Storing in de ontvanger?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Daimy, 6 okt 2021.

  1. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi,
    Ik heb gisteren een 2e hands nitro rc auto gekocht. Nu wil ik er vandaag mee gaan rijden maar blijkt dat zodra ik de ontvanger aan gaat de servo's een "eigenleven" leiden en dus niet goed reageren op de ontvanger (2.4 GHz). Ik heb inmiddels ook een andere zender en ontvanger geprobeerd (27 MHz) maar het probleem blijft zich voor doen.
    Iemand enig idee wat het kan zijn?

    Gr
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Werkte alles bij de aankoop wel???

    Zeker voor een MHz ontvanger geldt dat de ontvanger niet aan mag staan als de zender uit staat. De ontvanger pikt dan allerlei stoorsignalen uit de omgeving op. De 27 Mhz band is nogal vervuid en daardoor niet zo geschikt voor serieuze modelbesturing.

    Een goede GHz ontvanger kan eigenlijk de servo's geen eigen leven laten leiden. De digitale techniek in de ontvanger voorkomt dit. Wat wel kan is dat er iets mis is met de voeding van de ontvanger en servo's of er zijn slechte contacten, bij voorbeeld als er losse accu's in een accubox zijn toegepast. .

    Altijd de inschakelvolgorde hanteren.

    Inschakelen: Eerst zender aan, dan de ontvanger.
    Uitschakelen: Eerst de ontvanger, dan de zender.
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ergens een kabel door gesleten wat het nu sluiting maakt? Dan krijg je ook rare dingen weet ik uit eigen ervaring

    Ontvangeraccu nog goed?
     
  4. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Ja alles werkte bij de aankoop wel
    Verder heb ik inderdaad gelezen dat een GHz ontvanger eigenlijk niet zou moeten kunnen storen. Volgens jou zou het dus nog enkel door de voeding, slechte contact punten of door een kabelbreuk kunnen komen?

    Gr
     
  5. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Ontvanger accu heb ik ook al een andere aan gehad en maakt geen verschil. Ik zou morgen nog eens kunnen kijken of er inderdaad ergens wat tegen mekaar aan ligt maar dat leek vanmiddag naar even zoeken niet het geval maar dat zou dus een reden kunnen zijn dat de servos een eigen leven gaan lijden?

    Gr
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als het bij de aankoop wel functioneerde, wat is er dan veranderd tussen het moment van aankoop en je rij poging?
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Kijk goed bij de aandrijfassen en tandwielen. Alles demonteren. Anders zie je het bijna niet haha
     
  8. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    In principe niks, ik heb er alleen een ander accupakket aangekoppeld omdat deze niet inbegrepen zat, dit zijn overigens wel nieuwe batterijen maar geen hele duren. Misschien dat deze toch te zwak kunnen zijn?
    Verder zou er met vervoeren iets mis kunnen zijn gegaan aangezien het meerdere auto's in een koop waren die in 1 kist zaten
     
  9. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Ja ga ik morgen zeker even naar kijken, heb er een aantal met werk gekocht (versleten tandwiel, los blokje ect.) maar deze zou goed zijn, jammer dat het dan toch niet zo is:weetnie:
     
  10. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Er lijkt ook continu stroom op te staan door het ietwat zoemende geluid, als ik bijvoorbeeld gas heb gegeven moet ik eerst "remmen" voor het geluid weg is. Vanmiddag naar ongeveer 30 minuten proberen en uitzoeken leek hij eerst helemaal nergens meer op te reageren.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Servo's zoemen altijd een beetje. Dat je gezoem hoort, betekent dat de servo door de ontvanger wordt aangestuurd. Als je de servo met ingeschakelde zender probeert te verdraaien, voel je dan tegendruk? De ontvangeraccu, heb je die geladen?
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Je koopt altijd ellende van een ander...

