Stoomsloep vragen

jitze

PH-SAM
Dag collega-modelbouwers,

Als modelvlieger is dit voor mij een onbekende hoek van het forum. Toch wil ik me hier eens in verdiepen omdat de techniek zo mooi is.

Van stoommachines weet ik niet veel af, al heeft mijn broer een aantal jaar geleden zelf een stoommachine ontworpen en gebouwd. Ik zal daarom bij hem op zoek gaan naar boeken met alle benodigde informatie met betrekking tot de stoommachine zelf.

Het uiteindelijke doel: het lijkt me prachtig om een mooie sloep te bouwen met daarin een stoommachine met verticale ketel. Het bouwen van de stoommachine gaat me niet lukken omdat ik de gereedschappen en ruimte er niet voor heb. Het bouwen van de sloep wil ik wel zelf doen, en ik denk dat dat met de ervaring van het bouwen van vliegtuigen goed mogelijk moet zijn.
Groot hoeft de sloep niet te zijn, tussen de 60 en 100cm lijkt me een mooie maat.

De meeste vragen heb ik op dit moment bij de aandrijving. De makkelijkste optie is waarschijnlijk om een Wilesco D49 te kopen en deze in te bouwen, echter hangt daar een redelijk prijskaartje aan (375 euro ongeveer).
Een alternatief wat ik tegen kwam is de (veel kleinere) Wilesco D3. Het goede nieuws is de kostprijs (zo'n 80 euro). Het nadeel is het gemis van de zelfstartende tweecilinder. Om de D3 werkend te krijgen in een sloep zou ik op uitgaande as van de machine een koppeling moeten hebben en een vooruit-achteruit bak. Op die manier kun je na het starten en op druk komen handmatig de stoommachine op gang krijgen en daarbij de draairichting van de stoommachine kiezen. Hierna kan er door het bedienen van de koppeling en bak vooruit danwel achteruit gevaren worden.
Optioneel zou het handig zijn als er ook nog wat invloed uitgeoefend kan worden op toerental/snelheid, maar welicht is deze machine daarvoor te klein.

De vragen die voortkomen uit bovenstaand verhaal:
1) Is het idee wat ik heb levensvatbaar op het gebied van techniek, veiligheid en bedrijfszekerheid?
2) Bestaan er koppelingen en schakelbakken voor modelboot-toepassingen? Ik heb nog niets kunnen vinden, maar weet ook niet goed op welke woorden ik moet zoeken.
3) Is het bij zo'n kleine machine mogelijk om het toerental te regelen?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Mocht je echt aan een vooruit-achteruit zitten denken dan is hier misschien wat te vinden voor je.

MAINSTEAM MODELS - MODEL STEAM ENGINE REVERSING GEARBOXES

Ze zijn uit de handel maar bestaan uit een versnellingsbak van, ik meen HPI. Die zijn zeker sterk genoeg om de kracht van een stoommachine te weerstaan aangezien de versnellingsbak is ontworpen voor een 3,5 cc verbrandingsmotor.

Ik sluit me voor de rest qua advies aan bij Puffin. Wilesco is relatief goedkoop en leuk maar niet echt geschikt voor nuttige toepassingen.

Dag Maarten en 'Wiggie',

Bedankt voor de tips en adviezen. Natuurlijk is Wilesco niet het beste wat er te krijgen is, maar volgens mij zijn het wel geschikte instapmachines voor beginners. Als het goed bevalt kan ik wellicht daarna een grotere sloep bouwen met een goede, dure motor erin, maar op dit moment heb ik het geld er niet voor over.

Die gearbox is een goede tip, eigenlijk precies wat ik zocht. Het lijkt erop dat het de HPI 87032 is, maar dan aangepast zodat er een neutraalstand is. Eerdaags maar eens langs PK racing hier in Dordt om er een te bekijken.

Nogmaal dank voor de antwoorden. Ik kan weer verder met uitzoeken en nadenken. Als er ondertussen nog andere inzichten (toerental regeling?) zijn dan hoor ik het graag.

Jitze, stuur eens een pb aan Lex Verkuijl.
Heeft een Wilesco één-cylinder verbouwd tot 2-cylinder in de stoomsloep ANNA.

Artikel heeft een paar jaar geleden in de MBA gestaan.
Anna heeft ongeveer de afmetingen die jij op het oog hebt.

Dag Roel en Arie,

Beiden bedankt voor de antwoorden en toevoegingen. Ik kan niet ontkennen dat de machines van Regner er qua afwerking erg mooi uitzien, als kleurt de blauwe ketel niet bepaald mooi op een stoomsloep. Als het zover is zal ik deze zeker ook overwegen. Vooralsnog ben ik vooral bezig met wat uitzoekwerk en inlezen op de materie. Het zal nog wel even duren voor de sloep er daadwerkelijk is.

Ondertussen kwam ik erachter dat mijn schoonmoeder nog een stoommachine op zolder had liggen. Het blijkt een Wilesco D10 te zijn en ik heb hem nu in mijn hobbyhok staan. Esbitblokjes, olie en een nieuwe snaar (voor de regulator) zijn besteld. Volgende week maar eens aan de praat proberen te krijgen.

Dag Roel en Arie,

Beiden bedankt voor de antwoorden en toevoegingen. Ik kan niet ontkennen dat de machines van Regner er qua afwerking erg mooi uitzien, als kleurt de blauwe ketel niet bepaald mooi op een stoomsloep. Als het zover is zal ik deze zeker ook overwegen. Vooralsnog ben ik vooral bezig met wat uitzoekwerk en inlezen op de materie. Het zal nog wel even duren voor de sloep er daadwerkelijk is.

