Storing via ongebruikte pulskabel Bavarian Axon

Discussie in 'Electronica' gestart door jdejager, 28 feb 2024.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Nadat ik de tandwielen van de staartrotor had vervangen van mijn Trex600 kreeg ik een storing op mijn Bavarian Axon. De Axon sprong spontaan in de rescue modus terwijl ik deze niet had aangesloten. De kabel hiervoor hing gewoon los. De heli begint dan weg te klimmen van de grond zonder dat de collective nog aanstuurbaar is. Gelukkig begon het vanaf de grond dus op een meter of drie hoog heb ik de motor uitgezet en maakte hij een vrij onzachte landing, gelukkig zonder schade. Uiteindelijk kwamen we erachter dat wanneer we die ongebruikte pulsdraad vanuit de Axon in de buurt van het voorste lager van de torque tube houden hij in de rescue mode springt. Voor de reparatie moesten natuurlijk de kabels los en is de ongebruikte pulsdraad waarschijnlijk op een andere positie terecht gekomen, wat de storing veroorzaakte. Nu heb ik de kabel voor de rescue functie aangesloten op de ontvanger en kan ik deze functie dus ook gebruiken. Alleen heb ik nog een los liggende aansluiting, namelijk de gevoeligheid van de hoofdrotor. Ik heb geen kanalen meer over en gebruik deze functie ook niet. Maar ben wel bang dat ik hierdoor ook storing kan oppakken. Hoe kan ik dit voorkomen, kun je een pulsdraad doorverbinden met de min? Of is er een andere optie?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarschijnlijk sprong er statische lading naar je ongebruikte, loswapperende draad.
    op snaar is statische lading en overspringen een stevig probleem, op torque tube niet.
    Maar, de axon heeft toch iets gezien op die losse draad, anders schakelt hij niet.

    1 optie: kabel weer lostrekken, maar dit keer met wat tape goed zekeren.
    los wapperende draden in de buurt van allerlei draaiende delen is zowieso geen handige gedachte.

    Kan mij ook voorstellen dat je die rescue bij aansluiten op de pc, gewoon uit kunt zetten.
     
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ja we konden het duidelijk simuleren door met de draad in de buurt van de overgang naar de staart te komen. Uiteraard zijn dat tandwielen in behuizing, de draad kon daar nooit tussen komen. Ik heb de reddingsfunctie nu gekoppeld dus dat probleem zal niet meer voorkomen. Maar heb nog een loshangende draad voor de gevoeligheid van hoofdrotor waarvoor ik geen ruimte meer heb op de ontvanger. Nu is dat jaren goed gegaan maar was benieuwd of je zo’n draad nog ergens aan de nul kan leggen zodat hij niks meer kan oppikken
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Misschien iets met een y kabel samen met de rescue?

    Gr
    Arie
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2024
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    dan moet je wel zeker weten dat die rotorgain ook 0 nodig heeft.

    aan de - kun je hem niet hangen, dat is een ongeldig signaal.
    een pulssignaal is geen voltage, dat is een pulsbreedte.
    een data kanaal.

    Ik vind het extreem bijzonder dat dit gebeurt exact na de tandwielwissel
    ding vloog daarvoor goed (ga ik van uit), daarna opeens niet.

    ik vermoed dat je ff moet kijken of je lagers nog goed zijn, ergens wordt er in die staart statische spanning opgebouwd.
    dat is in ieder geval de enigste oorzaak die ik me kan verzinnen.

    vroegah met snaaraandrijving in de staart was het een heel bekend ding, die statische ontlading klooide nogal met de besturing.
    mijn 450 viel de motor gewoon een tel uit.
    meerdere keren per vlucht. ene dag wel, andere dag niet.
    spuitje vet op de snaar en een draadje tussen staartbuis en frame, over.
    sinds de torque tube op dat ding nooit meer gehad.
    maar heb ook geen rotte lagers op dat ding gehad.
    bij mn 600 nitro moet ik ze meestal eens per 2 a 3 jaar vervangen
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Uiteraard
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ding heeft bijna 8 jaar gevlogen bij mij. Zonder problemen. Moet ik wel zeggen dat de Axon er sinds een jaar of drie op zit. Daarvoor een BeastX die kapot is gegaan. Enige aangepaste is inderdaad tandwielen vervangen die te TT aandrijven, zowel aan de motorzijde als aan de achterkant bij de staartrotor. Maar daardoor wel de kabels losgehad en mogelijk op een andere manier weer vastgezet. Ik zal dan wel het overgebleven draadje netjes vastzetten met een tywrap zover mogelijk vandaan de lagers.
    .
     
  9. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Als je toch bezig bent is het nooit verkeerd om de kabeltjes te checken op schade aan de mantel.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    carbon geleid, kan best goed dat je frame een tik geladen raakt tijdens vliegen
    als een open draad dat aantikt, kan het erg makkelijk dat de lading overspringt, en er een soort herkenbare puls in komt
    Dus of het ijzer/alu is of carbon, beide kan

    vroegah met snaar sloeg de vonk dermate enthousiast over dat het of op de ontvanger zelf sloeg, of op de draden in de buurt (ingepakte draden)
    dus een open draad is vrij goed toegankelijk voor een vonkje

    open stuk draad ff inpakken in een stukkie tape of krimpkous, en ff netjes wegstoppen.
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    klopt, alhoewel er wel een connector aan zit. Maar ik zal hem even inkrimpen vooraf.
     
  12. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Ik bedoelde alle (servo)kabels. Specifiek op plaatsen waar de kabels om bijv. het frame worden geleid en op die plek kunnen schavielen/schuren..
     
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    O zo bedoel je. Dat had ik al gecheckt. Alles was goed. Heb de losliggende kabel netjes opgebonden nu en zaterdag weer gevlogen. Alles werkt weer ok.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Klasse!
     

Deel Deze Pagina