Storing ontvanger 35 mhz

Even een vraagje,

Vanavond even 2 accu's leeggevlogen met mijn robbe F18.

Tijdens elke vlucht was het mij opgevallen dat er bij half gas soms storinkjes optraden die resulteerde in een plotselinge zwieper van het toestel. Ook de motor hoorde je dan even wegvallen.
Het was telkens maar een fractie van een seconde, maar toch, niet prettig!
Zou het kunnen dat de ontvanger te dicht bij de motor/regelaar zit waardoor deze storingen op kunnen treden?
Bij vol gas vliegen waren er praktisch geen storingen waarneembaar.

rara, wie heeft het antwoord voor me?

Kan een slechte potmeter zijn, even schoonmaken(daarvoor even zoeken hier op mbf), en dan kijken of het weg is, desnoods met een range test..

Lijkt me niet dat het een potmeter-kwestie is...

Dan zou slechts 1 enkele stuurbeweging de storing geven, nu is het dus op alle kanalen.(hoog/laag, links/rechts en motor)

Ik heb het zelfde probleem gehad met een F-22.....deze gaf ook storingen van motoruitval en ongecontroleerde uitslagen wat uiteindelijk de neus van mijn kist gekost heeft...:rolleyes:
Oorzaak was(bij mij) idd dat de motor te dicht bij de regelaar zat.
FF testen dus. Succes:mrgreen:

Kan een slechte potmeter zijn .

Waar haal je zo iets vandaan.:confused:

Loeki , begin maar eens met de ontvanger verder weg van de aandrijving.
Vaak is het dan al weg.

En je zou altijd nog ferrietringe kunnen gaan gebruiken . (altijd op 1 ontvanger aansluiting geen kern , dit is nodig voor de tegenpool van de antenne)

Mvg Johan

Dank je Johan,

Zat ook al in die richting te denken.
Zal vandaag of morgen maar eens de boel gaan verbouwen.

Je hoort het resultaat vandaag of morgen wel!

grt, Louis

Gisterenavond de F18 verbouwd. De ontvanger zit nu zo ver mogelijk van de aandrijving af.

Vandaag 1 accu leeggevlogen, 10 minuten vliegen en slechts 1 hikje gezien (toen de antenne van de zender naar het toestel wees...:sleepy:)

Het probleem is dus over!!

Dank iedereen voor de reacties!

Hallo Ron,

Ik ben tevreden met dit resultaat.
Dat ene hikje kwam w.s. doordat ik met de antenne naar het toestel wees.
35 mhz is daar gevoelig voor.

Grt, Louis

......
begin maar eens met de ontvanger verder weg van de aandrijving.
Vaak is het dan al weg.
......
Mvg Johan

telt de accu daar ook bij? ik heb namenlijk ergens gelezen dat een accu deze stoorsignalen juist tegen zou houden.
ik heb volgens mij ook ooit eens gehoord dat alluminium-folie om je regelaar zou helpen, is dit zo?

Groeten,
Sam

De accu heeft m.i. geen invloed op eventueel optredende storingen.

Aluminiumfolie om de regelaar is sterk af te raden omdat deze dan niet meer kan koelen en dus door zal branden....

Voor wat het waard is...

Ik heb voor de club ooit eens een meetapparaatje gemaakt om stoorvelden te detecteren.
Motor, regelaar *en* accu zijn omgeven door een virtuele "stoorwolk". Vaak extra intens bij halfgas.

De ontvanger, maar ook de antenne moeten daar bij voorkeur wegblijven.

Afschermen is vrijwel zinloos (omdat je het nooit HF "tochtvrij" kan maken), bedrading straalt de storing uit, die zou je ook moeten afschermen.
Ferriet begint pas echt goed te werken vanaf ~100 MHz. Goedgekozen condensatoren werken wel - maar dan 100p .. 1nF. Grotere caps hebben een eigenresonantie die het effect weer vermindert.

Het simpelst is gewoon afstand houden van accu-regelaar-motor als het enigszins kan.

(RFI - je kan er op afstuderen :-)

... Motor, regelaar *en* accu zijn omgeven door een virtuele "stoorwolk". Vaak extra intens bij halfgas. ...
Doordat bij niet-volgas de regelaar meer schakelt, hij hakt de spanning in stukjes (chopping) waardoor de motor een lagere spanning 'voelt'. Chopping geeft meer en hogere stoorfrequenties.

Ook goed om de antenne en accubedrading niet evenwijdig te laten lopen.

Plaatjes van de signalen naar de motor:
LRK Site
-> SPEEDY-BL self made brushless controller

ja, maar tot op hoeveel centimeter heb je nog echt veel last van storing? of licht dit ook aan het merk/type regelaar,motor of ontvanger?

Groeten,
Sam

De ontvanger zo ver als mogelijk weghouden van regelaar, accu, motor en bedrading. Een afstand is cm is niet aan te geven. Het gaat om een combinatie van veel factoren die voor de storingen verantwoordelijk is. Sommige regelaars geven meer storing af dan andere, ook zijn bepaalde ontvangers gevoeliger voor storingen als andere.

Back