storing van regelaar?

• Topicstarter Topicstarter dieterv
  • Startdatum Startdatum
D

dieterv

Guest
Hoi,

ik heb dus een probleempje met storing.
Dit in een acrozwever met volgende setup;

motor turnigy 1050tr/V
regelaar towerpro 25A
hitecHSF 05MS ontvanger

Probleem, als ik met draaiende motor vlieg dan krijgt ik enorme snokken in de servo's.
Deze storingen heb ik niet als ik er dicht bij sta.
De storingen zijn ook weg als de motor niet draait.

Dit probleem heb ik ook bij m'n funjet (3000kv inrunner motor, turnigy regelaar)

De draden liggen totaal niet dicht bij m'n ontvanger en ontvanger antenne.
Heb ook al geprobeerd met aluminiumfolie rond de ontvanger, zonder resultaar.
Weet geen raad meer.
Komt de stroring via de bec naar de ontvanger? of denk iemand iets anders?

Kan iemand me helpen?

mvg, Dieter

Of de storing afkomstig is van de regelaar is gemakkelijk te testen.
Maak de rode draad van het servosnoer van de regelaar los. Dit gaat gemakkelijk door het clipje aan de connector dat het metalen contactdeel vasthoudt iets op te lichten met een speld of een instrumentmakersschroevendraaier en de rode draad uit de connector te verwijderen.
Sluit nu en ontvangeraccu aan op de ontvanger en voer de test opnieuw uit. Zijn de storingen verdwenen dan is de BEC/ESC de oorzaak.

Kan ik m'n motor laten draaien als ik deze rode draad losleg?
Denk van niet.
Dit probleem heb ik alleen bij draaiende motor, dus zal ik moeten testen met draaiende motor.

Dieter

Of de storing afkomstig is van de regelaar is gemakkelijk te testen.
Maak de rode draad van het servosnoer van de regelaar los. Dit gaat gemakkelijk door het clipje aan de connector dat het metalen contactdeel vasthoudt iets op te lichten met een speld of een instrumentmakersschroevendraaier en de rode draad uit de connector te verwijderen.
Sluit nu en ontvangeraccu aan op de ontvanger en voer de test opnieuw uit. Zijn de storingen verdwenen dan is de BEC/ESC de oorzaak.

Kan ik m'n motor laten draaien als ik deze rode draad losleg?
Denk van niet.
Dieter

Waarom niet? De regelaar voedt net langs die rode draad de ontvanger en de servo's.
Gebruik je een andere voeding (accupack) dan moet je de rode draad loshalen....

Doe nou maar zoals N.P.S. zegt en het komt in orde...;)

Door het rode draadje naar de regelaar te onderbreken schakel je de BEC uit. Je hebt dan dus een ontvangeraccu nodig. Je motor kan je dan gewoon bedienen.
De storing kan misschien ontstaan door het overbelasten van de servo's. In dat geval gebruik je dus teveel servo's. Ik denk alleen niet dat daar het probleem ligt.
Waarschijnlijk komt de storing dan nog steeds naar de ontvanger, maar dan door de massa-draad. (de zwarte draad van de 3 draden na ontvanger)
Je kan dit probleem dan alleen nog oplossen met behulp van een optocoupler. Je hebt dan een geheel gescheiden motor en besturing circuit. Je hebt dan wel een losse ontvangeraccu nodig.
Kijk daarvoor maar hier:
regelaar-dmv-opto-coupler-ontkoppelen
Als je het zelf niet wilt maken kan je het ook kopen voor rond de €15,-.

Laatst bewerkt door een moderator:
Khad het gedeelte van de ontvangeraccu over het hoofd gezien.
Gaat dus idd.
Dit zal ik eens proberen.
Als dit niet help steek ik een optocoupler tussen.

Dieter

Waarom niet? De regelaar voedt net langs die rode draad de ontvanger en de servo's.
Gebruik je een andere voeding (accupack) dan moet je de rode draad loshalen....

Doe nou maar zoals N.P.S. zegt en het komt in orde...;)

Je zou ook nog eens kunnen testen met een ferrietkern, zoals in ontstoorfilters voor lange servokabels wordt gebruikt.

Eerst dus bekijken of het gebruik van een ontvangeraccu de problemen oplost. Vervolgens een ferrietkraal proberen en als dat ook niet helpt een opto coupler monteren.

Zoals Michiel B al opmerkt wandelen storingen, die van de motor afkomstig zijn (via de regelaar) de ontvanger binnen via de mindraad van het servosnoer. Zoiets wordt ook door een ferrietkraal tegengewerkt.

Een andere mogelijkheid blijft natuurlijk ook, dat de storingen door straling de ontvanger bereiken. Wat je daartegen kunt doen staat redelijk compleet in de faq onder 'plaatsing van de ontvanger en de antenne in het model': ontvangerantennes

Tja ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb namelijk exact en dan ook echt exact hetzelfde probleem!!!

Storing als ik de motor laat draaien maar niet als ik dichtbij sta. Ferrietkern werkte ook niet evenals aluminiumfolie.

Zou dit werken:

full

Of weten jullie misschien nog een andere oplossing, want een ontvanger accu gaat wel wat wegen op zo'n parkflyertje...

Ik zal ook eens de rode draad weghalen, dan weet ik zeker waar het probleem zit...

Alvast bedankt!

Groet,

Ludo

Wat voor ontvanger heb je? Ik had dezelfde problemen met een paar Jeti ontvangers. Bij een ander merk geen enkel probleem meer gehad.

GWS pico ofzo, 6 kanaals...

i.c.m. een multiplex cockpit zender...

Ik zal nog wel een andere ontvanger proberen!

Dat zijn geen condensatoren. Het is 1 condensator en 1 smoorspoel. Deze combinatie zorgt voor een onderdrukking van stoorimpulsen. Sommige ontvangers zijn gevoeliger voor stoorpulsen dan andere.

Alle middelen om storingen te onderdrukken helpen. Maar of het voldoende is zal je uit moeten testen.

Nou, ik heb dus de ontvanger apart gevoed en de rode draad van de regelaar losgemaakt...

Hij stoort nog steeds :(

Het ligt dus niet aan de regelaar of de BEC, maar waaraan wel?

Hmm, ga ik ook maar eens proberen...

Bedankt voor de tip!

Zou in elkaar draaien ook goed zijn? Anders moet ik de regelaar weer lossolderen.

Ludo

Een paar keer twisten is goed, idem accukabels.
Antenne niet parallel aan stroomvoerende kabels leggen.

Helpt dit nog niet dan zul je delen moeten uitwisselen om nader te bepalen welke component in de keten de oorzaak is.

Ik heb er al een andere ontvanger ingezet, dit haalde niks uit...

De servokabels kan ik niet echt verder van de ontvanger afleggen aangezien de grootte van het model...

Back