storing met varen

Beste forumleden,

Een kleine tijd geleden ben ik (een jongen van 14) begonnen met de bouw van de Zwarte Zee van Billing Boats. Ik had het idee om er een varend schip van te maken. Ik heb al mijn benodigheden daarvoor bij een en de zelfde winkel gehaald, aangezien mij dat het beste leek.

Nadat ik alles geïnstaleerd had, begon ik mijn eerste testvaart. Alles leek voorspoedig te gaan totdat hij na een minuut of 7 de eerste storingen begon te geven. Terwijl ik mijn gashendel ingeduwd bleef houden, stopte de boot toch met varen. Na een kleine periode (+- 15 sec.) gaf de boot weer gas als ik de hendel opnieuw naar voren duwde. Mijn servo bleef het zonder haperen doen.

Wat is het probleem?? Gaat de accu zo snel leeg, of is er wat fout in mijn boot???

Ik hoop spoedig reactie te mogen ontvangen,

Met vriendelijke groet,

Een beginnende bouwer (Robert-jan)

Je zou eens even naar je regelaar kunnen kijken kwa aantal Amperage, en de motor. Mocht de motor meer vragen dan wat de Regelaar maximaal kan geven, zou ik eens overwegen een andere aan te gaan schaffen, verder heb ik geen idee. Voel eens aan je regelaar of deze ook heet/warm word als dat gebeurd.

Groetjes.

Beste,

Op het gene wat ik lees zou ik ook denken aan je regelaar / motor.
Om te beginnen zou je de gegevens van je motor moeten vergelijken met je regelaar.
De motor mag niet zwaarder zijn (opgenomen amperage) dan wat je regelaar kan geven.
Beide hebben een gegeven van de stroom continu en piekstroom (kortstondig).

Wat ook aan te raden is om te kijken hoeveel stroom je motor opneemt tijdens het varen.
Dit doen we door een A-meter in serie te plaatsen met de motor. De boot in een bad of water te zetten en dan de motor aansturen.

Hiermee kun je zien als de motor goed is uitgelijnd (min mogelijk stroomopname) en hoeveel
Ampere de motor opneemt tijdens volle belasting.

Mvg

Ik zie 2 mogelijkheden:

1) Je motor trekt dusdanig veel stroom dat je regelaar zwaar belast wordt en uiteindelijk in de warmte-beveiliging schiet

2) Een lege vaaraccu (als je geen regelaar met BEC hebt)

Check de volgende zaken en je bent redelijk dicht bij de oorzaak (en dus een oplossing)
- Hoeveel ampere trekt de complete aandrijflijn? (Meten met model in het water, vol gas en het model met een draad vastmaken aan de kant)
- Hoeveel ampere kan de regelaar aan?
- Is de regelaar heet na het varen?
- ...

hallo bedankt voor jullie reactie

Tazz19
nee de regelaar wordt niet warm
en waar kan ik de amperage vinden?

rubenbosman
ik heb 40mhz en ik vaar alleen dus ik denk niet dat het daar aan ligt

Carlo aka Rambo
waar haal ik zo meter vadaan?(winkel)

Roel van Essen
de regelaar word niet warm alleen de motor maar ik denk dat de motor wel warm mag worden
de accu heb ik vol geladen dus die zat vol
hoe kan ik de ampere meten?

mvg
robert-jan o

Hoe warm word de motor? Dusdanig dat je je handen er niet langer op kjan leggen dan 5 secondes? Regelaar staat meestal ( meestal ) het aantal amperage wat hij kan leveren. Let wel, dit is vaak de maximale afname. Mijn regelaar is Maximaal 12 ampere, en mijn motor 3,5. Heel verschil, als dat andersom is, dan heb je een probleem;p Lees anders de handleiding die je erbij gekregen hebt, daar staat het altijd in. Mocht dat niet het geval zijn, schrijf dan even het typenummer en merk op, dan kunnen wellicht een van ons zoeken naar de specs.

Groet

Het kan trouwens ook zijn, zoals roel al zei, dat je regelaar in de beveiliging schiet, hiervoor hoeft hij niet warm te worden.

Meten doe je met een multimeter, als je er 1 hebt, verdiep je je er maar eens in. er is zat info te vinden op het www. ;)

Laatst bewerkt:
Hoe warm word de motor? Dusdanig dat je je handen er niet langer op kjan leggen dan 5 secondes?
nee daar is hij te warm voor

Regelaar staat meestal ( meestal ) het aantal amperage wat hij kan leveren. Let wel, dit is vaak de maximale afname. Mijn regelaar is Maximaal 12 ampere, en mijn motor 3,5. Heel verschil, als dat andersom is, dan heb je een probleem;p
ik heb een rokraft van robbe en er staat op 20/30a en op mijn motor staat
values at maximum efficiency 12a 16.000 min-1
values at max. power(momentary) 45 a 9.000 min-1
dit stond erop ik word daar niet veel wijzer uit mischien jij wel

Lees anders de handleiding die je erbij gekregen hebt, daar staat het altijd in. Mocht dat niet het geval zijn, schrijf dan even het typenummer en merk op, dan kunnen wellicht een van ons zoeken naar de specs.
power 600/19 robbe No. 4472
rokraft robbe No. 013

Groet

Het kan trouwens ook zijn, zoals roel al zei, dat je regelaar in de beveiliging schiet, hiervoor hoeft hij niet warm te worden.

