Storing Frsky vario

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ivo1, 11 jan 2021.

  1. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Ik heb drie Frisky vario's alle drie hebben ze storing op de beep tonen ,de gesproken hoogte is in orde maar de beep tonen niet .Op de grond werkt de vario zoals het hoort gesproken en beep tonen veranderen van toon als ik het model in hoogte hou.Eenmaal in de vlucht veranderen de beeptonen in korte tikjes (storing) inpulsen,Als ik de schakelaar omzet krijg ik wel de hoogte toegesproken.
    Wie weet raad ?
    Groetjes Ivo
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik heb een paar FrSky vario's en ken het probleem niet.

    Kun je één van de vario's eens meegeven in een model van clubgenoot?
    Moet die wel ook FrSky gebruiken en liefst met een andere zender en of softwareversie.
    Gewoon om te vergelijken.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Welke sensor heb je opgegeven bij de vario instelling?
     
  4. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey Vale ik ken niemand hier met een Frsky zender ik heb op het net al aan het zoeken geweest en zou echt niet weten wat er fout is .
    Hey Tadango ik heb bij de sensors Variometer en Alt genomen Zoals het moet zeker ?Het eigenaardige is dat de gesproken hoogte altijd gaat ,op de grond de beeptonen ook .Als het toestel op een zekere hoogte is veranderen de beeptonen in korte tikjes zet ik de schakelaar om en de gesproken hoogte werkt nog steeds normaal.Ik denk dat ik ergens storing van krijg ,de sensor is wel tegen de ontvanger gekleefd anders moet ik deze ergens anders plaatsen .
    Al bedankt voor de reactie .
    Ivo
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik probeer maar even mee te denken hoor.
    Is het steeds rond dezelfde hoogte? Heb je rond die hoogte iets ingesteld (alarm oid)?

    Geef anders ook eens een plaatje van de instellingen van de Vario in de zender en van de telemetrie.
    Wie weet zien we iets vreemds.
     
  6. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey Vale mmm ik denk dat het rond de 60 meter ongeveer zal zijn dat het mankement zich voordoet, ik heb het nog niet meer geprobeerd op lage hoogte.Daar zeg je al zoiets.Ik heb nu de vario verplaatst weg van de ontvanger, je weet maar nooit he.Hier twee plaatjes.
    Bedankt voor het mee nadenken he
    Ivo
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je hebt bij vario de verkeerde input ( source). Daar staat nu ALT. Dit moet Vspd zijn.

    De variotoon reageert nu op de hoogte. Dat klopt niet, hij moet reageren op de vertikale snelheid (vspd)

    Dat hij zo raar piept, komt omdat de vspd normaal varieert tussen -10 en 10m/s terwijl de alt dus vanaf 10 meter hoogte buiten het verwachte bereik valt.
     
  8. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    A ik dacht hier juist te zijn omdat je de hoogte toch moet hebben .ik ga dit veranderen .en de gesproken hoogteis wel juist dat begrijp ik niet goed ,of werkt deze anders
    Groeten Ivo
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De instelling die je wijzigd is specifiek voor de variotoon. De variotoon geeft de vertikale snelheid aan, vandaar dus ook dat je Vspd moet kiezen als source.

    De uitgesproken hoogte is niet afhankelijk van deze instelling. Die werkt dus goed en blijft ook goed werken na deze wijziging.
     
  10. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Bedankt he dit ga ik testen
    Groetjes
     
  11. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    hoi Toostbeek ik heb het ook nog eens gegoogeld en je opmerking is juist hoor, ik had er over gekeken ,
    Bedankt voor de tip he :)
    Groeten Ivo
     

Deel Deze Pagina