Storing T-rex 450

Hallo,

Mijn lieve T-rex heeft een storing. :(
Ik heb hem nog niet heel lang, dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Ik vlieg al een tijd brandstof, nu ben ik bezweken voor de T-rex. Mijn Raptor staat al een tijdje op de kast, metname omdat ik geen auto meer heb...

Wat is er aan de hand, (na ongeveer 16 probleem loze vluchten);
De een na laatste vlucht in eens een hapering in een stall turn, de staart stuurde niet wat ik dacht te sturen. -> dan maar achteruit verder :wink: verder gevlogen totdat er duidelijk weer een hapering was. Direct gestopt. Beide keren was de antenne volledig achter rotordisc.

Antenne verplaatst; echt zo ver als mogelijk van de motor weg. Ipv door het rietje op de skids, nu alleen over de achterste, zie foto

Laatste vliegdag; na een batterij zonder problemen te hebben gevlogen (met 'voorzichtig' diezelfde stallturn als test), tweede vlucht schiet de fail-safe aan, heli was vrij hoog maar vlak, viel naar beneden (halve tel) tot ik weer signaal kreeg. Direct geland.

Mijn heli.
T-rex 450 S CF
146iP pcm ontvanger
3* Hitec 65
401 met 9650
standaard regelaar BL35 en motor 430L 3550kv
alle bladen zijn van carbon (align tail, radix main)

-alle draaden heb ik ingekort
-regelaar voorop, ontvanger achter
-de regelaar is standaard al voorzien van zo'n ontstorings toroid.

mijn FC-28 is een aantal maanden terug nog bij de servicedienst geweest.

Ik kan alleen nog maar bedenken dat ik de ontvanger kan omdraaien zo dat de ontvanger nog net iets verder van de motor blijft. Verder vind ik op diverse amerikaanse sites ontstorings dingetjes a 10 dollar ofzo dat zou ik ook nog kunnen proberen.

Iemand tips? Zie ik iets over het hoofd?? Overigens vloog ik de tweede keer op een ander veld.

Elwin zei:
Beide keren was de antenne volledig achter rotordisc.
Wat bedoel je hier mee?
Kan de antennedraad hierdoor beschadigd zijn of uit de printplaat getrokken zijn?

Ik denk dat je parkflyer ontvanger wat moeite heeft met het signaal. Andere plek of afschermen met alu folie kan je proberen. Ook ferriet kern om je regelaar kabel (die naar de ontvanger) kan helpen.

Mocht dat allemaal niet helpen dan een R148DP erin. Veel beter bereik door DS en langere antenne... De R146iP is een parkflyer ontvanger voor kortere afstanden, meestal wel voldoenden voor dit kleinere formaat heli's........

Ik heb met de 146ip in 4 verschillende T-rex 450SE's gevlogen en deze zover weg gevlogen dat ik hem amper meer kon zien.... absoluut GEEN probleem.

Deze ontvanger zou gegarandeerd 300mtr ontvangst moeten hebben, nou geloof me.. 300mtr met zo'n klein dingetje is een heeeeeeeeel eind weg! En die 300mtr is in een hal, dus buiten zal het waarschijnlijk meer zijn!

Ferriet kernen en andere onzinlapmiddelen geloof ik persoonlijk niet in, juiste plaatsing van de componenten en het scheiden van de draden van de regelaar en de servo's is veel belangrijker. Bij mij lopen de servodraden achteruit de heli terwijl de draad van de regelaar vooruit de heli komt, deze zitten nergens paralell.

Dingen die problemen geven op deze heli's in volgorde van waarschijnlijkheid:
- Slechte plaatsing componenten / loop van draden (zit hier wel goed denk ik)
- Slechte accu's
- Slechte LAGERS!!!!

Ik heb meerdere "storende" T-rexen storingsvrij gemaakt en ferrietkernen, 0-draden om statische electriciteit zogenaamd kwijt te raken en allerlei andere onzinlapmiddelen is altijd het eerste wat ik eraf sloop. De gekste dingen heb ik al gezien :roll:

Enfin je setup qua electronica lijkt niks mis mee.. hoogstens even kijken naar je accu (welke heb je?) en naar de ligging van je draden (lijkt me onwaarschijnlijk dat dit niet goed is, dan had je al eerder storing gehad). En erg belangrijk, check je lagers!! Normaliter gaan die pas kapot na een crash en bij sommige zelfs dan nog niet... maar ik heb al gekke dingen gezien, dus check ze ff.

