storing met electro

niet toevallig je regelaar naast je ontvanger zitten?? Dit had ik gedaan en het resultaat was een berg prefecte storing -ofzo-

Iig, nu heb ik dat veranderd en het vliegt als een vliegtuig!!! :)

Die tikken gebeuren die altijd in dezelfde "hoek"?
Ik had dit ook met verschillende modellen en bleek te liggen aan de antennes. Je hebt bij een bepaalde hoek van zender- en ontvanger antenne wel eens dat je een storingpuls hebt in je model. Probeer de ontvanger antenne eens in een hoek te leggen, dus ergens halverwege ongeveer 45 graden de bocht om.

Bij dit fenomeen maakt het niet uit welk merk zender of ontvanger je gebruikt, het heeft iets te maken tussen de hoeken waronder de antennes zich ten opzichte van elkaar bevinden. Als je deze hoek op de een of andere manier kan veranderen/verbreken dan is het weg.

pcm: Als de pcm ontvanger een korte storing ziet doet hij niets (dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn!). Echter als de storing langer duurt dan 2? seconden dan blijft of de servo staan in dezelfde stand of gaat naar de geprogrammeerde "failsafe" stand.
Een clublib bij ons had ook constant storingen, en zit nu op PCM & dubbel super en heeft geen enkel probleem meer.

Ik heb ppm de deur uit gedaan, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, zo kan het zien van een storing ook juist een reden zijn om voor ppm te kiezen.
Ik vlieg soms ook snelle kisten, en juist bij het laagvliegen komt het signaal soms niet altijd goed door (door objecten in het landschap denk ik). Ik moet er niet aan denken dat ik dan een tikje krijg.

Heb je met je PPM ontvangers ook al een een dubbel-super ontvanger getest?

Dan wat die dure investering betreft: Koop je ontvanger in Duitsland, daar heb je al een PCM/DS ontvanger voor iets meer dan de prijs van een PPM in Nederland (Wiggerich, Staufenbiel, hoellein, etc).

Waarschijnlijk kan iemand het technisch beter uitleggen, maar hier komt het wel in het kort op neer.

Suc6
Bert

Zomaar een idee: veel electrozwevers hebben servo's in de vleugels zitten. Vaak is de span van een electrozwever wat groter als een motorkist, dus de aansluitsnoeren worden vrij lang.

Dit gecombineerd met een storende factor voorop (de electromotor) levert een grotere kans op storingen op. Aan te raden valt voor deze lange aansluitdraden getwiste kabel te gebruiken om de storende invloeden te minimaliseren. (geldt ook voor een servo in het kielvlak bijv.)

Het feit dat alufolie om de ontvanger helpt, betekent dat er toch stoorinvloeden op inwerken. Hoewel ik het idee krijg dat je het al hebt gedaan, zou ik je aanraden nog eens kritisch naar je kabelvoering te kijken, waarbij je goed onderscheid maakt tussen motorstroom voerende draden een servo/ontvangerdraden. Probeer hiertussen de afstanden te maximaliseren.

Gerben

Bertus,
Antennedraadje had ik het niet over.
Ik noemde het verschil tussen draden waar de motorstroom doorheen loopt en draden van ontvanger naar servo's etc.

Gerben

Bertus,

Helaas kan ik je geen oplossing aanbieden voor je probleem maar er is wel een ding dat mogelijk invloed kan hebben.
Je schrijft dat je getwiste servokabels gebruikt en dat ontstoring dan niet meer nodig is. Dit is helaas een misvatting. Het is al eerder ter sprake gekomen ergens op dit forum maar getwiste draden helpen absoluut niet om storing buiten te houden.
Het enige dat twisten van de kabels doet is onderlinge storings invloeden tussen de losse draden verminderen. Deze vorm van storing is bij onze toepassingen echter zo goed als niet aanwezig dus is twisten van de draden niet echt nodig.
Storingen van buiten af die ontstaan door lange servo kabels kan je alleen tegenhouden met filters zoals b.v. ferrietringen.

@Ernst,

Bertus was degene, die ook alleen ferrietkernen wilde, dus jullie zijn het al met elkaar eens.

Het is veelzeggend, dat het in aluminium wikkelen van de ontvanger helpt, of ligt de antenne ook heel anders??? De ontvanger 'ziet' natuurlijk ook altijd in min of meerdere mate de stoorzender, die de prop aandrijft, de elektromotor dus. Hierbij is inderdaad ook de kabelvoering erg belangrijk. Als inpakken helpt is er toch op een of andere manier een directe instraling en dit moet ergens vandaan komen: motor, regelaar en/of bedrading. Lastig dit soort problemen, er is ook geen kant-en-klaar recept te geven. Vaak moet er geexperimenteerd worden met de plaats van de ontvanger en de antenne om tot een beter resultaat te komen. In een ander draadje dacht ik gelezen te hebben, dat een Futaba R115F-ontvanger werd gebruikt. Deze zijn niet als gevoelig-voor-magneetvelden bekend, dus een ander type ppm-ontvanger monteren zal weinig resultaat hebben.

Als je de ontvanger in aluminium verpakt krëeer je een kooi van Faraday. Elektromagnetische straling (storingen) worden dan effectief buiten de ontvanger gehouden. Als dan ook nog de antenne "vrij" is en nergens paralel loopt aan andere bedrading kan je van veel problemen verlost zijn.
Helaas is het meestal een combinatie van dingen die resultaat hebben. Alleen aluminium folie zal lang niet altijd helpen. Alleen maar zorgen dat de antenne vrij is ook niet net als alleen maar alles ontstoren. Je begint bij de basis en dat is een goed ontstoorde electromotor (bij electrovliegen). Daarna zorg je voor een vrije antenne. Dan zorg je voor ontstoorde bedrading, en als dat nog niet voldoende is pak je ontvanger in aluminium folie. Werkt het dan nog niet dan is er iets ernstigers aan de ahnd en kan algehele controle van de ontvanger en misschien ook wel de zender nodig zijn.

Back