Storing vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter jplglg
  • Startdatum Startdatum
J

jplglg

Guest
Hallo

Ik vlieg met een zelfgemaakt vliegtuigje met een ar 6200 ontvanger
Stuk of 100 keer mee gevlogen op de zelfde plek.
Probeer ik hem vanmiddag te landen gaat de onvanger in failsafe (waarschijnlijk) 15 meter van me af. ik maak me vooral zorgen omdat het op zoon korte afstand was.

Schade valt mee alleen propellor afgebroken.

Maar ik wil graag weten hoe dit kwam dit is nog een profielvliegtuigje
Maar als ik straks het wat duurdere spul heb wil ik zulke problemen niet hebben.

Wil graag jullie mening wat het zou kunnen zijn

( heb de satteliet ook aangesloten Kniperde niet toen hij neergestord was)

Nee accu was bijna leeg maar nog ruim schots om te landen.
En boven dien had ik de motor al bijna uit.

Dus denk niet dat dat het was.

2.4 heeft ook gewoon storing. Je signaal is dan weggevallen.
Dit kan door allerlei dingen komen. Zo staat er bij mij in de buurt een kpn zendmast. Deze mast zend zo sterk uit dat mijn ar 6200 laatst ook in failsafe ging.

Verder kan het komen door je telefoon. Dit heb ik nog niet gehad maar wel dingen over gelezen in amerika.

Verder wat ik mij kan bedenken is zoals pascal al zei, dat je accu te ver ontladen was, of dat je bec niet meer goed functioneerde.

Als je het echt zeker wil weten dat het niet aan je zender en ontvanger ligt kan je deze in laten sturen voor controle. Dit kan bij de zaak waar je hem hebt gekocht of bij een spektrum dealer.

Mvg Johann

ok dankjewel

zal es kijken of er hier in de buurt zend masten staan

Ook nog even een vraag ik heb vier servo's van 9 gram kan ik dan de interne bec van esc gebruiken? Of moet ik een aparte bec aansluiten? ( 2A BEc zit in de esc)

Sommige fabrikanten zijn een beetje enthousiast bij de specificaties van de maximale BEC stroom. Verder geldt dat kleine servo's vaak meer stroom verbruiken dan grote exemplaren. Als de servo's zwaar belast worden en gelijktijdig worden gebruikt kan een 2 Ampere BEC aan de krappe kant zijn. Mogelijk ligt ook hier de oorzaak van de crash. De 2.4 GHz systemen hebben een hele goede stroomvoorziening nodig.
Een voor korte tijd iets te lage spanning kan leiden tot uitval van de ontvanger.

Ik denk inderdaad dat het mijn bec in esc is geweest dan.
Zal er voor de zekerheid wel een aparte bec op aansluiten.

En anders ga ik hem morgen wel even testen Pak wel een (lege) accu
En kijk wel wat wat ontvanger doet als lvc Low voltage check in schakeld

En anders was het toch gewoon een storing.
Was vanmiddag trouwen ook nog weer even aan vliegen en had op een metertje of 200 ook even link lost maar dat is allemaal goed gekomen.

Moet er niet aan denken als ik straks de wat duurdere toestelen heb me vliegtuig uit lucht van dor storing. Maar ja hoort er allemaal bij

Dankjewel voor de Reactie's

Moet er niet aan denken als ik straks de wat duurdere toestelen heb me vliegtuig uit lucht van dor storing. Maar ja hoort er allemaal bij

Nee, hoor. Dit hoort er niet bij. De link tussen zender en ontvanger hoort stabiel te zijn. Het is niet alleen vervelend voor jezelf als vliegtuigen uit de lucht komen door problemen met de besturing, maar ook gevaarlijk voor je medevliegers en de omgeving.

Er rest dus maar één ding, op zoek naar de oorzaak!

Laatst bewerkt:
zou het mischien aan de carbon stokken kunnen liggen die in de vleugels liggen.
Ik heb de onvanger en satteliet ongeveer 10 cm van de carbon vandaan.

Of Er zit een beetje aryl verf op de attenne Zal dat ook maar even goed schoon maken.

Nooit gemerkt dat carbon stokken in de vleugel tot ontvangstproblemen leiden. Heb zelf geen ontvanger waarop satelliet-ontvanger(s) worden aangesloten, maar ik kan me voorstellen dat die niet naast elkaar ingebouwd worden. Volg hiervoor nauwkeurig de instructies van de fabrikant.

Acrylverf is niet geleidend dus een beetje verf op de antenne is geen probleem. Het geeft wel aan dat je een beetje slordig met de spullen om gaat. Als die slordigheid ook voor anderde zaken geldt, dan kan je wachten op problemen.

Ook is het van belang mogelijke oorzaken één voor één te elimineren. Weet je al zeker dat de BEC 100% in orde is? Veel problemen met 2.4 GHz systemen zijn terug te voeren op de voeding. Hieraan worden hoge eisen gesteld.