Cheers,

Richard

@richard

Ik heb zelf de laatste tijd ook problemen met mijn 450. Als ik het ding links van me af laat vliegen heb ik constand op ca. 60-70m afstand op ca. 20 mtr hoog dezelfde korte storing (motor voor ca. 1 sec. of korter uit, vooral als ik op dat moment rudder geef, maar ook als ik dan rechtdoorvlieg. De heli bevindt zich dan op ca. 80-90 graden tenopzichte van de antenne van de MX-12. Ik vlieg SPCM met de graupner SMC14.

Nu ook de 6EX robbe 2,4Ghz besteld, dus zal er dan wel vanaf zijn, maar vraag me toch af wat deze storing kan veroorzaken

Raptor Rulezzz zei:
Ik heb met de 146ip in 4 verschillende T-rex 450SE's gevlogen en deze zover weg gevlogen dat ik hem amper meer kon zien.... absoluut GEEN probleem.

Hoeft ook geen probleem te zijn. Zou fantastisch wezen als ze 300 meter kunnen garanderen!!!! Dus stuk door storing is nieuwe heli??? Kom op, wees realistisch. Hij heeft veel minder bereik dan een volwaardige fullrange DS ontvanger en zodra het ontvangst minder is door regelaar storing, storing van buiten of wat dan ook dan heeft hij het veel sneller moeilijk dan een R148DP.

Raptor Rulezzz zei:
Ferriet kernen en andere onzinlapmiddelen geloof ik persoonlijk niet in, juiste plaatsing van de componenten en het scheiden van de draden van de regelaar en de servo's is veel belangrijker.

Ferriet kernen zijn heel belangrijk om storing in stroom kabels tegen te gaan. Niet alleen door storing van de hoge stromen maar ook door scherpe timing en andere zaken. Spullen anders neer leggen is beter als dat helpt maar dat helpt lang niet al tijd. Ferriet kernen filteren gewoon rotzooit weg, helpt dus altijd iets.

Raptor Rulezzz zei:
- Slechte accu's
- Slechte LAGERS!!!!

Lagers kan, ik heb soms aardig hoge spanning gemeten als mijn lagers draaien maar die waren nooit het probleem. Bij oudere lagers waar een laagja oxidatie is ontstaan kan deze als een soort condensator gaan werken. Kan een probleem zijn maar meestal niet bij kleinere heli's.

Accu's lijkt me ook stug, dan is je bec slecht :) Ook al slingert je spanning van 8 naar 10v dan moet je bec dat gewoon aankunnen. Dit kan wel HF stroring opleveren in combinatie met timing wat je weg filterd met EEN FERRIET KERN :)

Met achter de 'rotor disc' bedoel ik dat rotor tussen de antenne en de zender in zit.

Inderdaad heeft deze ontvanger 300 meter bereik mits de condities ernaar zijn. Maar dit leek mij meer dan voldoende. En ik heb uiteraard gewoon de reikwijdte tests gedaan die je hoort te doen. Met ingeschoven antenne heb ik aan alle zijden van de heli meer bereik dan waarbinnen ik de storing heb. Maar dat is natuurlijk zonder draaiende motor.

En zonder draaiende lagers. Alles loopt ècht super soepel en elke lager en schoef heb ik gecontroleerd voor (verdere) montage. Toch ga ik deze inderdaad allemaal nog maar even na.

Wat ik al schreef er zit standaard een ferriet kern op de regelaar. Ook heb ik wel eens gelezen dat je de staartriem moet olien. Om de vlucht leg ik hier een paar druppeltjes siliconen olie op.

Bedankt dus ver,

Elwin

Oh en de batterijen zijn natuurlijk ook vrij nieuw. Ik heb verschillende packs; 3 align 2100 22c en 2 flightpower evo25 2170, dus ik kan testen of het wat uit maakt welke pack erin zit. van de laatste storing weet ik dat er een align in zat en de vlucht ervoor storingsloos met een evo. Maar ja eventuele storingen filter ik toch weg ;)

Het leek me ook nog een goede test om de motor van alles te ontkoppelen en dan met draaiende motor een reikwijdte test te doen.

