Storing of niet aan TT E325???

Hallo Allen,

Ik vlieg al diverse jaren met vliegtuigen. Maar langzaam begon het toch te kriebelen om met heli's te beginnen. Sommige clubgenoten al de gekste dingen zien uithalen met zo'n machine. Dat wekte de gedacht op, dat wil ik ook.

Dus ik heb een Thunder Tiger Mini titan E325 RTF kunnen overnemen.
Deze heli is voorzien van de TG6100M module. Dit is de gyro en mixer in 1, waardoor je geen computer zender nodig zou hoeven te hebben.
ACE_RC_Gyro_Empfänger_TG6100_720x540.jpg


Aangezien ik voor de vliegtuigen een graupner Hott zender gebruik. Heb ik de zender van de RTF set niet gebruikt. De Hott ontvanger ingebouwd en in de zender heb ik een vliegtuig programmering genomen. Waarom? Als ik de heli programmering neem, dan zijn er al standaard mixers. Maar die moet ik niet hebben. De TG6100M doet al de mixing, dat gaat anders botsen met elkaar.

De heli heeft al diverse eerste sprongen gemaakt. En ik ben inmiddels zover dat de kleine sprongetjes grotere sprongen worden. Ik kan hem dus tientallen seconden op dezelfde plek houden. Maar nu begint er een probleem. Zo nu en dan draait de staart spontaan naar links weg. Dit gebeurt vrij snel, en zover ik kan opmerken komt dit niet door een stuurbeweging van mij. Maar wat zou dit kunnen zijn?

Heb er met clubgenoten over gehad en deze hebben het ook zien gebeuren. We hebben de aansturing van de staart gecontroleerd, deze zou volgens hun soepel genoeg lopen. Ze geven aan dat als hij niet soepel loopt, dat hij ineens los schiet, waardoor de spontaan draai ontstaat.
Aangezien dat het niet zou zijn. Denken we eerder aan de servo of die TG6100M module. Dat de electronica hierin dit veroorzaakt.
De servo is een standaard thunder tiger servo. Deze ga ik komende week vervangen voor een savox. Wilt niet zeggen dat het een oplossing is, maar moet ergens beginnen.

Zijn er mensen die soort gelijke setup gebruiken en het zelfde ervaren.
Zou graag de oorzaak vinden, want het is niet fijn, als je nog moet leren en de staart draait weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met de TG6100M, maar dit klinkt als gain te laag of statische ontlading. Gain probeer je door de gain omhoog te schroeven tot de staart heen en weer begint te gaan, daarna schroef je dit iets terug. Statische ontlading kan je voorkomen door je staartbuis te verbinding met een schroefje van je motor.
 
Dank je Laurens.

Het draadje leggen is een simpele toevoeging. Ga ik er morgen direct eraan toevoegen.

De gain verhogen zal ik volgende keer proberen. Maar eerst nieuwe heck rotor bladen halen, want die heb ik gesloopt vandaag. Hij begon me ineens zo raar te doen, dat ik met mijn weinige ervaring maar net aan de grond kreeg zonder om te slaan.
 
Afgelopen week het draadje gelegd en de heck rotor bladen vervangen.

Vandaag was het moment om te proberen.
De spontane actie waarbij de staart draaide, is tot op heden niet meer opgetreden. Doch heb ik nog niet heel lang kunnen vliegen. Ik kreeg de staart niet rustig. De gain afgesteld naar de standaard afstelling, volgens het boekje. De heli laten hoveren, maar de staart ging al direct wiebelen. Vervolgens de gain ietsjes lager gezet. Weer proberen, nog steeds. Dus weer de gain iets lager. Maar hoe lager ik de gain zet, de heli blijft wiebelen. Alleen het heen en weer wiebelen wordt ernstiger, dus de staart gaat verder naar links of rechts.

Even met een clubmaatje overlegd. De gedachte kwam, dat de uitslag van de staart mogelijk te groot staat. Dus dat ga ik komende week maar eens uitzoeken.
Helaas kunnen de clubgenoten hem niet vliegen/afstellen. Want ik vlieg met een andere knuppel bezetting dan hun.
 