Meten doe je met een multimeter, als je er 1 hebt, verdiep je je er maar eens in. er is zat info te vinden op het www. ;)

is dit info genoeg??

mvg

hallo

dus het gaat over een
power 600/19 robbe No. 4472
rokraft robbe No. 013

op hoeveel volt vaar je want een rocraft kan wel 12 volt hebben maar dan geen bec
daar deze op dezelfde koelplaat zit als de power fed's slaat die als eerste uit
staat trouwens in de handleiding van de rocraft in heel kleine letterkes

als je motor meer dan hand warm wordt dan trek je te veel stroom
en een rocraft heeft achteruit niet het zelfde vermogen
dus als je die verkeerd hebt aangesloten en je servo revers op je zender staat op reverse dan heb je heml eigenlijk in achteruit staan en slaat hij dus veel sneller af dan dat hij juist zou zijn aangesloten

een kwestie van bezuinigen bij robbe

groetjes raf
ps de witte draad moet aan de plus van de motor dacht ik en dat is het pootje met het rode stipje

hallo raf

ik vaar op 6 volt
maar bij de regelaar zat geen handleiding
en hoe zit dat met die ampere want daar ligt volgens u niks aan?

mvg
Robert-jan

hallo

haha 6 volt kan het probleem zijn

als de motor de spanning lager dan 5 volt trekt valt de bec uit
als je nu een 4 cellen pakketje hebt en je sluit de ontvanger daar op aan
en je haalt de rode stekker uit stekkertje van de regelaar
dan zou je probleem wel eens kunnen opgelost zijn

wel niet vergeten dat stekkertje er uit te halen anders loopt het weer mis

groetjes raf

hallo

haha 6 volt kan het probleem zijn

als de motor de spanning lager dan 5 volt trekt valt de bec uit

wat is een bec?

als je nu een 4 cellen pakketje hebt en je sluit de ontvanger daar op aan
en je haalt de rode stekker uit stekkertje van de regelaar
dan zou je probleem wel eens kunnen opgelost zijn

zijn dat er 2 een zwarte en een rode?
en hoe moet ik die rode eruit krijgen?

wel niet vergeten dat stekkertje er uit te halen anders loopt het weer mis

welke stekker die rode bedoel je?

groetjes raf

mvg
Robert-jan

hallo

in een stekkertje zit een rode ;zwarte en witte kabel
kan ook een gele ,oranje en bruine zijn
het gaat dus over de oranje of rode kabel
door een lipje op te lichten aan het stekkertje kan je het kabeltje langs achter uit de stekker trekken

ontvanger_stekkers.gif

hier zie je de verschillende types met hun simbolen er bij

wat is bec
bec is een door de regelaar op 5 volt gebrachte spanning die door de draden naar de ontvanger deze van stroom voorziet
zo spaar je dus een ontvanger accu

door nu toch een ontvanger accu te gebruiken vermijd je het probleem van die dip als je motor de accu onder de 5 volt trekt

hopelijk beter verstaanbaar

groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo raf

dus als ik het goed begrijp moet het rode draadje uit het stekkertje van de ontvanger naar regelaar eruithalen
ik heb een futuba stekkertje
ik heb een ontvanger doosje daar moet je 4 batterijen in stoppen is dit verkeerd?
ik snap er niet veel van maar ik zal proberen het stekkertje eruit te krijgen als ik de goede heb

mvg
Rober-tjan

hallo

ja dat draadje moet er uit
niet afknippen maar gewoon met een plakband terug tegen het kabeltje plakken dan kan je het nog steeds teug steken

dat doosje is inderdaad voor de ontvanger te voeden
daar gaan 4 batterijen in

vroeger hadden we niets anders dan deze bakjes en het werkt wel

succes raf

hallo

door in het stekkertje een lipje op te lichten
er zitten drie lipjes op een rij daar waar je de pennetjes kan zien in het plastiek
die lipjes houden het pennetje op zijn plaats

groetjes raf

moord brand
de motor doet niks meer!!
wat kan dit zijn ik heb de rode stekker van regelaar naar ontvanger eruitgedaan en de vier batterijen in dat kastje en nu doet de motor niks meer

wat kan dit nou weer zijn??

mvg
Robert-jan

hallo

doet je servo het wel ????
indien deze ook niets doet zitten dan de accus juist in dat bakje ????

groetjes raf

Back