hmm, nu wel programma gevlogen en toch weer problemen tijdens de vlucht. Niet alleen upline maar bijv. ook tijdens rollen horizontaal. Ook op alle drie packs. Begin langzamerhand te denken dat failsave inkomt af en toe. Vlieg Futaba 2.4Ghz. Schiet mij maar lek. Heb nu een nieuwe ontvanger accu besteld. Als het dat niet is zender/ontvanger maar opsturen. Balen!
Volkert
Welke regelaar gebruik je? (edit: ik zie dat je de spin 99 gebruikt)
Je hebt met deze combo al veel vluchten gemaakt zonder problemen, de ontvanger etc is dus geen logische plek.
Wat wél logisch is, is het feit dat je packs een tijdje stilgelegen hebt, en packs daar doorgaans gewoon niet goed tegenkunnen.
Ik vermoed dat je in je regelaar een voltage ingesteld hebt staan waarbij hij een cutoff toepast.
De Spin 99 doet dit bv. af-fabriek bij 2.9v, dat heb ik voor mijn kist nu naar 3.0 gezet. Als je een soft-cutoff ingesteld hebt (is de fabrieksinstelling) zul je dan niet direct iets merken, alleen levert de handel niet het volle vermogen meer (het 'inhouden').
Ik denk dus dat je packs moeite hebben om te leveren wat je van ze vraagt, daardoor de spanning iets inzakt en dan de low-voltage cutoff van je regelaar in werking treedt.
Failsafe geloof ik niet in; tenminste; als het goed is staat je failsafe zo ingesteld dat je motor danwel uit danwel idle draait.
Dit is natuurlijjk goed te controleren; stel je failsafe zo in dat de motor echt uit gaat. Dan weet je het de eerstvolgende vlucht zeker of het al dan niet de failsafe is.
@Alexzzz: ik heb met de Hacker Master Basic 90 inderdaad in de beginperiode gehad dat hij soms uitviel, maar dan ging hij dus echt uit. Dit bleek achteraf aan een slecht bevestigd koellichaam te liggen. Sinds ik die beter bevestigd heb (lees: schroefjes strakker aangedraaid) heb ik er geen problemen mee gehad.
Futaba heeft bij mijn weten wél een mogelijkheid om uit te lezen hoe en wat mbt. failsafe, maar ik geloof er niets van dat failsafe hier het probleem is. Gezien de historie en de klachtomschrijving, is het veel voor de hand liggender dat er iets met de packs is. Als je in Nederland woont, en je hoort hoefgetrappel, moet je aan paarden denken, niet aan Zebras.
De Spin 99 doet bij een soft cutoff exact wat jij beschrijft. Als je dan je stick naar idle zet en weer naar voren, zal hij weer het volle vermogen hebben, tenminste, als je lipo's dat kunnen leveren op dat moment.
Als je SPin bij Bert vandaan komt (AeroBertics), moet je de gemeten waardes van het ding negeren. Dat zijn geen Hacker Spin regelaars, maar Jeti spin regelaars en geen van allen zijn ze goed gecalibreerd. Die moet je opsturen om ze te laten calibreren. Is de moeite verder niet, want als alles werkt kijk je er nooit naar.
Ik zou het aanbod om eens met een eagletree te gaan vliegen, aannemen. Je zult zien dat het je packs zijn die onder de 3v per cel komen en dan je regelaar die het vermogen terugschroeft.
Laatste edit: mbt failsafe; als het niet uitleesbaar is, zet dan even tijdelijk een extra servo in je kist die bij een volle uitslag een balsa latje breekt. Zet dan je failsafe zo dat die servo in de volle uitslag komt bij failsafe.
Dan kun je na landen direct zien of je kist ooit in failsafe is geweest. Dit kan al met een 9 grams servootje en een 1mm balsa latje ofzo.