    Anders post even wat foto's:)
     
  13. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Oke maar dat gezoem, blijf je dat ook horen op het moment dat de servo's niks doen?
    Zodra ik er stroom opzet voel ik tegen druk als ik ze met de hand probeer te verdraaien.
    Verder zitten er nieuwe batterijen in die niet oplaadbaar zijn, waren ook geen hele duren (was een tijdelijke oplossing, althans dat dacht ik)misschien dat deze toch te zwak zijn?
     
  14. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Tja, goedkoop is duurkoop zeggen ze weleens he:D
    Ik zal kijken of ik morgen eventueel wat foto's kan maken:)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Als je digitale ontvangers hebt kunnen ze blijven zoemen. Daarom even een foto.

    Dit geluid is normaal:



     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2021
  16. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Oke, ja zo'n soort geluid maakt ie inderdaad wel. Maar dat verklaart niet waarom hij dan zo stoort, misschien toch ergens sluiting of een te zwakke accupakket zoals jullie aangaven:weetnie:
    In iedergeval bedankt tot dusver! ik ga er morgen na m'n werk even verder naar kijken en eventueel wat foto's maken zodat jullie een beter beeld hebben.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Aan het geluid te horen gebruik je digitale servo's. Die kunnen ook als ze in rust zijn geluid maken.
    Gewone, niet oplaadbare batterijen gebruiken is vragen om moeilijkheden. Je hebt een goede ontvangeraccu met 4 of 5 cellen nodig. Batterijen kunnen de gevraagde stroom niet leveren. Daardoor zakt de spanning en gebeuren er rare dingen.
     
  18. Daimy

    Daimy

    Lid geworden:
    6 okt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zwolle
    Oke, er zit zo'n blokje bij waar je 4 AA batterijen in kunt doen vandaar dat ik dat zo gedaan heb, ik neem aan dat de vorige eigenaar dat op die manier werkend geeft gehad, zo'n blokje zit namelijk op elke auto als voedingsbron. Welke batterijen raad je me aan? Of lukt het eigenlijk helemaal niet met 4 1,5 Volt batterijen?
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je hebt eeen oplaadbare ontvangeraccu nodig met gepuntlaste of gesoldeerde verbindingen. Batterijen kunnen de gevraagde stroom niet leveren. De spanning zakt dan en je krijgt onvoorspelbare reacties als opnieuw opstarten van de ontvanger en onbedoelde stuurbewegingen. Of je een pakket met 4 Ni-** cellen (4,8 volt) of 5 cellen (6 volt) nodig hebt, hangt af van de spanning die de servo's aan kunnen. Dat kan je vinden in de specificaties van de servo's Gebruik je een hogere spanning dan gespecificeerd, dan kan het voor de servo's snel einde oefening zijn.

    Het gebruik van een batterijbox is een no go. Dat heb ik al eerder geschreven, maar dat heb je waarschijnlijk niet gelezen
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2021
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    4 normale AA batterijen zou geen probleem moeten zijn, zeker niet als je het op tafel test. Natuurlijk zijn er hoogvermogen servo's die een betere spanningsbron eisen maar op tafeleen beetje testen zou niet zoveel stroom trekken.

    Wat er veranderd is en ook wat er overeenkomt met 2 sets in je thuissituatie is de omgeving. Ooit een zendamateur in de buurt gehad die op de UHF band video uitzond, mensen hadden veelal problemen met het open krijgen van hun auto's. Heeft een paar dagen geduurd maar toen was het voorbij.

    En ja, een foute zender in de buurt zou niet mogen storen op een oude 27mhz zender of een 2.4hgz set maar als het veld behoorlijk sterk is stoort het alles. Ook dat 2.4ghz geen last zou moeten hebben van storingen toch is het wel mogelijk, het blijft immers een zend/ontvangst systeem.
    Maar met totaal 2 verschillende sets zou ik het dan toch in de overige delen van de auto zoeken. Inderdaad een slechte batterijhouder of misschien wel een rotte servo. Overigens zoals aangegeven is enige brommen of piepen normaal, als er wat kracht op de servo staat zal hij proberen zijn positie vast te houden.
     

Deel Deze Pagina