stoorzender

• Topicstarter Topicstarter neoblader
  • Startdatum Startdatum
N

neoblader

Guest
hoi,

ik rijdt met een 1:10 elektro auto in velserbroek
ik gebruik een Hitec Lynx AM zender op 40.675 MhZ
ik heb altijd als ik mijn zender uitzet last van kleine schokjes bij mijn servo en regelaar. maar zodra ik mijn zender weer aanzet is het over(het signaal wordt denk ik overstemd) laatst reedt ik langs een huis een halve kilometer hier vandaan. Toen begon mijn auto helemaal te flippen, terwijl ik er gewoon met volledig uitgeschoven antenne er naast stond( batterijen waren ook nog goed) als ik een stukje verder reedt was er weer niks aan de hand en als ik in de buurt van dat huis kwam begon het weer.
nu denk ik dus dat er een stoorzender in dat huis zit( ik heb al gekeken voor antennes op het dak) hoe kan ik daar het best achter komen?
en wat voor apparaten zitten nog meer op de 40MhZ band?

B.V.D.

Altijd eerst je zender aanzetten en daarna je ontvanger.
Altijd eerst je ontvanger uitzetten en daarna je zender.

De bedoeling is dat je zender alle in de ether zijnde signalen overstemd.
Als er geen signalen van je zender in de ether zitten zal je ontvanger toch proberen om uit de ontvangen signalen opdrachten te vertalen naar je servo's en of regelaar. Dit lijkt dan op storing.

Dat je in de omgeving van dit huis "storing" ontvangt heeft niets te maken met dat de bewoner een stoorzender heeft geplaatst (althans die kans is zéér klein :roll: ).
Grootste kans dat dit wordt veroorzaakt door ondergrondse kabelwerken of mogelijk draadloze netwerken.

ik zet ook altijd eerst zender aan enzo maar ik moet toch op 1 of andere manier af en toe mijn fail save testen.

aleen het rare is dat het met een bepaalde frequentie gaat , die is hier hetzelfde als in de buurt van dat huis en het maar niet uit of ik nou voor of achter dat huis rijdt.

Tja... er zal dan dus wel "iets" zitten wat stoort op 40mHz.
Dat "iets" hoeft helemaal geen (als bedoeld) 40mHz uit te zenden, maar het kan ook één van de harmonischen zijn (zoveelste macht van...)

Verder geen problemen?
Dan zou ik het er maar bij laten.
Je zou (voor je eigen nieuwsgierigheid) natuurlijk eventueel eens bij die bewoners kunnen informeren naar bv een draadloosnetwerk :roll:
Maar radio-signalen en kabels ondergronds (met allerlei signalen), kunnen ook de meest "vreemde" effecten hebben.

dan laat ik het er lekker bij want verder heb ik geen problemen whatsoever

Zoals Erwin al schreef kan die "storing" door van alles en nog wat veroorzaakt worden. Het is zelfs mogelijk dat het van je eigen zender afkomstig is. Dat klinkt raar maar het is mogelijk dat door bepaalde terugkaatsingen van jou zender signaal andere signalen ontstaan die door de ontvanger ook opgevangen worden. Omdat ze iets vertraagd zijn kunnen die gereflecteerde signalen het juiste signaal verstoren met die vervelende gevolgen. Op zich kan het weinig kwaad maar het is wel een beetje vervelend. De enige manier om het te voorkomen is dan om uit de buurt van dat huis te blijven.
Zenders tussen bebouwingen geven (bijna) altijd problemen. Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden waardoor het signaal verstoord kan. Het is niet voor niets dat de GSM bedrijven in de steden hun zenders drie tot vier keer zo dicht bij elkaar hebben staan dan in de buiten gebieden! En dan nog zijn er plaatsen waar toch een extra steunzendertje geplaatst moet worden omdat anders in een gebouw of er net achter geen voldoende sterk signaal is.

Kan ook nog zijn dat die mensen een babyfoon hebben.
Die dingen storen ook wel aardig.
Zoek maar eens op babyfoon hier op het forum, kom je een aantal draadjes tegen daarover.

jaap zei:
Kan ook nog zijn dat die mensen een babyfoon hebben.
Die dingen storen ook wel aardig.
Zoek maar eens op babyfoon hier op het forum, kom je een aantal draadjes tegen daarover.

Klopt helemaal. de modelvliegclub in nijverdal had als eerste last hiervan. Het bleek dat de radiocontroledienst zonder pardon enkele van onze 40 MHz frequenties vrijgegeven heeft voor babyfoons........ Wij dus de pisang

En van sommige fabrikanten babyfoons is t nog maar de vraag hoe nauwkeurig en precies zij op hun kanaal blijven...

Back