Stopwatches

Daar het seizoen over paar maanden toch echt weer van start gaat, ben ik voor mezelf op zoek naar goede stopwatches. Enerzijds voor mezelf, anderszijds omdat we bij F5J elkaar timen en daarin niet graag een fout zou willen maken.

Ik ga niet werken met een app op de Iphone, want dat is me te gevoelig voor fouten en het "per ongeluk" schermaanraken.

Ik ga voor 2 stopwatches: eentje voor de vliegtijd en eentje voor de werktijd.

Eisen die ik voor mezelf heb opgesteld zijn:
- betrouwbaar
- eenvoud in bediening
- ergonomisch
(of mis ik nu nog iets)

Ik heb al wat uitzoekwerk gedaan en ben even benieuwd naar wat jullie daar van vinden en wat jullie ervaringen/type stopwatches zijn.

"Budget" EUR 18
vliegtijd stopwatch race EUR 8
werktijd stopwatch countdown EUR 10
Stopwatch Race in de Conrad online shop
Stopwatch Countdown in de Conrad online shop

"Normaal" EUR 45
vliegtijd Oslo 1000W EUR 22,50
werktijd Oslo 1000w EUR 22,50
Stopwatch Kopen | Stopwatchcenter.nl
En dan in 2 verschillende kleuren

"Normaal plus" EUR 75
vliegtijd Robic SC500E EUR 25
werktijd Robic SC707 W EUR 50
Robic SC-500E silent/audible Stopwatch | Stopwatchcenter.nl
Robic SC-707W Stopwatch | Stopwatchcenter.nl

Vooral de SC707 is interessant als alle tijden (werktijd, voorbereidingstijd etc), geautomatiseerd worden weergegeven door wedstrijdleiding, want dat kun je in deze stopwatch ook erin zetten (5 timers, die naadloos in elkaar overgaan en in "loop" blijven).

"Top" EUR 150
vliegtijd Seiko SW073 EUR 40
werktijd Seiko S321 EUR 110 (heb nog geen NL winkel gevonden)
werktijd alternatief Seiko S57
Seiko Interval trainer S23603P - S057 - Stopwatches - Meetinstrumenten - Sport & Gezondheid - Athleteshop.nl
Seiko S23589J - W073 - Stopwatches - Meetinstrumenten - Sport & Gezondheid - Athleteshop.nl

groet Marc

Bij de wedstrijden krijg je van de organisatie bij de start van je ronde een bordje met stopwatch, pen en klemmetje om het vluchtbriefje niet kwijt te raken.
De stopwatches zijn de eerste uit jouw link.

Nadeel is dat je die start om de vluchttijd te registreren maar de werktijd kun je niet zien. Bij een herstart is dat lastig, hoeveel werktijd is er nog over....? Daar zal je vlieger soms om vragen.

Ik heb bij een aantal mensen gezien dat ze twee stopwatches gebruiken (of een stopwatch die zowel op - als aftelt.
De ene is een countdown van 10 minuten die je start gelijk met de toeter; de andere is voor de vluchttijd.

Hopenlijk is een deel van het probleem dit jaar opgelost, als we een goed zichtbaar aftellend display krijgen zodat iedereen precies kan zien hoeveel werktijd er nog is.

Ik ga niet werken met een app op de Iphone, want dat is me te gevoelig voor fouten en het "per ongeluk" schermaanraken.
Tsja, daar moet ik even op reageren natuurlijk :)

Te gevoelig voor fouten? Dat hangt maar helemaal van de gebruikte software af. Software schrijven is mensenwerk, en die maken fouten. En fouten kun je oplossen.

"Per ongeluk" schermaanraken hoeft helemaal geen invloed te hebben. De laatste versie van mijn Timer is te bedienen met de volumeknoppen en reageert niet op het aanraken van het scherm. Je kunt de tijd zelfs starten en stoppen met de volumeknopjes van je headset. Een soort afstandsbediening :)

Ik zeg niet dat een iPhone App beter is dan 2 (pratende) stopwatches op het klembordje, maar als je nu toch al een iPhone hebt dan kun je voor een fractie van de prijs van 2 pratende stopwatches vergelijkbare functionaliteit krijgen.

Misschien is een tussenoplossing werkbaar als je de App niet vertrouwt: De pratende iPhone die de resterende werktijd afroept (kan ook 5 seconden van tevoren) en een 'echte stopwatch' voor de vliegtijd.

(voor F3K en F3B kan een App ook het denkwerk voor je overnemen, voor F5J geldt dit argument niet)

De app van Wubbe werkt perfect. Verleden jaar (2013) constant gebruikt in de F3K en F5J kompetitie. Starten en stoppen met de volumeknopjes. Veel gemakkelijker te bedienen en af te lezen dan met mijn plankje voorzien van 2 chrono's en 1 timer. Kan ik iedereen aanraden met een iPhone.

groeten
rudi

Back