Heb je de mogelijkheid om een andere regelaar te proberen? Mijn logo 10 had precies hetzelfde (stallturn omhoog en failsafe voor 1sec oid) en ik had alles geprobeerd, werd alleen maar erger. Op den duur ook met failsafe de grond in :( andere regelaar erin en het probleem was probleem over :)

Ik heb de antenne ook twee vluchten in een lus aan het rietje gemaakt. Echter leverde dat bij mij wat glitches op. Heb het nu door een benzine slangetje in een lus langs de voorkant geleid, en daarna het rietje in. Daarbij alles zover mogelijk van het frame gehouden.

Ik heb nu weer ongeveer 6 accu's leeg gevlogen en geen glitches meer gehad. Misschien is het het proberen waard. Overigen heb ik de draad van de regelaar ook los van het frame gelaten en zover mogelijk buitenom langs de andere kant laten lopen.

Ik heb ook nog een parkbec 6V besteld om wat mee te experimenteren, alhoewel het niet meer nodig lijkt te zijn. Laat mijn ervaringen daarmee ook nog wel weten.

Het blijft met dit soort problemen toch een beetje klooien tot je precies de oorzaak gevonden hebt.

Overigens vraagje aan jou.. Hoe heb je de gyro zo aan de achterkant gemonteerd?

Elwin zei:
Hallo,

Mijn lieve T-rex heeft een storing. :(
Ik heb hem nog niet heel lang, dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Ik vlieg al een tijd brandstof, nu ben ik bezweken voor de T-rex. Mijn Raptor staat al een tijdje op de kast, metname omdat ik geen auto meer heb...

Wat is er aan de hand, (na ongeveer 16 probleem loze vluchten);
De een na laatste vlucht in eens een hapering in een stall turn, de staart stuurde niet wat ik dacht te sturen. -> dan maar achteruit verder :wink: verder gevlogen totdat er duidelijk weer een hapering was. Direct gestopt. Beide keren was de antenne volledig achter rotordisc.

Antenne verplaatst; echt zo ver als mogelijk van de motor weg. Ipv door het rietje op de skids, nu alleen over de achterste, zie foto

Laatste vliegdag; na een batterij zonder problemen te hebben gevlogen (met 'voorzichtig' diezelfde stallturn als test), tweede vlucht schiet de fail-safe aan, heli was vrij hoog maar vlak, viel naar beneden (halve tel) tot ik weer signaal kreeg. Direct geland.

Mijn heli.
T-rex 450 S CF
146iP pcm ontvanger
3* Hitec 65
401 met 9650
standaard regelaar BL35 en motor 430L 3550kv
alle bladen zijn van carbon (align tail, radix main)

-alle draaden heb ik ingekort
-regelaar voorop, ontvanger achter
-de regelaar is standaard al voorzien van zo'n ontstorings toroid.

mijn FC-28 is een aantal maanden terug nog bij de servicedienst geweest.

Ik kan alleen nog maar bedenken dat ik de ontvanger kan omdraaien zo dat de ontvanger nog net iets verder van de motor blijft. Verder vind ik op diverse amerikaanse sites ontstorings dingetjes a 10 dollar ofzo dat zou ik ook nog kunnen proberen.

Iemand tips? Zie ik iets over het hoofd?? Overigens vloog ik de tweede keer op een ander veld.

Hallo Elwin,

.......tja, Trex en storingen, ik kan er van mee spreken, vooral mijn ongewild crash budget.

De hoofdzaak van alle storingen is de controller, met name de BEC voorziening die het laat afweten.

Ik heb alle miserie gehad en alles gedaan niets hielp, tot de meeste onzin toe. kabels verleggen, andere motor, riem, verhalen van statische ladingen en ontladingen, etc........ .

Neen, monteer een Jazz kontronik regelaar 40-6-18, de Trex regelaar met uitstek, perfekte governor, en volgens mij zijn de problemen opgelost.
De meeste sukkelen met die standard Align regelaars en vooral die castle creations Phoenix regelaars.
Die Futaba 146 ip pcm ontvanger, daar moet je ook mee opletten, want dit is een short range ontvanger. Enkel voor korte afstanden. Ik heb er collega's trex vlieger mee zien sukkelen. Neen, ontvanger achteraan tussen het frame, controller vooraan aan zijkant en vliegen moet ie.
tduc

konyn zei:

ik heb toe ik mijn heli kocht dit onderdeel erbij bestelt, met alle kabels kort ziet het er erg netjes uit! Achteraf zou je ook kunnen proberen de gyro te plakken aan het staartblok.

tduc aan die regelaar zat ik te denken als het me niet ging lukken het er op andere manieren uit te krijgen. Vooral Richard houdt bij mij het idee nog hoog dat het standaard ook gaat lukken. Ook kan ik van dat geld twee erg mooie packs kopen... :roll:

helaas zit tijd en vooral weer (tijd kan je maken :wink: ) niet echt mee voor verdere tests.

