Stoppen met flybarless vliegen

De reden dat ik stop met flybarless is omdat ik begonnen ben met flybarless vliegen met align 3GX.
Na al 2 keer een reset te hebben gehad (in de lucht) van dit systeem ben ik overgestapt op BeastX.
Iedereen vind dit een prima en makkelijk in te stellen systeem,ik had hem ingesteld op mijn 600E pro en de alles werkte goed, na een laatste controle om met de heli naar het veld te gaan,nog even in het menu van de BeastX gegaan en plots..... alle instellingen klopten toen niet meer......Ik heb hier in de buurt een paar vliegmaatjes die beide systemen vliegen (zonder problemen) en hun hulp ingeroepen om mij te helpen in te stellen.
Maar plotsklaps weten ze ineens niet meer hoe je een Align 3GX of een BeastX insteld!!
Ik zit hier nu thuis met 2 Align 600E Pro heli`s met 1 3GX erop en 1 met BeastX en een Align 700E met Align 3GX waar ik niet mee kan vliegen!!!!
Ik heb gelukkig jarenlang met paddels gevlogen en ingesteld (mechanisch weet je ook wat er gebeurd),had de rotorkoppen nog liggen van deze heli`s,en ik als het aan mij ligt elke dag wel vliegen dus heb de conclusie getrokken om lekker ouderwets met flybar te gaan vliegen.

Nu lachten die maatjes van me mij erom uit,jij met je paddels........ maar jullie begrijpen mijn frustatie hopelijk wel.

Ik sta nu weer lekker mijn 3D figuurtjes te vliegen met welke heli ik maar wil.

RC Helivliegen is toch vor de ontspanning? het moet toch geen frustatie worden????

Vlieggroeten:

Arjan

Hoi Arjan,
Als jij je daar beter mee voelt moet je het zeker doen.
Ik vlieg zelf ook nog met een bezine heli met paddels en de rest FBL ,maar ik vlieg ze bijde graag, dus gewoon doen.

Alleen zal je weer Fb's moet kopen als je ze niet hebt, maar ik denk dat er genoeg te koop zijn op dit forum.

gegroet ;)

[...]
RC Helivliegen is toch vor de ontspanning? het moet toch geen frustatie worden????

Vlieggroeten:

Arjan
Ja, vind ik ook, al kunnen sommige problemen of dingen die niet lukken wel eens frustrerend zijn :) Het is toch een hobby die je voor je plezier doet. Vliegmaatjes die je uitlachen vanwege een flybar heli en je ook niet helpen met fbl problemen heb je ook weinig aan ;)

+1 kan je niet echt maatjes noemen wel?

Ben ook nog steeds groot voorstander van de FB, vond FBL niet echt mijn ding ( trex 550 met beastx) al moet ik toegeven dat die heli verder wel snaarstrak vloog.. Maar qua gevoel doe mij maar een stangetje met 2 van die zwarte plaatjes op het uiteinde :p

Gewoon lekker vliegen Arjan!

Vanmiddag was mijn afscheid van flybarless vliegen.

Ja Jonkje, ik blijf ook lekker vliegen met zo`n stangetje met 2 van die flapjes op het uiteinde:p:p

Alhoewel,heb vanmiddag nog wel ff met een Trex 600E Pro flybarless gevlogen, maar dat was om het flybarlessvliegen af te leren:):)
Dus diegene die mij vanmiddag bezig hebben gezien in Dalfsen,dit was echt de laatste keer dat je Arjantjuhhh een flybarlessheli zag vliegen hoor..........

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het met alles zo is, op een bepaalde manier neemt de elektronica over (goed of slecht spreek ik mij niet uit) en is "het buikgevoel" gewoon verdwenen. Laat ons nu net dat vertrouwde subjectieve buikgevoel zijn die het leuk maakt.

Of dat nu ESP op een 1:1 wagen is of een 3G/V bar op een modelheli maakt weinig uit voor mij. Uiteraard is bij die eerste veiligheid een hoofdrol maar daar gaat het niet over, daar heeft buikgevoel niets mee te maken.

