Storing na telefoontje

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arnold 85, 12 jun 2021.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Goedenavond,
    Laatst gebeurde er iets bijzonders.
    Een medevlieger die toch heel behoorlijk vliegt vloog met een kistje de laatse landingspoot.
    Op datzelfde moment kreeg hij telefoon (zat in de broekzak dichtbij de zender dus) en meteen geen bereik meer. Vliegtuig crashte dus.

    -Is het technisch mogelijk dat de verbinding verbreekt of ernstig verstoord word door een inkomende oproep?
    -Zo ja, wat is een veilige afstand tot zender?
    - Heeft iemand dit vaker meegemaakt?
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Technisch gezien kan een mobiele telefoon rc apparatuur niet storen. Je kunt het zelfs testen, leg een mobiele telefoon in het model en ga bellen, je zult zien dat het geen invloed heeft op de rc apparatuur. Mocht dit wel zo zijn dat is de zender of ontvanger defect, echter, dat had je dan al eerder tijdens een vlucht ontdekt.

    De 2,4 Ghz besturing van rc apparatuur is een gecodeerd protocol, als je heel veel 2,4 Ghz zenders tegelijk in zou schakelen zou je theoretisch gezien storing kunnen krijgen, maar zoveel zenders zullen in de praktijk nooit tegelijk inschakelen.

    Gevalletje pech waarschijnlijk, misschien een defecte servo of accu ?

    Grt,

    Arnoud.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, uit het verleden, de eerste 2.4 zenders.
    Daar werd gewaarschuwd de telefoon uit te zetten.
    Het kan zomaar zijn dat de telefoon instraalt op iets op de print, processor of een ander component.
    Ik zou niet uitsluiten dat het door de telefoon komt.

    GJ
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    IMG-20200413-WA0092.jpeg.jpg IMG-20200331-WA0006.jpeg.jpg Ik had laatst wel een toestel in een boom. Vloog naast een mobiele zendmast kwam ik daarna achter. Toestel tolde plots naar beneden en reageerde niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2021
  5. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Dat.
    Een HF veld dat sterk genoeg is, kan ongeacht de frequentie, elektronica in de war brengen. (leg een smartphone eens op een audio versterker)
    Let op dat een smartphone ook regelmatig location updates uitzend, ook al wordt er niet daadwerkelijk gebeld of opgeroepen. Het is dus mogelijk de zender die gestoord wordt, niet de ontvanger.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, maar een toestel dat in een boom beland door een zendmast?
    Denk dat dat gewoon toeval was.
    De zender maakt het signaal, als daar iets fout gaat, bijvoorbeeld door een telefoon maar het zou bij wijze van spreken al door statische electriciteit kunnen zijn, dan gaan er verkeerde signalen naar de ontvanger, of helemaal geen signalen.
    Ik denk dat de huidige zenders wel redelijk afgeschermd zijn maar in de begintijd was het eigenlijk een no-go om met je mobieltje aan te gaan vliegen.
    De frequentie van het netwerk lag toen ook wel wat anders maar het is een HF veld dus verstoord het dingen om zich heen.
    Bij de radiopiraat maakten we daar gebruik van.
    Ze konden wel de grote zender uitpeilen maar niet het kleine zendertje in de studio omdat die overstraald werd door de grote zender.
    Zo bleven we ongepakt door de RCD.

    GJ
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Toestel reageerde niet meer. Denk dat het zo een 10 seconde duurde eer het model in de boom was beland. Ik vloog vrij ver weg. Tijdens het terug vliegen kwam ik te dicht in de buurt van de mast. Toen deed het toestel niks meer. Gas was dicht en zag hem op het laatst onbestuurbaar naar beneden dwarrelen. Failsafe denk ik.


    Was de eerste en de laatste keer dat zich dat voor deed. Toestel 3 week later weer terug gevonden. Was ondertussen uit de boom gewaaid toen ik er die dag was met de kinderen.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De meeste mensen zijn wel eens met een boog om Amsterdam gereden.
    Ergens langs de A10 en de zuidas staat zo'n grote mast met allerhande antennes.
    Zodra je er ook maar in de buurt komt valt al het geluid van je autoradio weg.
    En die mast zendt echt geen 538 of Qmusic uit hoor.

    upload_2021-6-13_20-33-8.png
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2021
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Op internet vind je meerdere rapporten van Agentschap Télécom die metingen hebben gedaan aan 2.4 Ghz rc apparatuur. Uit niets blijkt dat er problemen door interferentie ontstaan.

    Zelf heb ik ook een elektronica achtergrond en heb in een ver verleden kontakt gehad met o.a. Dare. Dit bedrijf test elektronische apparatuur en bepaald of het voldoet aan de wettelijke eisen. De apparatuur wordt getest op afstraling en instraling door zeer sterke zenders in een afgesloten ruimte.

    Ook heb ik meermaals met diverse telefoons de interferentie met rc apparatuur getest, nooit iets kunnen waarnemen. Als ik sta te vliegen heb ik vrijwel altijd de telefoon in de binnenzak van mijn jas. Ben wel eens gebeld tijdens het vliegen, ook hier niets waargenomen. Kan ook simpelweg niet als je kijkt naar het protocol.

    Met een 35 MHz rc zender zou het theoretisch storing kunnen geven, veroorzaakt door de harmonischen van de externe zender. In de praktijk merk je dit echter niet. (Signaal is te klein)

    Helemaal aan het begin van het 2.4 Ghz tijdperk werd er wel eens gesuggereerd dat de Spectrum zenders gevoelig waren voor interferentie van buitenaf. Een bewijs daarvoor heb ik echter nooit gezien.
    Wel heb ik ooit zelf een crash met een leerling gehad veroorzaakt door een Spectrum dx6 zender van die leerling. Dat had echter niets met interferentie te maken, het probleem zat in de zender. Dat bleek uit het rapport van de servicedienst.

    Mocht er een technische onderbouwing zijn dat "onze" rc apparatuur gestoord kan worden door interferentie van buitenaf dan zou ik dit graag willen weten.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2021
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Het is mij wel gebeurt met een Spektrum dx18qq en een klein (indoor ontvanger)umx toestel. Ik kan het niet technisch onderbouwen. Toen ik echt in de buurt van de toren kwam was het helemaal gebeurt met de ontvangst. 15 meter afstand thv de antennes. Heb het toestel tot op heden. Daarvoor en daarna nooit meer last gehad.


    Hier is een interessant topic over zendmasten en 2.4 GHz besturing. Lijken veel mensen tussen te zitten die goed weten waar ze het over hebben. Succes:)


    https://www.rcgroups.com/forums/sho...an-cellphone-towers-interfere-with-my-flights
     
  11. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    In den beginne, 2.4GHz periode.
    Graupner MX-12 een Corona (het merk) setje gemonteerd.
    Hier mee bijna een jaar zonder enige (merkbare) vorm van storing gevlogen.

    Tot we een open dag hadden, veel mobiele telefoontjes.
    Wat een drama, funjet deed alles behalve mijn input volgen.
    Met veel kunst en vliegwerk geland zonder schade.

    Nooit meer gevlogen met dit setje.

    Groet. Hans
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Het grapje wil, en je meld het zelf al..
    open dag, mogelijkheid op veel zenders tegelijk aan
    Zeker in het begin wilde teveel zenders nog wel eens een uitdaging geven.

    Nu nog trouwens, alleen zit het aantal nu op een stuk of 75 als ik mij niet vergis. beetje merkafhankelijk
    Daarboven zijn er teveel kanalen bezet, en gaat het te lang duren voor de ontvanger kan wisselen van kanaal.
    en de kanalen die hij heeft, worden nogal heftig bevochten.

    Zo zal een telefoonmast niet vlot storing kunnen maken, die zit op een andere frequentie.
    tegelijk zal een straalverbinding best wel eens grove problemen kunnen geven.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is een communicatiemast van Schiphol, staat bij de nieuwe meer.
    Maar als iets met hoog vermogen straalt dan straalt dat altijd in op een voorwerp.
    Vroeger bij de radiopiraat zaten we met ruim 1000 Watt te zenden, op een gegeven moment hadden we TL buizen in de mast gehangen, die lichtten mooi op in de avond.
    Op die manier heb ik vroeger bij Amana ook magnetrons getest, neonlampje in een glas water en kijken of ie overal gelijk oplicht.

    GJ
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dus kan het gebeuren dat een ontvangertje daardoor dichtklapt ? Want dat is de vraag
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, iets in de zender klapt dicht.
    Een telefoon zend af en toe met vol vermogen uit, dat hangt af van de omstandigheden.
    Ik denk dat Corrien daar wel meer over kan vertellen.
    "normale" apparatuur en ook auto's worden bestookt met diverse frequenties en dan moet alles blijven werken.
    Maar een modelbouwzender?
    Denk het niet.

    GJ
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het gaat in dit topic over gsm telefoonmasten, maar wat is de mening van de experts m.b.t. een lange afstands Wifi overdracht.

    Wordt dit gedaan met 2,4Ghz of wordt hier ook een andere frequentie gebruikt?
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Zover mij bekent worden zenders waar "CE" op staat type goedgekeurd en zouden in principe dus aan alle testeisen moeten voldoen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    CE waarborgt ondermeer HF veldsterkte immuniteits eisen, maar ook die kunnen overschreden worden door een stoorbron.
    Daarnaast is het nooit helemaal duidelijk of "CE" mogelijk staat voor "China Export" , met een logo dat verdacht veel lijkt op..

    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/1...-tussen-het-europese-en-het-chinese-ce-label/
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb voor Getronics bij de Schipholgroup gewerkt.
    Daar worden op grote schaal straalverbindingen gebruikt.
    De frequenties waren destijds 5 GHz en 60GHz.
    Dit is destijds geinstalleerd nadat een graafmachine bij bouwwerkzaamheden een glasvezelkabel stuktrok waardoor de Luchtverkeersleiding niet meer kon communiceren.
    Bij Accenture, waar ik ook gewerkt heb, werd tussen 2 gebouwen die niet zo heel veel van elkaar weg stonden een 2.4 GHZ straalverbinding gebruikt.

    Op de Europese F5B wedstrijd destijds in Zeewolde had ik een straalverbinding tussen de wedstrijdleiding en de pits gemaakt, met richtantennes van Ubiquiti op 2,4 GHz.
    En daar dan een rondstraler op 2.4 waarmee de uitslagen direct online te zien waren.
    We hebben eigenlijk geen problemen gehad als mensen door de verbinding liepen terwijl het toch een systeem was wat makkelijk 5 kilometer had kunnen overbruggen.
    Maar mobiele telefoons werken niet op 2,4 GHz maar op 900, 2100 of 2600 MHz.
    Misschien dat daar het verschil zit, dat het op een bepaalde klokfrequentie van de gebruikte zender zat?

    GJ
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ze zender was volgens mij een fx-18 of een fx-24 futaba. Zo'n enorme salontafel die is omgebouwd van 35mhz naar 2.4ghz
     

Deel Deze Pagina