Storing Trex 450se v2 (motor valt uit)

Beste forumgangers.
zojuist mijn eerste crash gehad met mijn trex450se v2 (na 1 jaar)
setup is.
-Regelaar en motor van align
-gyro 401 met 9650 tailservo
-hs65mg op de swash
-smc 16 scan ontvanger van graupner
-mx12 zenderset (35mhz)
-batterijen flightpower evo 2170mah

de storing is nogal redelijk erg.
geen twitchy servos of staart maar na een tijdje te vliegen stopt de motor er gewoon mee.
dus viel ik van 5 meter uit de lucht... na 3 meter schoot die weer aan... om dan toch nose in de grond in te duiken.
schade is echt wel cava.
main shaft, feathering shaft, en align pro woodies (klein deukje maar toch vervangen)
geen servo's gestripd of tandwielen (thx for throttle hold)

heeft er iemand deze combinatie of deze storing al meegemaakt (heb al verscheidene fora's afgeschuimd.

regelaar ,motor, batterij zitten vooraan de heli.
gyro ontvanger etc achteraan.
ontvangerdraad raakt niets van carbon of metaal en loopt helemaal tot einde tailboom (in een fueltube aan de tailfin)
de bearings heb ik allemaal getest en geven geen problemen....

Dank Bij voorbaat.

"Antenna Routing:
When using pcm, it is best to have your antenna clear of any carbon, moving metal
parts or other wires from misc. electronics on the helicopter. You do not want your
antenna wrapped around the skids or around the boom. See below. I have tried and
tested many antenna routing ideas, and this seems to be the best for PCM I have
found. IF your bird is still getting motor cutouts and glitches, install a Medusa 2 amp
BEC and try flying at another field as far from any buildings or power lines as you can.
The smallest glitch on PCM will cut the motor out, forcing you to auto to the ground
unexpectedly. (normally resulting in a crash)"

dit had ik gevonden op het Inet maar is niet echt van toepassing bij mij. :s

Glitches kan je ook krijgen door statische electriciteit op de staartriem. Is je staartriem geaard aan het frame (eventueel via carbon want dat geleid ook)

Lijkt me ook dat je de ESC eens grondig moet bekijken. Ik dacht dat juist de 2,4 ghz ontvangers ( spektrum ) hier last van hadden. Dus het hoeft niet per se een brownout te zijn of iets dergelijks. Wel balen zo'n 'crash'.

Ik heb ooit het zelfde probleem gehad. Het probleem lag duidelijk in de esc, deze werd erg heet! Ik heb de esc vervangen met esc en een extern bec van castle creation 35 Ahttp://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=93&products_id=1449e

Ik dacht dat de meeste esc's thermisch in beveiliging gaan bij 115°C. Als je hem nog net kan aanraken zit je ongeveer op 70°C

het probleem is ook wel dat hij uitvalt na ofwel 1 min. ofwel na 5 min.
de laatste crash vloog ik amper 2 min.
de heli loopt enorm 'smooth'.
als ik met mijn hand een draai geef aan de hoofdrotor blijft hij 7 a 8 keer ronddraaien.

het probleem is ook wel dat hij uitvalt na ofwel 1 min. ofwel na 5 min.
de laatste crash vloog ik amper 2 min.
de heli loopt enorm 'smooth'.
als ik met mijn hand een draai geef aan de hoofdrotor blijft hij 7 a 8 keer ronddraaien.

Hoi,
Vlieg jij op governor mode en een vlakke throttle curve of linear?
Bij een lineare curve, wordt de esc altijd heet, en bij een vlakke curve, bv. 0, 75,75,75 75 wordt het in het algemeen mooit warm.

staat in idle 1 meestal. (gewoon wat rondvliegen)
als ik me niet vergis is dat
pitch
-3,0,3,6,11
throttle
0,25,50,75,100

idle 2
pitch
-11,-7,0,7,11
throttle
100,97,95,97,100

kan me vergissen (zal vanavond eens naar mijn zender kijken)

edit
ik vlieg denk ik niet in governormode

Laatst bewerkt:
Ider I is dus een linear curve. In princippe kunt je niet in de governor mode vliegen, want de esc wordt erg nerveus omdat die geen constante rpm kan regelen. Ik denk jou esc wordt hierdoor erg warm. Bovendien, de governor mode kan niet werken in een linear curve