Aan de andere kant kijken we waarschijnlijk tegen die fbl elektronicakastje aan zoals met de eerste tolgyros, Voordien vloog iedereen zonder maar ik zie niemand nog zijn gyro opgeven omwille van dat buikgevoel ;-)

Stevo

met een flybar kan je inderdaad alles nettjes instellen en je ziet ook meteen dat resultaat, ik heb ook 2 heli fbl, dat eene is een schaalheli (ander verhaal) en die andere een T Rex 700e, is soms moeilijk te vliegen en inteschatten. |Zou ik kiesen zou ik zeggen fb, maar wat mijn voorschrijver schreef: de trend zou verder gaan naar fbl.
En bij mijn Bell 47 G III schaalheli niet uittedanken met een flybar.

fbl is gewoon vliegen met een stuk minder technisch, volgbaar gevoel in de heli..
je stel twat af, maar je kunt met de hand/oog niet volgen of zien wat er gebeurt

je doet iets, maar je weet pas of het goed is gegaan als je alles in 1 deel weer mee terug hebt van de maiden..

Maar ja, fbl heeft ook voordelen al je eenmaal de estab geprogrammeert krijgt..

maar als jij met een flybar wilt vliegen, wie houdt je tegen?
of vlieg fbl, maar zonder heel die estab erop...

Hi,

Kan iemand mij uitleggen wat het grote voordeel is van FBL? Is een FBL heli eenvoudiger te vliegen, omdat deze 3 gyro's heeft. Maw. meer zelfcorrigerend dan een heli met flybar?

Ik heb voor mijn nieuwe Raptor E620 ook een FBL rotor head, dus ik zou FBL kunnen proberen, als ik een estab (beastx oid) zou aanschaffen....

Groet,

ETienne

Voordeel van fbl is, dat je veel minder krachtverlies hebt die bei een fb door die paddels ontstaan,
verder reageert een fbl iets sneller op input,
maar niet iedereen is met mijn mening eens,
het is ook en kleine kwestie van wennen en gevoel,
en dan heb je natuurlijk veel minder kogellagertjes in jou rotorhoofd
en in principe minder spelling,
voor mij is een voordeel, dat een schaalheli ook uitziet als de echte heli,
en (weer voor het gevoel) ook zo vliegt.
Probeer eens op de SIM, met een goede sim kan je de verschillende
dingen fbl actief, fbl passief en fb instellen.

idd minder verlies doordat je de "drag" mist
kan zomaar 20 a 30 % schelen in beschikbaar vermogen

Het is wat directer in het stuurgedrag

Maar niet perse meer zelfstabiliserend.
gewoon anders.
lastig te zeggen, maar het gevoel in een fbl heli is gewoon anders.
Kwestie wennen, maar niet perse iets wat echt een voordeel of een nadeel is.

Sturen zal je altijd moeten blijven doen

Groot nadeel voor de beginnende piloot of de electrofobische piloten onder ons: je hebt geen feeling met wat dat kastje allemaal gaat doen
met een flybar zie en voel je het als er iets niet helemaal lekker zit, bij een estab moet je het gewoon ff afwachten tot de vlucht

En het gevoel in de heli kun je helemaal naar je eigen smaak zetten
maar dan moet je dus wel even de instellingen in..

En dit:

Je hebt geen feeling met wat dat kastje allemaal gaat doen
met een flybar zie en voel je het als er iets niet helemaal lekker zit, bij een estab moet je het gewoon ff afwachten tot de vlucht.

Dat is de reden dat ik stop met flybarless vliegen, mijne was iets van 3 minuten afwachten (vloog super strak) en opeens spagetti!!!
Ja zo zag mijn heli er toen uit.

Okay, duidelijk.

@Arjan, jij hebt nog estabi controlers voor FBL overcompleet liggen, toch?

Ik overweeg toch om mijn nieuwe heli, omdat ik ook een FBL kop erbij heb gekregen met estabi uit te voeren.

Maakt het nog uit met wat voor een rotorbladen je vliegt? Zijn er verschillen tussen FBL en FB rotorbladen? En waar kan je dit aan zien?
Heb namelijk nog een set Edge en Radix voor een 600 klasse liggen.

