht is deze machine daarvoor te klein.
De vragen die voortkomen uit bovenstaand verhaal:
1) Is het idee wat ik heb levensvatbaar op het gebied van techniek, veiligheid en bedrijfszekerheid?
2) Bestaan er koppelingen en schakelbakken voor modelboot-toepassingen? Ik heb nog niets kunnen vinden, maar weet ook niet goed op welke woorden ik moet zoeken.
3) Is het bij zo'n kleine machine mogelijk om het toerental te regelen?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Als modelvlieger is dit voor mij een onbekende hoek van het forum. Toch wil ik me hier eens in verdiepen omdat de techniek zo mooi is.
Van stoommachines weet ik niet veel af, al heeft mijn broer een aantal jaar geleden zelf een stoommachine ontworpen en gebouwd. Ik zal daarom bij hem op zoek gaan naar boeken met alle benodigde informatie met betrekking tot de stoommachine zelf.
Het uiteindelijke doel: het lijkt me prachtig om een mooie sloep te bouwen met daarin een stoommachine met verticale ketel. Het bouwen van de stoommachine gaat me niet lukken omdat ik de gereedschappen en ruimte er niet voor heb. Het bouwen van de sloep wil ik wel zelf doen, en ik denk dat dat met de ervaring van het bouwen van vliegtuigen goed mogelijk moet zijn.
Groot hoeft de sloep niet te zijn, tussen de 60 en 100cm lijkt me een mooie maat.
De meeste vragen heb ik op dit moment bij de aandrijving. De makkelijkste optie is waarschijnlijk om een Wilesco D49 te kopen en deze in te bouwen, echter hangt daar een redelijk prijskaartje aan (375 euro ongeveer).
Een alternatief wat ik tegen kwam is de (veel kleinere) Wilesco D3. Het goede nieuws is de kostprijs (zo'n 80 euro). Het nadeel is het gemis van de zelfstartende tweecilinder. Om de D3 werkend te krijgen in een sloep zou ik op uitgaande as van de machine een koppeling moeten hebben en een vooruit-achteruit bak. Op die manier kun je na het starten en op druk komen handmatig de stoommachine op gang krijgen en daarbij de draairichting van de stoommachine kiezen. Hierna kan er door het bedienen van de koppeling en bak vooruit danwel achteruit gevaren worden.
Optioneel zou het handig zijn als er ook nog wat invloed uitgeoefend kan worden op toerental/snelheid, maar welicht is deze machine daarvoor te klein.
De vragen die voortkomen uit bovenstaand verhaal:
1) Is het idee wat ik heb levensvatbaar op het gebied van techniek, veiligheid en bedrijfszekerheid?
2) Bestaan er koppelingen en schakelbakken voor modelboot-toepassingen? Ik heb nog niets kunnen vinden, maar weet ook niet goed op welke woorden ik moet zoeken.
3) Is het bij zo'n kleine machine mogelijk om het toerental te regelen?
Bij voorbaat hartelijk dank!