Ondertussen kwam ik erachter dat mijn schoonmoeder nog een stoommachine op zolder had liggen. Het blijkt een Wilesco D10 te zijn en ik heb hem nu in mijn hobbyhok staan. Esbitblokjes, olie en een nieuwe snaar (voor de regulator) zijn besteld. Volgende week maar eens aan de praat proberen te krijgen.

Die regelateur is gewoon nep hoor doed absoluut niets

Bedankt voor die info. Ik had de onderkant van de stoommachine al bekeken om te zien of die regulateur ergens aan gekoppeld zat, maar kon niets vinden. Op deze manier doet hij inderdaad weinig, alleen maar een klein beetje energie afnemen.

Vandaag de ketel gevuld en een vlammetje eronder gezet. Helaas begon hij na een tijdje te lekken bij het glas aan de voorkant. Nu dus maar nieuwe pakkingen besteld (en een glaasje, die zat er nou eenmaal bij).

Ik heb nog wel een leuk 2 cilindertje in de aanbieding incl smeerapparaat, waterpompje en schroefas met 70mm 4 blads schroef.
Hij is gebouwd naar deze tekeningen http://jpduval.free.fr/Moteurs_vapeur_simples/MV%20deo%2010x20.pdf
De motor is te vergelijken met een Puffin van Stuart met dit verschil dat dit een lange slag motor is, twee kanten op draait en in toeren regelbaar is (~0 tot 1500 rpm).
Hij loopt dus langzamer en heeft meer kracht dan de Puffin van Stuart.
Doe maar een leuk bod en laat de rest hier maar mee beslissen of je bod rieel is, ik roep wel hoger of lager.

puffin01.jpg

puffin02.jpg

puffin03.jpg

puffin04.jpg

puffin05.jpg

Licht was een beetje slecht tijdens de eerste foto sessie :)

Laatst bewerkt:
Dag Boris,

Bedankt voor je aanbod, wat je gemaakt hebt ziet er goed uit! Voor welke maat sloep zou dit geschikt zijn? Zo'n 80cm wellicht? En wat moet de inhoud van de ketel zijn om er 15-30 minuten mee te varen?
Het is voor mij heel moeilijk om in te schatten wat dit waard is. Kunnen de anderen daar wellicht wat over zeggen?

Vamavond heeft de Wilesco D10 gedraaid. Ging soepeltjes en liep als een zonnetje!

schatten wat dit waard is

Het is maar net wat de gek er voor geeft.
Ik vraag heel vaak "wat weegt het?"
Wordt niet in dank afgenomen als je vertelt dat het messing iets van €4.00 per kilo doet.

Houd er wel rekening mee dat je dan nog geen ketel hebt.
Kwaliteit van de machine zal je zelf moeten controleren en beoordelen, de mate van glimmen zegt daar niets over.
Testen op lucht is ook niet voldoende omdat stoom heel andere energie is en nog water en hitte geeft.

Het kale machientje kost bij Regner 200 Euro
Zonder schroefas zonder ketel
Dan kost het koper dus bewerkt zo,n 150 Euro
En dat word dan ook niet in dank afgenomen denk ik
mvg
Frederik

Lijkt me niet.
Ik zou voor bewezen kwaliteit gaan, zeker als je niet de gereedschappen hebt om mankementen zelf te verhelpen.

Ook dat is een zelfbouwmodel, dus wat bedoel je daar mee?
Ik zou als ik geen draaibank zou hebben de catolugus doorkijken opzoek naar een kant en klaar machine.(vanaf blz 32)
Dan heb je voor minder geld een gegarandeerd werkende machine.

Dag heren,

ik denk niet dat 'baggeraar' suggereert dat de machine van slechte kwaliteit is. Waarschijnlijk bedoelt hij wel dat ik als beginner met weinig kennis van zaken beter voor iets bekends kan kiezen, en dat snap ik wel. Ik kan de kwaliteit van zo'n machine niet goed inschatten, ik vind dat de Wilesco D10 ook goed loopt terwijl veel anderen het prutkwaliteit vinden.

Ik was me er helaas niet van bewust dat hij op MP stond, voor de originele 100 euro vraagprijs zou ik hem gelijk gekocht hebben. De 260 die nu geboden wordt gaat me wat te ver helaas.

[mod] Op voorhand even wat vegen voordat het uit de hand loopt, hou het ontopic en laat iedereen een beetje in hun waarde[/mod]

En Jitze, het was echt mijn bedoeling niet om je op deze kosten te jagen.
Voor mij was het een naar verhouding klein bedrag van materiaal tov heel veel werk.
Bedenk dat je zo'n machientje niet in een paar uur maakt en er gaat ook nog wel eens iets mis waardoor je weer van voor af aan moet beginnen.
Ik had geen idee wat ik voor dit machientje moest vragen, vandaar ook mijn start prijs van 100 euro.
Op voorhand kon ik niet zien dat er mensen zijn die daadwerkelijk de waarde van zo'n machientje qua werk weten in te schatten en te waarderen.
Het spijt me dat je een beetje naast de pot moet piesen, maar als ik nog wat van de plank wil verkopen zal ik aan je denken........zonder MP !

Laatst bewerkt door een moderator:
Back