Ik vlieg eigenlijk ook altijd met vlakke gascurven.
Of ga in de normal curve zo snel mogelijk naar het niveau van mijn idle-up curve.
Ik gebruik normalmode zelden, zet hem op throttle-hold, gasstick in het midden, idle-up aan, en throttle hold eraf.
Wel je gasstick in het midden anders wordt hij een beetje stoffig. ;)
Bij landen omgekeerde volgorde.
Helemaal in het begin misschien wat eng, omdat je de rotor alleen kan vertragen met de throttle-hold, maar als je hier eenmaal aan gewend bent dan vliegt het een stuk makkelijker en stabieler.

Groet,
Eric

Hoi Eric,
Dat heb ik inderdaat van jou geleerd, ik vlieg nu ook met een vlakke curve. Wanneer ga je weer naar Rijen?

Ik vlieg eigenlijk ook altijd met vlakke gascurven.
Of ga in de normal curve zo snel mogelijk naar het niveau van mijn idle-up curve.
Ik gebruik normalmode zelden, zet hem op throttle-hold, gasstick in het midden, idle-up aan, en throttle hold eraf.
Wel je gasstick in het midden anders wordt hij een beetje stoffig. ;)
Bij landen omgekeerde volgorde.
Helemaal in het begin misschien wat eng, omdat je de rotor alleen kan vertragen met de throttle-hold, maar als je hier eenmaal aan gewend bent dan vliegt het een stuk makkelijker en stabieler.

Groet,
Eric

Hmm of ik bergijp je niet goed of ik lees niet goed.
Ik heb altijd begrepen dat je altijd al toeren moet hebben voordat je hem over schakeld naar 100% of 80% maar wat ik van jou begrijp mag dat dus wel gewoon.
Ik heb sinds kort deze instellingen ook gezet en vliegt inderdaad lekker strak.
Dus jij zet gewoon je stick in het midden zodat je 0 pitch hebt en hoppakee throttle hold eraf en hij spint in een keer op naar 80/100% toch?
Ik wil eerst zekerheid voordat ik dit in het "echt" uitprobeer!

mijn curves zijn.

throttle idle 1
0,50,80,90,100
pitch idle 1 -3,0,3,7,10

throttle idle 2
100,95,90,95,100
pitch idle 2
-11,-7,0,7,11

ik vlieg constant wel in idle 1
ben niet echt zo een 3dbeest.

voordeel is dat je in middenstand maar een klein verschil hebt in throttle en niet in pitch.
de enkele keren dat ik hem in idle 2 gezet heb hoor je hem even harder optoeren.

Ik heb altijd begrepen dat je altijd al toeren moet hebben voordat je hem over schakeld naar 100% of 80% maar wat ik van jou begrijp mag dat dus wel gewoon.
Ik heb sinds kort deze instellingen ook gezet en vliegt inderdaad lekker strak.
Dus jij zet gewoon je stick in het midden zodat je 0 pitch hebt en hoppakee throttle hold eraf en hij spint in een keer op naar 80/100% toch?
Ik wil eerst zekerheid voordat ik dit in het "echt" uitprobeer!

Hangt ervan af of je snelheidsregelaar (ESC) een softstart functie heeft.
Heeft hij deze niet, dan vliegen de tandjes in het rond :)
Ik heb de softstart uiteraard aan staan op mijn regelaars, en dan is het geen enkel probleem.

Eric

trex weer opgebouwd.
ontvanger omgedraaid en nu heb ik geen problemen meer ondervonden (3 packs gevlogen)
alleen vind ik dat hij na de crash niet meer zo aggresief reageert op throttle.
alles loopt supersoepel (esc wordt helemaal niet heet. Na een 7 a 8 min vliegen kan ik hem zonder probleem aanraken)

Zoals Eric reeds zei : enkel doen als je een softstart hebt ! Als ik mijn heli's op die manier optoer, zowel de 450 als de 500, dan maakt dat geen verschil met optoeren in normal mode. Ik doe het meestal nog wel in normal mode, en schakel dan over naar idle-up 1. Eigenlijk is dat tijdverlies en zou ik het beter doen zoals Eric...

Back