Storing in zelfbouw verlichting van auto

Discussie in 'Model elektronica' gestart door DjiM, 1 apr 2020.

  1. DjiM

    DjiM

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Dilbeek (BE)
    Interessant probleempje.

    Ik heb een crawler met brushed motor waar ik een hele boel LEDs in heb ingebouwd. Ik heb een Arduino NANO geprogrammeerd om het signaal van de ontvanger af te tappen en om de leds te besturen wanneer er op de ontvanger een bepaald PWM-signaal komt. Bijvoorbeeld als ik scherp naar links stuur, gaan de knipperlichten naar links. Rij ik achteruit, dan gaat de achteruitverlichting aan. You get the picture.

    De schakeling is getest buiten de auto en werkt daar goed, zowel wanneer de boel aan de PC hangt (stroom die via USB binnenkomt) als wanneer ik stroom voorzie via een 3S LiPo (via een aparte HobbyWing 3A UBEC (5V) die ik aan de 3S batterij koppel).

    Maar zodra ik he hele boel (met de arduino nog steeds op dezelfde BEC) in de auto monteer, loopt het fout.
    De BEC is in dit geval parallel gekoppeld met de BEC/ESC van de auto zelf.
    De ontvanger en servo's krijgen stroom van de BEC van de auto; enkel de arduino en de verlichting hangen op hun "eigen" BEC.

    Het probleem: als ik accelereer met de auto lijkt het erop dat de arduino reset en dan begint heel de winkel te flikkeren als een kerstboom.

    Mijn vermoeden: zou het kunnen dat de brushed motor zoveel stroom strekt dat er een spanningsval is die de BEC niet snel genoeg kan opvangen? Als dit zo is, kan ik dat dan enigerwijze verhinderen met een paar condensatoren / diodes? Hoe?
    Zijn er volgens jullie andere oorzaken mogelijk?
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2020
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De BEC die je gebruikt om de Arduino vaan stroom te voorzien werkt goed op een 3S Lipo. Dat is 11,1 volt. Is de spanning van de accu in de auto hoog genoeg om de BEC te laten functioneren? Een ingangsspanning van een BEC moet altijd een bepaalde spanning hoger zijn dan de uitgangsspanning. En werkt het als je de Arduino en de LED's aansluit op de + en - aansliutingen op de stekkerlijst van de ontvanger? Van condensatoren moet je niet te veel verwachten Dat helpt voor milliseconden..
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Hoogstwaarschijnlijk wordt de Arduino door de storingen veroorzaakt door de motor in de war gestuurd. Een borstelmotor veroorzaakt een hele berg elektromagnetische stoorsignalen. Misschien moet je de Arduino in een metalen huisje bouwen om hem zo af te schermen van die storingen.
    De Arduino zo ver mogelijk van de motor en de kabels naar de motor weg te monteren kan misschien ook een oplossing zijn. Je zo het kunnen proberen.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Een arduino nano heeft een eigen spanningsregelaar, die kan tot 12V verdragen, met pieken tot 20V. Je hebt daar helemaal geen eigen bec voor nodig, je kunt gewoon de 3s Lipo op Vin aansluiten, of eventueel 2s via de balansstekker aftappen en die op Vin aansluiten. Theoretisch heb je minimaal 7V nodig, maar dat moet geen probleem zijn als je de Lipo niet helemaal plat trekt (sowieso niet zo'n goed idee). En als de nano ermee kapt heb je nog steeds alleen maar een probleem met de verlichting, dus...
    De LEDs kun je gewoon op de arduino poorten aansluiten, die krijgen dan 5V met een maximum van 40 mA per poort, en een totaal maximum van iets van 200 mA meen ik (zoek ik op)
    Edit: ik kan niet echt een limiet vinden, 200 mA is aan de veilige kant denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2020
  5. DjiM

    DjiM

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Dilbeek (BE)
    Bedankt voor de reacties!

    De accu is volledig opgeladen (12,6V) en dat zou voldoende moeten zijn. De UBEC die ik gebruik werkt volgens zijn datasheet al vanaf ingangsspanningen van 5,5V.

    Nog niet geprobeerd. Ik gebruik dan de BEC van de ESC van de auto en wou dat eigenlijk vermijden. Maar ik ga het proberen; misschien is de UBEC inderdaad het probleem.

    Ga ik ook mee aan de slag.

    Zou me verbazen maar als bovenstaande me niet verder helpt, ga ik dit ook bekijken.

    Ik kan verder en heb wat nieuwe hoop / ideeën om aan de slag te gaan. Bedankt om mee te denken!
     
  6. DjiM

    DjiM

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Dilbeek (BE)
    Ik had veel lagere stroom in gedachten maar ik denk dat ik mij op verkeerde info gebaseerd heb.
    De on-board 3,3V regulator kan maar 50mA aan en daar had ik me op gebaseerd.
    Maar de 5V regulator kan bij 2S inputvoltage iets meer dan 0,25A aan. Dat is net voldoende voor wat ik wil doen. Bij 3S (12V) input halveert de maximale stroom naar 0,15A.

    Bron: https://arduino.stackexchange.com/questions/35121/max-current-of-vin-and-5v-pin-on-arduino-nano
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laatst nog een Arduino Nano aangesloten op een 3S lipo. Die kon daar niet tegen (spanningsregelaar?). Wees voorzichtig.

    Een Arduino Pro Mini 8 MHz 3,3 volt werkt prima op een voedingsspanning van 5 volt.
     
    Tino vindt dit leuk.
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    @DjiM Werk je nu met een 3,3V of een 5V nano?

    Ja, maar dat is bij een continue afname, vanwege de opwarming van de spanningsregelaar. Maar ik neem aan dat je niet alle LEDs continu aan hebt (knipperlichten, remlichten).

    Ik lees zelfs in de link die jij plaatste dat het absolute maximum 800 mA is, maar daar zou ik toch ruim vandaan blijven als ik jou was.

    En dus de LEDs zoveel mogelijk spreiden over de pins van de nano, met een beetje powerLED zul je anders snel aan dat maximum per poort komen. De zware jongens (koplampen) kun je zelfs beter over de port-bytes verdelen, één op pin 0-7 en de andere op pin 8-13
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2020
  9. DjiM

    DjiM

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Dilbeek (BE)
    5V.

    De koplampen (6 witte LEDs) worden al gevoed via een transistor waarvan de basis aan een arduino-PIN hangt. De collector is momenteel aan de BEC verbonden. Dus daarmee kan ik de stroom door de arduino ook beperken.
    Ik zal straks een tekeningetje van mijn schakeling opladen.
     
  10. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Je geeft het zelf al aan .
    Je arduino reset door te weinig spanning.
    Dat kan verschillende oorzaken hebben.
    Dunne bedrading en dus spanning verlies bij hoge stroom naar motor.
    Accuspanning zakt in bij belasting acceleratie.
    Een condensator in de voeding naar arduino is prima
    Leds trekken niet veel stroom dus die elco pakt de dip wel op.

    Groetjes Ebro
     

Deel Deze Pagina