Groet,

ETienne

Flybarless

Hoi ETienne ,

Ja klopt ik heb nog 2 stuks Align 3GX liggen en 1 BeastX,alle units nog compleet met doosjes en kabeltjes,stickertjes.

Wat ze mij ooit verteld hebben ligt het zwaartepunt bij FBL bladen meer naar het uiteinde toe (dus op de tip).

Ik ken ook wel vliegers die gewoon met FB bladen FBL vliegen, dat verschil merk je nauwelijks.

fbl bladen zijn vaak een stuk zwaarder, het zwaartepunt ligt verder naar de tips, en ze zijn neutraler qua voorloop en achterloop.
Dat laatste om de servo's een beetje te ontlasten.

en verschil tussen fbl bladen en fb merk je echt ernstig..
Mijn 450 op de standaard bladen met 3g was een verschrikkelijk schichtig apparaat
edge fbl erop, en hij was opeens een stuk netter te vliegen

Stel, je vliegt knalhard 3d zal het idd niet veel uitmaken, dan is die extra wendbaarheid alleen een voordeel
maar voor de gemiddelde rondjesvlieger is het wel prettig
ook de 600 liet trouwens een stevig verschil voelen..

kan zijn dat een estab het verschil er redelijk uit stuurt, maar merken doe je het zowieso
ik op mn 3g heli's iig wel

En met mn mini titan heb ik 4 sets bladen uitgeprobeert, om te zien wat er het beste zou vliegen in combinatie met een afwezigheid van een estab en flybar
De flybar bladen vielen meteen af, veels te schichtig in hoover. ik ben best een hoop gewend, maar hij was niet rustig te krijgen.
de edge fbl bladen ging op zich best goed, maar niet niet 100%
nu heb ik razor fbl erop (dacht ik, lang geleden dat ik er naar gekeken heb), deze zijn nog een tikkie zwaarder dan de edge, nu is het gewoon erg goed te vliegen.

Bladen moet je een beetje vergelijken met banden bij een auto
als je er niet op let, merk je het verschil niet
maar ze zijn wel allesbepalend voor het gedrag van de auto

wat jij schrijft @Student:,
dan moet eigentlijk een paddel heli met 3 G bladen heel rustig vliegen,
als je alleen rondjes wild draaien ??

jup.

maar je hebt ook zoiets als "te"

Wat doe je met meer gewicht in de rotor?
Je maakt het gyroscopische effect groter.
een wiel van 1 kilo wat ronddraait heeft een bepaalde kracht nodig voor het uit positie komt, een wiel van 10 kilo heeft meer kracht nodig.

Zo "tem" je ook een flybar heli, door gewoon wat zwaardere paddles te gebruiken.
Lichtere paddles wordt hij reactiever van, tot een bepaalde grens. Ga je over die grens, gaat de heli fbl eigenschappen vertonen (neus omhoog gooien in ff voorbij vliegen)
Te zwaar en de heli wil gewoon haast de bocht niet in.

Zelfde met de rotorbladen.
Bij een paddle heli zit alle sturing, demping en stabilisatie in dat stomme stangetje met de paddles eraan.
Gewicht van de bladen maakt hier niet zo heel veel uit, omdat de flybar dit toch wel corrigeert, tot een bepaald punt.
Al zal de heli met zwaardere bladen wat minder correctie nodig hebben, omdat het gyroscopische effect groter is, dus zal de heli uit zichzelf al minder snel van positie veranderen

Maar bij een fbl heli is de enigste vorm van stabilisatie de estab zelf, alle sturing gaat direct via de hoofdbladen. En niet via een dempend en corrigerend mechanisme zoals de flybar
Dus een zwaarder blad is ook direct voelbaar en merkbaar in de vliegeigenschappen.
iig beter voelbaar dan bij een flybar heli

Een flybar is toch een mooie mechanische oplossing...
afwijkingen van de positie worden meteen gecorrigeerd, terwijl een estab eerst moet constateren dat er een afwijking is, waarna hij pas corrigeert...

Back