Storing GSM-mast

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Thieu, 8 jul 2021.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Deze mast had wel degelijk invloed op mijn toestel. Screenshot_20210709-153636_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153623_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153554_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153614_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153536_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153545_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153636_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153623_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153554_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153614_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153536_Samsung Internet.jpg Screenshot_20210709-153545_Samsung Internet.jpg
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Het ging mij er om dat je geen omwonende hoeft te zijn om invloed uit te oefenen: het gaat erom of je belanghebbend bent.

    Maar inderdaad: bij infrastructuur zijn je mogelijkheden minder groot.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Pas op met de kreet "storing".
    Om een voorbeeld te geven, vele jaren terug toen er alleen nog 35 MHz was hadden we een clublid dat tijdens de vlucht ,volgens zijn zeggen, "storing" had van buitenaf.
    Diverse leden hebben met zijn modellen gevlogen en kwamen tot dezelfde conclusie, de "storing" kwam van buitenaf. Een aantal modellen van dit clublid zijn zelfs gecrasht.
    Het clublid heeft een nieuwe zender gekocht, nog steeds "storing" van buitenaf werd er geroepen.

    Ik heb even met de man meegekeken, het bleek dat hij het zendkristal van zijn oude zender in de nieuwe zender had gezet. Drie keer raden wat er bij een test kapot was, het kristal.
    Alle clubleden stonden bijzonder vreemd te kijken, hadden ze nog nooit gehoord.

    De actuele "storing" van de 2.4 Ghz apparatuur die aan het begin van dit draadje wordt genoemd kan bijvoorbeeld heel goed veroorzaakt worden door het niet goed functioneren van het ingangsfilter van de ontvanger. Hierdoor lijkt het op storing van buitenaf, dat is ook deels waar. (Hij reageert op foutieve zendsignalen)
    Echter, de hoofdoorzaak is een ontvanger die niet goed functioneerd.

    Er zijn technisch grote kwaliteits verschillen tussen de verschillende merken rc- apparatuur. Al wordt dat hier door velen keihard ontkent. Het is allemaal hetzelfde is meestal het standpunt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mijn constatering was het volgende:

    Geen controle meer over het toestel. Dwarrelde vervolgens naar beneden een boom in. Ik vloog thv de zenders in de mast. Vrij dichtbij. Denk een meter of 15a20. Moest uitwijken voor wat bomen.


    Toestel reageerde kort daarvoor ook al vreemd in de buurt van de mast.Maar dacht dat het aan mij lag. Had beter kunnen landen.

    Nooit eerder gehad. Ook nog nooit dom genoeg geweest het te proberen. Dit ging ook niet met opzet.

    Mijn kinderen waren in de buurt aan het spelen. En wilde vliegen. En eigenlijk viel die mast me pas tijdens het vliegen op.

    Na 2a3 week waaide deze er toevallig uit toen ik er was. Dus toestel kunnen redden.

    Was met een Spektrum dsmx zender en een umx toestel.

    Voor die tijd honderden vluchten geen problemen gehad. Sindsdien ook weer tig vluchten gemaakt. Ook geen problemen. Vlieg nu veel tussen bebouwing bij ons nieuwe huis. Zelfs daar geen problemen gehad. Behalve storing in mijn tengels wat wat schade oplevert.

    Jeti is wat minder gevoelig geloof ik. Een kennis van mij heeft daar wat testen mee gedaan te samen met de universiteit van Enschede als ik mij niet vergis, ivm gerobotiseerde valken/ornicopter. Bedoeld om ingezet te worden op vliegvelden om vogels weg te jagen.. Ze moesten daar tig testen uitvoeren. Ook welke zender nog het beste vanuit een stalen koffer kon zenden. Dat bleek Jeti. Jeti heeft hierop gereageerd door gratis zenders ter beschikking te stellen voor het project.
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Of er hangt een tikkeltje te veel kunstmatige massa aan.
    Vroegha elimineerde we dat met ferriet kraaltjes bij de lange servo kabeltjes.

    In de basis werkt het allemaal wel op ongeveer dezelfde manier.
    Ik zal nooit een bepaald merk de hemel in prijzen omdat ik dat toevallig zelf gebruik, ik maak gebruik van meerder merken en ik weet ook wel wat de verschillen zijn qua signaal overdracht.
    Ze maken allemaal qua radioverbinding gebruik van het FHSS-LBT protocol, dat is een transmissielijn waarover de data loopt.
    Het ene merk presteert beter dan het andere merk en dat ligt niet alleen aan de component tolerantie, maar ook aan het totale ontwerp.
    Een ontvanger met 2 antennes heet al diversity als er geschakeld wordt tussen de 2 antennes terwijl er maar 1 zend/ontvanger in de ontvanger zit.
    1 antenne voor de ontvangst en de andere antenne om de telemetrie terug te sturen.

    Er zijn ook ontvangertjes met 2 antennes en 2 zend/ontvangers in de ontvanger, dat heet ook diversity.
    Die ontvangen de servo stuur data via beide antennes en waar de ontvangst het beste op is, wordt gebruikt.
    Die antenne wordt ook gebruikt om de telemetrie data terug te sturen, qua ontwerp R&D (Rommel & Drama) is dat best wel pittige materie.
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  6. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Bedankt voor alle reacties. Het lijkt er een beetje op dat alleen een in de mast aanwezige straalzender een blinde vlek kan veroorzaken, maar dat het verder mee valt.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het valt ook wel mee, maar dan zou ik het toch even bij het antennnebureau neer leggen, dan weet de firma die het zwikje gaat installeren. Waar ze rekening mee moeten houden.

    Het voorkomen van interferentie op 35MHz, de ism frequentie 900MHz en 2.4 GHz.

    En dat kunnen ze.
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina