Storing Corona 2.4 DSSS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Beton, 10 okt 2010.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Gisteren vloog ik voor de 2e keer (vorige week 2 vluchten zonder problemen gemaakt) met mijn Robbe Diamant met een MX 12 zender omgebouwd naar 2.4 modul een Corona DSSS modul.
    Tijdens de 2e vlucht ging het mis toen een clubgenoot (Jacob) ook met zijn model wilde gaan starten. Deze heeft ook een Corona DSSS modul.
    Van beide modellen viel de besturing compleet weg.
    Jacob zijn model liep nog stationair dus verder geen schade .
    Mijn model ging vol gas het water in waarbij gelukkig alleen wat vissen en vogels geschrokken zijn. En het model natuurlijk stuk.
    Omdat beide modellen uitvielen zijn we gelijk het syteem gaan controleren.
    Wat bleek is dat bij Jacob alles goed functioneerde totdat ik mijn zender aanzette. Toen viel bij Jacob (zijn model!) alles weg.
    Dit was meerdere malen te reproduceren. Ik ge er van uit dat om dezelfde reden mijn model ook niet te besturen was.
    Dit betekend dat er iets gebeurde wat bij 2.4 absoluut niet zou mogen kunnen. Dit hebben ze mij tenminste altijd wijs gemaakt. De 2 zenders stoorden elkaar!
    Nu maakt een zwaluw natuurlijk geen zomer maar bovenstaande mag met 2.4 gewoon niet gebeuren lijkt mij.
    Ik zal Corona in elk geval niet meer gebruiken. Ik denk dat degeen die dit gisteren gezien hebben er niet anders over zullen denken.
    Een typisch geval van goedkoop dat toch een duurkoop blijkt te zijn.
    Zijn er meer ervaringen met Corona zoals bovenstaande of kan iemand iets dergelijks verklaren?
     
  2. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Waarschijnlijk zaten jullie allebei op 1 dezelfde ID code te werken..
    Ik weet niet of dat te veranderen is?
     
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Vreemde zaak. Ik heb hier 2 zenders, beide omgebouwd met genoemde Corona module en ik heb daar geen last van. Kan zelfs met beide zender werken als deze naast elkaar liggen. Geen last van storingen ed.

    Heb je al geprobeerd om de ontvanger opnieuw te binden aan je zender?

    Groet,
    Theo
     
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Ik heb hier in de buurt 3 mensen die rijden/vliegen hebben geprobeerd met de corona ombouw module.
    Ik wil er toch even voor waarschuwen dat er best veel rotte modules tussen zitten .

    Pas na 3 modules had er bij een vriend 1 die redelijk werkte .
    Ook de reactie tijd vd servos was bij 2 van de gekochte modules erg traag.

    Bij een ander was het bereik echt onvoldoende ,die kocht maar 1 module .

    En bij de auto rijder vielen de led van het bordje of waren niet goed gesoldeerd.

    Volgens mij is het een beetje gokken ,met die modules.

    Groeten Wiebe.
     
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb ook zoiets wat op hetzelfde probleem lijkt. Met mijn 1.20 CM piper cub de bocht in halverwege wat up trekken ik heb het nooit gekregen. Gevalletje kist total loss, motoras krom etc. Ik had hiervoor ruim 60 probleemloze vluchten gemaakt. Thuis op de werkplank ben ik er daarna nog veel mee aan het klieren geweest met meerdere zenders etc. Bij het inschakelen van een tweede zender ging het binden van de tweede zender heel moeizaam na 10 seconden was de tweede zender wel goed gebonden. Nu ben ik dus een beetje bunzig geworden en ben ik terug bij mijn oude vertrouwde 40mhz multiplexje en wacht ik rustig effies af. Wel jammer de antennes waren zo lekker kort, de ontvangers lekker licht en was het lekker goedkoop. Bij ons in de club vliegen er verschillende probleemloos mee en zij zeiden dat het vaak een voedingsprobleem is wat dit gedrag oplevert. Ik blijf voorlopig even bij mijn oude 40mhz zendapparatuur. Betrouwbaarheid lijkt dus een issue met goedkope apparatuur.


    Met vriendelijk groet,

    Aad den Blaauwen
     
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb niet de kans gehad om opnieuw te binden omdat mijn ontvanger in het water lag.
    Ik vind het ook niet zo belangerijk.
    Beide systemen waren totaal apart gebonden en hadden beide al vluchten gemaakt.
    Het lijkt me dat dan de binding goed is.
    Als dit niet zo is dan is dit niet te controleren.

    Het zou naar mijn idee zo moeten zijn:

    Binding goed > alles werkt.
    Binding niet goed > niets werkt of andere signalen dat het niet goed is.