Goed kijken wat er gebeurt:

Als het wiebelen onregelmatig is en steeds erger word naarmate je de gain verstelt, staat de gain te laag, en moet je de andere kant uit draaien...
Als het wiebelen regelmatig is en sneller wordt naarmate je de gain verstelt, staat de gain te hoog en ben je er blijbaar ook voorbij geschoten.

Als je géén punt kunt vinden waarin de staart rustig is, moet je of denken aan speling in de aansturing, of een te trage servo, of mogelijk een te korte of te lange servohevel.

Kortom: het kan soms wat pielen zijn voor je de optimale instelling te pakken hebt.

Daarna ben je nog niet automatisch veilig, want zodra je heftiger gaat vliegen (je eerste 3D oefeningetjes bijvoorbeeld) kan het goed zijn dat je alsnog aan een andere gyro/servo/combo moet....

Groet, Bert
 
Hallo Bert,

Dank je voor de uitleg.
Als ik jouw uitleg vergelijk met wat er gebeurde. Dan denk ik dat ik de gain in te grote stappen heb aangepast. Standaard staat hij op de 50%, daarmee gaf hij de regelmatige wiebel. Wel snel naar links/rechts. Maar een vast ritme.
Toen ben ik de gain gaan verlagen, toen ging de staart van langzaam naar steeds grotere uitslagen van de staart. Ik dacht dat ik hem rustig verstelt had, maar als ik jouw verhaal hier naast leg, heb ik toch te grote stappen gemaakt.

Een te trage servo zou kunnen. Maar vanwege de all in one module, mag ik alleen maar analoge servo's gebruiken (staat in de handleiding hiervan). Als ik dan een snellere servo dan de huidige wil monteren, dan moet ik ook een andere gyro plaatsen.

De stuurstang hebben we gecontroleerd, hier is geen speling in te voelen. De afstand van de hevel heb ik volgens handleiding gehouden.

We komen er wel, maar het zijn kleine stapjes. Wat ook meespeelt is hetgene tussen de oren. Met vliegtuigen heb ik genoeg ervaring en gaan stuurbewegingen automatisch. Dat is bij de heli (nog) niet, het vertrouwen moet nog gekregen worden in het model.
 
Als je een te trage servo vermoed, kun je het linkje een gat naar buiten brengen op de servohevel.
Wel ff limit etc aanpassen..

Dit kan helpen.
 
Een te trage servo zou kunnen. Maar vanwege de all in one module, mag ik alleen maar analoge servo's gebruiken (staat in de handleiding hiervan). Als ik dan een snellere servo dan de huidige wil monteren, dan moet ik ook een andere gyro plaatsen.

:confused::confused::confused: Een all in one module, met heading hold, die géén digitale servo's accepteert:confused::confused::confused:

Nu ben ik enorme analoog-fan, maar hier had ik nog niet van gehoord....

Weet je dat zeker?

Groet, Bert
 
Ik geloof je.... maar ik had hier nog nooit van gehoord.... meende toch echt dat het moderne toverwoord "digitaal" was....

Groet, Bert
 
Als je een te trage servo vermoed, kun je het linkje een gat naar buiten brengen op de servohevel.
Wel ff limit etc aanpassen..

Dit kan helpen.

Is dit verstandig? Bij de vliegtuigen heb ik altijd geleerd, dat je de maximale slag van je servo moet benutten. Hiermee blijft de precisie en kracht van je servo het beste.
Door de arm te verzetten, kan ik niet de maximale slag gebruiken.

Dat van de analoge servo kwam ik per toeval tegen. Afgelopen weekend nogmaals de handleiding nagelezen, of ik niets vergeten was met afstellen van de gyro. Toen las ik het. Heb het niet zien staan, toen ik de gyro voor de eerste meer afstelde.

Zou het dan goed zijn om deze all-in-one module eruit te gooien en een gyro erin te zetten (GY401??)? De zender is een computer zender. Dus ik hoef dan alleen gyro en heck servo te vervangen.
 
Je moet wel weten wat nu werkelijk het probleem is...

Een servo vind het op zich niet erg als hij kort een te kleine slag moet maken.
Maar doe je het voor de levensduur van het model, moet je de correcte oplossing zoeken.

Bij vliegtuigen is dit minder kritisch. Of een servo nu een beetje teveel slag maakt of niet, is niet zo spannend voor de besturing.
Bij een gyro extreem. Zeker heading hold gyro's..
 
Back
Top