Storing in luchtfotografie Easystar

Alex Talsma

PH-SAM
Hallo,

Sinds kort heb ik een vreemde storing in mij Easystar. Even situeren:
Ik gebruik de Easystar voor luchtfotografie en vlieg met de volgende
componenten:

- Hyperion brushless motor met 6x5 prop
- Hacker regelaar 18A
- 2x Hitec servos
- Schulze 440 ontvanger
- Lipo Kokam 3s1p 1500

Als ik volgas vlieg krijg ik vreemde tikken op het hoogteroer.
Hij duikt dan naar beneden. Tot nu toe heb ik hem steeds veilig op de
grond kunnen krijgen, maar wat is er aan de hand?

Eerst dacht ik de ontvanger, maar een andere ontvanger geeft geen
verbetering. Dus dacht ik een slecht contact bij de hoogteroer servo,
maar dat lijkt het ook niet te zijn.

Het is niet het vliegveld (www.dokkumermodelvliegclub.nl), want met
andere toestellen hebben ik en clubgenoten geen probleem.

Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,
Alex

Misschien een servo. Wat zijn het voor servo's? Met de HS81 heb ik de ervaring dat ze op een gegeven moment de geest geven. De borstels van de motor gaan dan stuk, met soms als gevolg dat de print doorbrand. Op dat moment kan de bec van de regelaar het even niet meer doen... met storingen als gevolg.
Dit is overigens géén kritiek op de HS81, degene die bij mij de geest gaven, waren ook vele vlieguren benut.

Succes, gr.A.

Heb hetzelfde gehad met mn easy. Was (bij mij) het resultaat van een brakke bekabeling, vooral de antenne langs mijn regelaar was hier het probleem. Heeft me bijna mn easy gekost, dippen vlak boven de grond.

Haal je ontvanger er eens uit (wel aangesloten) en kijk eens of het probleem er dan nog steeds is (afstandtest met ingeschoven antenne op ongev. 30 meter).

De servo heb ik grondig getest en lijkt niet het probleem. Eerder de motor/regelaar combinatie die een storing op de ontvanger veroorzaakt. Ik zal vanavond eens vliegen met nog een andere ontvanger. En misschien toch uit voorzorg een andere servo plaatsen...

Back