Elwin zei:
konyn zei:

ik heb toe ik mijn heli kocht dit onderdeel erbij bestelt, met alle kabels kort ziet het er erg netjes uit! Achteraf zou je ook kunnen proberen de gyro te plakken aan het staartblok.

tduc aan die regelaar zat ik te denken als het me niet ging lukken het er op andere manieren uit te krijgen. Vooral Richard houdt bij mij het idee nog hoog dat het standaard ook gaat lukken. Ook kan ik van dat geld twee erg mooie packs kopen... :roll:

helaas zit tijd en vooral weer (tijd kan je maken :wink: ) niet echt mee voor verdere tests.

Hallo Elwin,

........Tja, ik hoor het wel meer dat het "standaard wil lukken". Vooral bij scheiding van de bedrading, regelaar draden aan de ene kant en alle andere draden aan de andere kant, etc........ .
Doch die jazz kontronik is alleen al superieur in concept, buiten de super governor functie, stuurt hij steeds automatisch de meest efficiente stroom naar je motor waardoor je duidelijk voordeel haalt in vliegtijd en vooral in algemene rotor power.
Een kennis heeft een Zoom 400 met castle creations Phoenix regelaar en om het ding netjes te laten vliegen dienden we in normal gas mode 85% gas curve in te stellen op de zender. Wel nu, die Jazz erop en we dachten dat het ding uit mekaar vloog inzake rotor toerental. We dienden de gas voor gelijkaardig toerental op 65% in te stelllen.
........Dit weekend een 450 se trex van een vriend gemeten op toerental, 450align motor, 11t en Phoenix regelaar, 85% gas curve, 2410 toerental. Wij vliegen met dezelfde set up doch met jazz regelaar en draaien makkelijk 2650 toeren op de rotorkop.
Bewuste vriend vliegt met top batterijen, Evo flight power 2170 25c lipo's, terwijl wij nog onze oudere 'rotzooi" van lipo's er aan het doordraaien zijn.
..........Onze gyro (401) zit bovenop de staartblok met de bijgeleverde foam klever bevestigd.

We gaan thans trachten die super NEU motors te pakken te krijgen want die Align 3550 motor verbruiken amp's zoals topmotors doch leveren helemaal niet dit vermogen.
Neu 1105 3y 3550kv max 16 amp en de 1207 2y levert zelfs een pak meer vermogen dan Align en verbruikt max 22amp.

Zo, Steeds wel iets uit te proberen. Door al deze fun vergeten we thans eigenlijk met onze nitro Heli's te vliegen - Raptors.
Ook hier vergruisd Align de concurrentie met de 600 nitro heli, ik heb er alvast één besteld. Als je de basic Align 600 vergelijkt met de basic Raptor 50, dan is de keuze in één seconde gemaakt.

Zo, hopelijk krijg je het voor mekaar.

Theo

Hallo

Nog bedankt allemaal voor de responses.

Ik heb een heleboel vluchten gemaakt en kan nu wel met zekerheid zeggen:
Geen storing meer.

Ik heb de ontvanger omgedraaid, de antenne loopt nu echt zo ver mogelijk van alles vandaan. En: misschien heeft het er niets mee te maken maar misschien was het juist de oorzaak: Batterij nr 1 heeft de geest gelaten en kan echt niet meer gebruikt worden. Jammer want al vanaf het begin moest ik die pack beter in de gaten houden en ik heb hem nooit ècht vertrouwd. Misschien 15 keer gebruikt... Een 22C 2100 van Align.

Een nieuwe regelaar en motor staat wel nog op het verlanglijstje.

de mijne was een tijdje geleden gezwollen. (was niet eens onder de 3v per cel gekomen)
Ik heb ze een hele tijd niet gebruikt en nu blijkt dat het pack langzaam aan zwelt zonder deze te gebruiken. door daar maar gewoon te liggen.

goede raad.
wegdoen diehandel.

hoi heb je soms de aandrijfriem naar de heckrotor te strak staan als die te strak staat kan hij statische stroom opbouwen

Back