Stop motion / Claymation

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door SpaceShark, 6 nov 2019.

  1. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
  2. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Ik zit even in twijvel waar ik mijn onderwerp wil starten, gezien ik ook een aantal vragen heb. Voor nu blijf ik dan ook hangen in het test gedeelte en kan dan even de basis gaan uitleggen van wat ik wil maken en waar ik mee bezig ben.

    Voor nu ben ik basis concepten aan het maken die een verhaal gaan vormen, de kunst is de verhouding waar het nog werkbaar is. Bij stopmotion ben je toch al snel wat flinke objecten en figuren nodig om er uitdrukking aan te kunnen geven. Maar ik moet het proberen zo klein mogelijk te houden vanwege ruimte gebrek (heb geen studio van 20x20m). Daarnaast, hoe groter hoe duurder het gaat worden, en laat ik nu net geen 20 ruggen over hebben voor dit :) Heel veel van de kosten zitten in skelet bouw, een standaart skellet die beweegbaar is kost kaal een 130 euro ongeveer, dat ben ik dus niet echt van plan om te gaan doen, en de skeletten zijn veel te groot of in een verkeerde uitvoering. Domweg draad gebruiken werkt helaas niet, bij meermaals buigen breekt het af.

    Afijn, voor nu alles in basis maken zonder fijne details of exacte verhouding. Ook de techniek van licht of beweging komt later van pas, zo moet ik diverse objecten laten bewegen wat ik niet handmatig wil doen.

    (ps: let niet op spelfouten, mijn taalinstellingen staan raar)
     
  3. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
  4. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Vandaag aan het nadenken hoe ik gras kan gebruiken, ik heb hier gezien dat het statisch is en mooi fijn rechtop komt te staan. Nu zit ik na te denken hoe ik dat ook kan doen, maar dan met de optie om het ook weer makkelijk te verwijderen (dus niet vast lijmen). Dit is een lastig iets waar ik beter over na moet denken....... Het moet rechtop staan, kunnen bewegen en heel makkelijk weer weg te halen zijn..... Ik ben bang dat als ik een magneet gebruik aan de onderkant dat het plat slaat.
     
  5. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Kijk, wel makkelijk om een foto te plaatsen. Dit is het basis concept zonder rekening te houden met verhoudingen. Het totaal plaatje moet binnen 3x3 meter passen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Even een voorstelling van de basis figuren. Artar (het zwarte beestje) moet met een knoopcel lichtgevende ogen krijgen.
    Aangezien het wel claymotion is, wil ik niet teveel foto bewerking doen (en omwille van het immense werk om alles te bewerken).

    Ook moet ik meer leren over electromotoren, zo wil ik lava stromen via een band systeem laten lopen. Ten eerste omdat ik anders teveel frames moet schieten met verschillende rates, en om niet alles handmatig te moeten veranderen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Wat voor mij ook zeer interesant is, is iemand die miniatuur spoorbouw doet. In die zin een trein op een rails laten bewegen in miniatuur. Ik ben dan ook op zoek naar zeer klein en flexibel rails en een trein onderstel die handmatig aan te sturen is op snelheid. Hierop monteer ik dan een camera van 1 bij 1 cm (aktie camera gesloopt en aangepast). Tot nu toe heb ik getest met een spoortrein van lego wat net niet goed werkt ivm te lange bochten.

    Waar ik ook heel erg benieuwd naar ben..... heeft iemand ooit een achtbaan gemaakt?
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2019
  8. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Als het goed is kan ik morgen beginnen met een 3d map door het lego rails te gebruiken. Heb de boel nu 70 graden gedraait om weer nieuwe perspectief van schaduw te krijgen.
     
  9. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    1 van de gedemonteerde camera's
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ben benieuwd wat het gaat worden. Hoe lang wil je de stopmotion maken?
    Er is een achtbaan van Lego.
     
  11. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Ik wil proberen de 15 minuten aan te houden en tot 18.000 frames in totaal. Ik hoop dan met een beetje vals spelen het in een 1,5 jaar af te kunnen ronden.
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    33 frames per dag. Dat moet kunnen. :D

    Megaproject! Succes!!
     
    SpaceShark vindt dit leuk.
  13. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Vandaag wat klei opgehaalt en nieuw gereedschap, het is even uitesten wat het beste werkt voor wat en hoe het qua kosten uitkomt. Fimo Professional werkt het mooiste (goed voor veel details en zacht (110 graden in de oven voor 25 min)) maar kost 4 euro per 85 gram en 85 gram is echt niets als je op grote schaal wilt werken. Het 10 kilo broodje is redelijk mooi te vormen en kan prima als basis voor grote objecten (maar moet wel bakken rond de 900 graden).

    Wanneer ik oefen met klei en merk dat het droog en stug begint te worden ram ik het plat en maak er snel "bak"stenen van, dan hoef ik het niet weg te gooien en wie weet komen de stenen weer van pas.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Klei.png
      Klei.png
      Bestandsgrootte:
      1,1 MB
      Weergaven:
      145
    Laatst bewerkt: 9 nov 2019
  14. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Drukke dag vandaag en nog nergens aan toe gekomen. In gedachte was ik aan het nadenken over een waterval effect en herinnerde dat de action ooit van die ornamenten had met een soort venevelaar er in (nu niet te koop), met een mist maschine weet ik dat je met ijs de nevel kunt "verzwaren" zodat het valt. Als ik zo even nadenk, dan kan dit wel eens een heel mooi efect geven voor een waterval.

    Verder moet ik even het gedeelte van scheepsbouw doornemen, want daar word veel hout in gebruikt wat voor mij van toepassing is.

    Vast wel interesant voor iemand hier op het forum (met ijs boven de mistmaker blijft de mist op de grond hangen)


     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2019
  15. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Mocht iemand nog geintereseerd zijn naar licht effect voor een diorama......


    Deze is ook nog mooi om te delen:
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2019
  16. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Veel mooie voorbeelden in de channel:


    Techniek om een diorama snel te kunnen veranderen (dit gebruik ik om "vals" te spelen).
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2019
  17. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    IMG_0718.JPG
    IMG_0719.JPG
    Morgen een stukje muur spuiten en invoegen. Ik heb nu de basis verf er op zitten en wil even testen hoe het er uit komt te zien bij elkaar. Ben heel benieuwd of het voegen wil lukken. :hammer:Ik heb mijn speciekuip vast klaar staan...... :rofl:

    Kleur is niet het meest van belang, het invoegen is waar het mij om gaat. Het is dan ook maar een heel klein stukje om te testen. De steentje's zelf zijn de eerste test steentje's die niet mooi zijn.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2019
  18. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Een tip om een soort "mal" te maken om snel diverse stenen/muren, dakpannen en etc te maken (voorkeur van mij gaat uit naar die haar plakkers voor katten/honden haar, omdat ze super goedkoop zijn als roller.)



    Twee latten, deegroller, DO&DRY. Op deze manier kun je ook heel makkelijk rondingen maken in muren en ze laten drogen daarna. Als je een lengte maat neemt van bijvoorbeeld een diameter van 5cm dan kun je bepaalde elementen telkens stapelen om je diorama te veranderen. Soort lego bloks.
     
  19. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Sneak preview ........... #Oxidatie #Gasmasker #Buitenlucht

    [​IMG]
     
  20. SpaceShark

    SpaceShark

    Lid geworden:
    6 nov 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Deep sea
    Heel erg snel en ruw, maar leg het later wel beter uit en klei het dan netje's

    IMG_0722.JPG
     

Deel Deze Pagina