Storing door failsafe, kan dit?

Micropuller

Forum veteraan
In onze vereniging willen we het gebruik van een failsafe verplicht stellen.
Er zijn echter leden die beweren dat zij na het monteren van een failsafe juist last kregen van storing.

Is dit mogelijk? En zo ja, wat zouden de oorzaken kunnen zijn?
- verkeerd aansluiten?
- te hoge of te lage accuspanning?
- slechte kwaliteit failsafe?

ja, dat kan mogelijk zijn. Zelf weet ik het ook niet precies, maar als je even zoekt, kan je heel wat tegen komen.

Het heeft er mee te maken dat je in holdmodes gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, omdat je servo's in laatste gebleven positie blijven.
Soms springt die fail-safe of hold mode ook tevroeg in.

jou oorzaken zijn het volgens mij niet.

Er wordt inderdaad veelvuldig geklaagd, dat men storingen krijgt met een fail-safe. Er wordt beweerd, dat er met name in combinatie met digitale servo's problemen optreden.
Bij ontvangers met ingebouwde failsafe (pcm en ipd) hoor je echter nooit van dit soort problemen.

Er is echter nog nooit iemand geweest, die daadwerkelijk heeft laten onderzoeken wat er dan precies mis gaat. De enige, die volgens mij wél zelf wat onderzoek heeft gedaan, is Powerpete (eventueel via de banner van 2Brothers rc te vinden).

Mogelijke oorzaken:
- mindere kwaliteit failsafe. Er is een groot verschil tussen 'niet-intelligente' en 'intelligente' faifsaves. De laatste heeft een microprocessor aan boord en is wat duurder.
- zwakke ontvangeraccu, slechte stekkerverbindingen, lange kabels. Als er spanningsinstabiliteit in de servo optreedt (trillen/zwabberen/spontane uitslagen) zal dit zijn uitwerking hebben op de failsafe en vice versa. Aangezien servo en failsafe op één servosnoer aangesloten zitten kunnen ze elkaar dus flink treiteren.

Back