    Het zou natuurlijk kunnen dat dit bij Corona niet zo is maar dan is het zeker een slecht systeem.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zit met open mond te lezen. 5 september had ik een crash die dezelfde oorzaak zou kunnen hebben.
    Op de Gooi- en Eemland club hadden we die dag een huckepack wedstrijd, mijn Riser ging als tweede op de HP, voor de start checkte ik de roeren en alles werkte. Toen-ie er op 200 meter af ging werkte er helemaal niks, hij spiraalde omlaag en kwam in een boom terecht. Geen schade overigens.
    Marcelair (ook op dit forum actief) deed ook aan die wedstrijd mee. Ik weet dat hij o.a. een naar Corona omgebouwde zender heeft, ik weet niet of hij daar die dag mee vloog - ik heb hem net gemaild met die vraag. Het zou kunnen dat hij zijn zender aanzette terwijl mijn toestel op de HP onderweg naar boven was. Ik ben erg benieuwd.

    Verder heb ik mijn naar Corona omgebouwde FX18 aleen nog maar gebruikt met mijn Geier, geen probleem. Voor zover ik weet is Marcelair de enige op mijn club die ook Corona vliegt.
     
  8. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Hallo Bart, ik kan me niet herrinneren dat ik in de lucht zat terwijl jij richting boom vloog, als dat zo zou zijn had ik dat direct opgepikt (en dan had ik het me herrinnerd).

    Verder vloog ik toen ook de huckepack toen, afgewisseld, dat wel...

    Ben wel heel erg benieuwd naar de feitelijke oorzaak. Corona DSSS gebruik ik al lang,
    nog nooit een storing mee gehad. Op de website van Corona zelf staat niets -->
    Corona Technology - Products
    Hier nog een discussie op RC Groups, Corona 2.4GHz? - Page 35 - RC Groups

    Maar dat van het signaal dat compleet wegvalt? misschien overheen gelezen (het zijn ERG veel replies binnen het topic over van alles en nogwat).

    We moeten nog meer variabelen zoeken, wat er nu is, is niet genoeg om Corona zomaar mee af te branden. (accuspanning bijvoorbeeld, opstart/aanzet procedure, dichtbij een zender met zelfde merk en dan aanzetten etc.)

    Hier gaat men wat meer in op problemen met Corona; --> http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=802546&highlight=corona+dsss+problems&page=33

    Misschien een maandag-morgen Corona-produkt-batch ? (toegegeven, mag gewoon niet gebeuren)
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Marcel, ik was tweede die startte. Weet je nog wanneer jij aan de beurt was? Als jij 4e of 5e was dan zou het heel logisch zijn dat je je zender aanzette terwijl ik op de HP zat.
    In elk geval neem ik het spul donderdag mee naar de clubavond. Makkelijk te reproduceren toch? Geen reden om nu al conclusies te trekken, maar wel even verifieren.

    Het heeft me heel erg dwars gezeten dat ik zeker weet dat ik de roeren nog heb laten kwispelen vóór de HP startte, dat was er juist zo frustrerend aan... er is geen verklaring voor dat-ie een minuutje later niks meer deed.
    Ik ga even dat RC groups topic beter bekijken.
     
  10. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    ik ga dit draadje even dringend in de gatn houden. na een goede 4 vluchten nog 3 corona ontvangers aangeschaft voor de rest van mijn vloot. ik ga me toch even zorgen maken nu
     
  11. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    IK hoop niet wat ik hier neergezet heb op afbranden lijkt ,dat was niet de bedoeling .
    Het zijn gewoon geziene dingen ,
    Ik dacht voor een mede vlieger goedkoper uit te zijn door om voor corona te kiezen .
    Anderen wilden het ook wel eens proberen ,5 sets gekocht ,1 werkte ok snel en met bereik.
    De rest niet .

    Allemaal zijn ze over naar assan ,er gaat wel eens een ontvanger stuk maar dat is het .
    En als die gaat is het bij het inschakelen.

    Maar dat is oftopic.

    Groeten Wiebe.
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Marcelair
    Het is beslist niet mijn bedoeling om zonder meer het merk Corona af te fikken, maar een kist verliezen blijft zonder meer zonde. Ik hoop net als de starter van dit topic boven water te krijgen wat er mis gegaan is. Daarom ben ik een beetje bunzig. Storing had ik met 25 jaar modelvliegen eigenlijk nooit gehad met analoge apparatuur en dan overkomt je dit met een 2.4 ghz setje. Als ik de oorzaak kan verhelpen dan ben ik zo weer terug bij het 2.4 ghz setje van Corona. Maar ik denk dat iedereen wel begrijpt dat het risico te groot is om zonder de oorzaak van de storing te weten er mee door te vliegen denk hierbij ook aan vliegveiligheid.

    mvrgrt, Aad den Blaauwen
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  13. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Dat er soms problemen worden geconstateerd met Corona ontken ik ook niet, het kan zijn dat er iets anders is geweest wat tot een crash tot gevolg had met zo'n Corona DSSS.

