storing bij volgas

Hallo,

Ik heb reeds een viertal edf units gehad, maar bij allemaal kom ik een zelfde probleem tegen.
Als ik meer dan 3/4 gas geef dan komen er regelmatig kleine storingen, je hoort dat de motor precies even hapert en soms ook het volledige vliegtuig eens raar doet, dit zijn steeds maar zeer korte storingen. Dit probleem komt blijkbaar bij al mijn edf toestellen voor, die uitgerust zijn met verschillende ontvanger en ESC en motor.
Ik vlieg ook nog met gewone electro modellen waar dit niet voorkomt of misschien minder merkbaar is.

Zijn er hier nog personen met hetzelfde probleem of oplossing hiervoor, dan hoor ik het graag.

Greetz
Johan

ik heb het idd ook met de funjet(geen edf maar tog..)
als je volgas vliegt en heel veel toeren maakt ( 4w motor)
dan uhm tja stopt hij ongeveer 1/10de seconde maar gaat dan ook gelijk weer volgas verder..
geen last van maar merk (hoor) het wel..

@ Johan:
Ik herken je probleem volledig.

Ik ondervind dezelfde problemen bij mijn multiplex Twister:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=57733&start=30

Ook ik heb geen last met electro prop's.
Kennelijk is er niemand op dit forum die dit probleem heeft opgelost :roll:

Vlieg je toevallig ook futaba? Een clubgenoot vliegt de twister met nagenoeg dezelfde setup, alleen hij gebruikt een multiplex ontvanger en zender......

Zeer waarschijnlijk een timing probleem of de regelaars kunnen de hoge toeren van die motoren niet aan. Welke regelaars hebben jullie in gebruik enw elke timing setting.

Dank voor je reactie Theo.

Ik gebruik een Magic speed 42 van Simprop. Het vreemde is dat mijn clubgenoot exact dezelfde motor en regelaar gebruikt. Kan het aan de combinatie regelaar - ontvanger liggen?

Bovendien gebruik ik de ontstoringskernen (nog) niet. Maar die heeft mijn collega ook niet gebruikt (dan moet je nl eerst het servo kabeltje 2cm verlengen). Kan het volgens jou iets te maken hebben dat de servokabel tussen de kabels naar de accu ligt?

Vr gr Eddy

Als jou maat exact dezelfde setup gebruikt vergelijk die dan eens en kijk wat jij anders hebt gedaan. Die servokabel tussen de stroomkabels kan voor problemen zorgen, maar hoeft niet. Een ferriet kerntje in de kabel opnemen zal welllicht helpen. Kijk ook de instellingen van de regelaar na en vergeljk die ook. Ik ken die simprop regelaars niet, dus kan daar geen uitspraak over doen. Ik egbruik voor dit soort zaken het liefst een CC regelaar.

ik gebruik als regelaar een E-Max 60A met BEC. en heb hier toch wel een redelijk probleem, er zit een ferriet kern aan de kabel naar de ontvanger.

Ik gebruik een Typhoon 2W-20 met 4S lipo, mijn vriend gebruikt dezelfde regelaar, ontvanger, zender,... maar gebruikt de originele motor van MPX met 3S lipo en heeft geen enkel probleem.
Heeft dit misschien iets met de BEC te maken? Het is niet alleen de motor die eens een hapering heeft, maar ook mijn rolroeren en hoogteroer doen eens raar tijdens de storing wat nogal vervelend is als je laag vliegt.

Vroeger ook nog een edf gehad van 2TM met een Phoenix regelaar 25A en 3s lipo en hier had ik hetzelfde probleem. Momenteel nog geen oplossing voor gevonden.

Toch al een beetje een opluchting dat ik niet de enige ben met dit probleem. :roll:

johan

Hoeveel stroom trekt die motor?

Bij meer dan 40 ampere gebruik ik de BEC van de regelaar niet meer en komt er een Ubec of een ontvangeraccu in.

Bij de oude CC Phoenix 25 is het bekend dat die problemen had met de BEC zodra er meer dan 3 servo's aan werden gesloten en men op de grens van de regelaar zat. Dit is opgelost bij de nieuwe regelaars, die hebben nu standaard op alle versies een 3 ampere BEC.

De motor trekt ongeveer een 50A, het eigenaardige is dat het probleem meestal begint na +/- 2min vliegen en dan nog het meest tussen half gas en 3/4 gas, bij volgas komt het ook voor, maar minder.

johan

klinkt dus als een warme BEC die dan uitschakeld. Zet er eens een kleine ontvanger accu in en probeer het dan allemaal opnieuw. Wel de plus van de regelaar los maken. Doe dit door het pennetje uit de stekker te halen of neem een stukje servo verlengkabel waar alleen de min en de stuurpuls doorgaan naar de ontvanger. Als ik mij niet vergis is bij de meeste merken de middelste servokabel de plus.

Hier kan het probleem in zitten, maar ik kan me niet voorstellen dat zo de BEC even 0,1s uitgeschakeld wordt. Wat wel zo kunnen is dat er een stoor signaal via de regelaar de ontvanger inkomt. Je kan hier alleen achter komen door het gebruik maken van een OPTO regelaar.(met een ontvangeraccu) Deze is galvanisch gescheiden met de ontvangerdeel. (apart circuits voor de motor en besturing)
Zie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=45036&highlight=bec+opsomtopic

Maar dit lijkt toch meer op een regelaar probleem, en controleer dan vooral goed de draden tussen Motor en regelaar! (soldeer het liefst deze opnieuw)

oh da's goed nieuws.
Maar eh, een ubec is een zogenaamde "step down regulator" volgens het smps principe, die staat te schakelen op een paar hondert kiloHertz ..... dat kan ook storingen veroorzaken !
Maar goed, als het verbetert is ben je dichter bij je doel .

Dat klopt, als ik de UBEC aansloot op de hoofdbatterij dan was er nog steeds storin, wel al iets beter.
Daarna de UBEC aangesloten op een apparte 2S lipo en dat scheelt heel wat.

Johan

Back