Storing: Opgelost

• Topicstarter Topicstarter Hannibal
  • Startdatum Startdatum
H

Hannibal

Guest
Hallo mensen,

Wie weet er raad.
Ik heb klapperende roerservo en en motor die doet wat ie wil in de Pieter J.
Ik dacht dat het aan mijn oude mini 200 regelaar lag dus deze vandaag vervangen door een Rokraft 120 (nieuw). Helpt dus niet. Vandaag alle verbindingen opnieuw gecheckt, ook niets te vinden. Als je iets aanraakt gebeurt er ook niets. Pas als je 3m van bootje vandaan bent begint de ellende. Als de kap erop zit meer dan zonder. Ik heb alle apparatuur behalve de (zeer goed ontstoorde ) motor op het dek gelegd......
Ook dat helpt niet :twisted: :twisted: :twisted:
Sta op het punt om alles eruit te knallen, ding op de kast en nooit meer aanraken zo ongeveer...
Wie heeft er nog tips????
PS zender (2 kanaal Robbe) is ook nieuw en servo ook. Accupack ook al vervangen.

Eerst de motor volledig loskoppelen en dan opnieuw testen. Wat gebeurt er dan???
Trouwens, de modelbouwfaqs al geraadpleegd?

heb zo wel eens ooit uren gezocht en uiteidelijk uitgekomen bij een rotte potmeter in een servo.

Het type boot is mij niet bekend, evenals de constructie. Wat soms een bron van storing is, losse metalen delen die elkaar raken. Ook als deze geen verbinding hebben met de electronica kan het de meest zotte effecten hebben. De enige manier om de kans op storing te verminderen, is het doorverbinden van ALLE metalen delen van de boot en soms kan het nuttig zijn om dit met de negative pool van de vaaraccu te verbinden. Zelf heb ik de grootste ellende gehad met storing, hoewel ik geen electro aandrijving gebruik, doordat één van de schroefbladen tegen de straalbuis aanliep! Het gas ging vol open en dicht, de keerkoppeling ging vooruit en achteruit de roeren heen en weer kortom er was niet mee te varen. Draaide de motor vrij, dan was er niets aan de hand, maar zodra de koppeling de schroeven liet draaien was het één brok ellende. Ik heb het opgelost door schroefas tunnels, straalbuizen motorsteunen uitlaat systeem enz door te verbinden met 1.5qmm koperdraad. Einde paniek!

Groetjes Hans.

Hallo,

Heb je misschien meerdere ontvangers of zenders die je kunt uit proberen of andere X-tallen, misschien van een clublid?
Motor los koppelen van de regelaar
Antenne draad van je ontvanger nakijken dat iets nieuw is zegt niets, kan een keer gevallen zijn.
Misschien stap voor stap alles aansluiten en proberen, 1 servo + ontvanger accu rechtstreeks zonder schakelaar proberen op beide kanalen.

En als laatse tip mocht 't echt niet lukken ga dan naar een modelbouwwinkel en neem alles mee, volle accu's is 't eerste wat ze vragen en iedereen zegt zijn vol en toch gebeurd 't vaak dat een accu toch niet vol is. En dan laat je hun zoeken, hun hebben wel een andere zender, ontvanger, servo, regelaar of x-tallen

Veel succes en laat even weten wanneer alles 't weer doet

Groeten Theo

Nou vandaag hele bende weer op de kop gezet.
Motor los, hielp niet, motor vast servo los, stuk beter,
Servo vervangen , werkt al een stuk beter, alles bibberd nu een beetje.
Contactje van servokabel in ontvanger vastgezet en nu begitn het er echt op te lijken.
Mijn hobbykamer is de oude badkamer en dan naar de slaapkamer is toch een meter of 10 met TL's en andere verlichting aan de kooi van.... van de badkamer en geen storing meer..... dus goede hoop dat ie het morgen goed doet :?: :arrow: wordt vervolgt

Na een hoop gepruts (zie hierboven) vandaag weer gevaren.

En ze vaart prima nu!!! :D :D :D :D

afb2463.jpg

afb2464.jpg

Hallo Han,

Ik ben blij dat Pieter J 't weer doet, wat was nou precies de oorzaak?

Hele andere vraag, hoeveel van die balbootjes zijn er nu varend bij jullie club?

Groeten Theo

nou, op het moment zijn er als ik me niet vergis 4 varend. Het zal niet al te lang duren en dan zal die van mij ook varen. Het is de bedoeling dat het 3 tegen 3 word dus dan zal er in ieder geval nog iemand moeten zijn die hem af maakt. Maar, daar ben ik niet zo bang voor...Als het zover is zal het uitgebreid op het forum komen denk ik zo.

De storing zat in de servo en in de aansluiting van de print van een nieuwe ontvanger.

En Kor , Jan heeft er 3 , Ruud , Jaco in ik dat zijn er 6 volgens mij.

Back