    Alleen twijfel is niet genoeg wil ik zeggen, daar horen feiten/tests bij die ondersteuning geven aan die twijfel.
    We gaan het zeker nog een keer testen @ GenE.
     
  14. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Mocht je nog twijfelen? Het is op DVD vastgelegt dat bij de start alles werkte!

    Over het reproduceren het volgende .
    Afgelopen zaterdag, na de chrash was het voor 100% zeker te reproduceren. Diverse mensen waren hier getuigen van.
    Of dit nu nog steeds lukt weet ik niet.
    Je hebt met software te maken dus het zou best een bepaalde kans berekening kunnen zijn.
    Ik ga het in elk geval niet meer proberen.
     
  15. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik geloof niet in toeval.
    Als 2 modellen gelijktijdig uitvallen met gelijke apperatuur en het is daarna te reproduceren dan heb ik geen twijfel! Dan is het geen spanningsval of iets anders!
    Het systeem (Corona) heeft op dat moment gefaald!

    Uiteraard kan er altijd een stukje electronica een keer defect gaan bij elk merk.
    Gezien het gebeuren lijkt het echter meer op een software matig defect. En dat is pas echt zorgelijk want dan kan het dus weer gebeuren!
     
  16. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Zender test!

    Oke, omdat ik zekerheid wilde over de door mij gebruikte zenders in combinatie met de Corona module heb ik een test gedaan.

    Ik heb 2 zenders omgebouwd met deze module:

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona 2.4Ghz DIY Module & RX (DSSS)


    Zender 1:
    Multiplex Commander

    [​IMG]

    Binnenwerk... (module zit rechts)

    [​IMG]

    Zender 2:
    Graupner D14

    [​IMG]

    Binnenwerk....

    [​IMG]

    Voor deze test gebruik ik 1 servo, aangesloten op de ontvanger. Voor de stroomvoorziening gebruik ik bij de Multiplex zender een brushless setupje met Lipo en bij de Graupner zender maak ik gebruik van een (eneloop) ontvanger accu.

    Zoals ik al verwacht had werkte alles naar behoren. Zelfs met de zenders zo dicht naast elkaar, geen enkele last van storing/inteferentie.



    Ik heb ook nog geprobeerd of het verschil uitmaakt als de zenders/ontvangers wat verder van elkaar verwijderd zijn en ook dan geen enkele last van storing (zenders/ontvangers meer dan 10 meter van elkaar verwijderd en alle afstanden daar tussen in) Ook heb ik geprobeerd of beide zenders gelijktijdig een servo kunnen aansturen zonder storing en ook dit werkte gewoon zoals het hoort! (geen filmpje hiervan, had beide handen nodig ;-) )

    Wat bewijst dit?

    Eigenlijk alleen dat het bij MIJN zenders/modules helemaal naar behoren werkt en de door TS genoemde storing absoluut niet structureel is.

    Ik hoop dat ik op deze manier veel van de onrust die ontstaan is weg kan nemen. Mijn Corona setjes werken prima en kunnen dus veilig gebruikt worden.

    Groet,
    Theo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    was DSSS niet dat die zelf een kanaal uitpikt en daarop blijft uitzenden??
    FHSS was hopping dacht ik.
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik hoorde van harold dat er een aanzet procedure is? eerst zender aan, even wachten, enz?
    RTFM?
     
  19. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Het zou kunnen dat daar het probleem in zit. Als een zender gaat hoppen komt hij vroeg of laat bij het kanaal van een andere zender/ontvanger. Echter zou het probleem dan van tijdelijke aard zijn omdat de FHSS verder gaat hoppen. Hoewel me dit ook sterk lijkt omdat de zender eerst kijkt of het kanaal vrij is voor hij hopt ?

    Groet,
    Theo
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik moet de manual nog wel ergens hebben... ik heb hem destijds zorgvuldig gelezen maar weet het niet precies meer, anyway, als je het spul aanzet en het ledje op de RX gaat branden dan mag je, dacht ik, toch aannemen dat het okee is?
    Donderdagavond gaan Marcelair en ik onze zenders eens naast mekaar zetten en kijken wat er gebeurt. Als dat goed werkt... tja dan heb ik nog steeds geen verklaring voor de crash van mijn Riser, maar dan heb ik in elk geval weer meer vertrouwen in mijn Futaba/Corona zender...
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2010

Deel Deze Pagina