Probeer eens met een ontvanger-accu de ontvanger zonder problemen werkt. Gebruik een pakket met 4 Ni-** cellen van goede kwaliteit en een voldoende capaciteit. Schakel de BEC uit door de rode draad, met het metalen contact, uit de servoconnector van de ESC te verwijderen. Het metalen contactdeel isoleren!

Laatst bewerkt:
Ja Klopt Aan me netheid met werken kan nog wel wat aan gebeuren. Krijg binnen kort een bouw doos binnen voor houten vliegtuig. dus dan word ik al geforceerd om netter met me spullen om te gaan. Want als je daar niet goed mee om gaat komt het uberhout de lucht niet in.

Ik heb de test gedaan met lege accu en motor valt langzaam uit en servo,s blijven gewoon werken. Dus ik ga er dan vanuit dat de bec in de esc genoeg stroom kan leveren.

een aparte accu op de ontvanger gaat niet werken al wel aangedacht Maar dan zit ik met gewicht. Wat al 370 gram is voor een 3d shokflyer van 80 cm span wel het maximum Met mijn uitgekozen setup. Ik heb hem Namelijk voornamelijk gebouwd om te leren hoveren.

Ik vlieg wel in Nabij de stad waar veel wifi is te vinden. Kan dat niet storen op mijn zender Want als dat zo is dan is
dat de oorzaak.

Ik kan ook nog wel een rang check gaan doen met me Vliegtuigje Leek me tot nu overbodig inverband de zender nog geen 3 week oud is.

En dingen wat het niet is

1 Niet acryl verf op attene
2 niet telefoon mast
3 Hoogs waarschijnlijk niet de bec
4 De afstand tussen satteliet en onvanger is goed is namelijk maximum

Dingen die nog even moet testen

1 Range check
2 Contectoren contacten

Laatst bewerkt door een moderator:
... Ik vlieg wel in Nabij de stad waar veel wifi is te vinden. ...
Dat kan niet de oorzaak zijn: OF jij vliegt op 27, 30, 35, 40MHz, en dan is WiFi een totaal andere frequentieband, OF jij vliegt op 2,4Ghz, en radiobesturings zenders op die frequentieband gebruiken het WiFi protocol en dat juistjuist geschikt isom meerdere zenders tegelijk te gebruiken zonder storing.
Ga met hele handel naar club om er even naar te laten kijken, is ontzettend moeilijk/langdurig om dat via forum te doen. En al die tijd kun je niet vliegen.

Laatst bewerkt:
Als een 2,4 GHz set na 100 vluchten in een keer na 15 m in de failsafe gaat is het meestal een probleem met de stroomverzorging .;)

Accu te ver leeg getrokken tijdens het vliegen.
Niet opgeladen.
BEC red het niet meer door zwaar lopende servo (s)
Connectors niet goed gesoldeerd (koude verbinding)

Of een defekt aan de ontvanger door een crash (antenne gebroken)

Mvg Johan

Ik heb de test gedaan met lege accu en motor valt langzaam uit en servo,s blijven gewoon werken. Dus ik ga er dan vanuit dat de bec in de esc genoeg stroom kan leveren.

Je hebt nu getest dat de BEC bij leegrakende accu nog voldoende spanning levert. Niet of er voldoende stroom kan worden geleverd. Kleine servo's, vooral de digitale, kunnen hele hoge piekstromen vragen. Als meerdere servo's dat tegelijkertijd doen, kan de BEC het opgeven.

Heb stroom gebruik getest Heb net me watt meter binnen.
Heb motor uit stekkertjes er uit gehaald.
Was een lachertje alle servo bewegen tegelijk was maar 0,60 ampere max
In de wind gaat dat echt niet veel hoger uit komen dan 1 amp.
Dus bec is het zeker niet want die gaat tot 3 amp

Ik Vlieg op 2,4 Ghz

vliegclub is nu voor mij nog niet mogelijk in verband ik nog geen rijbewijs heb.
En kan wel met iemand mee rijden maar kan ik vliegtuigje niet mee nemen in verband hij zelf de auto dan al vol heeft.

PlotterWelt Koude Connectors wat bedoel je (u) daar mee?

Johan bedoelt soldeerverbindingen waarbij soldeer niet goed heeft kunnen vloeien t.g.v. te lage temperatuur. Dan ziet soldeerverbinding er bolvormig uit in plaats van netjes uitgevloeid, als helling van een vulkaantje.

Soldeertips, met video's voor solderen van Deans / bullet / Multiplex connectors:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/23097-s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-zijn-grote-bagger.html?highlight=bagger

Actieve discussie:
[132816] wat-een-goed-soldeer-apparaat-voor-lipos-te-solderen-3

Was een lachertje alle servo bewegen tegelijk was maar 0,60 ampere max
In de wind gaat dat echt niet veel hoger uit komen dan 1 amp.
Dus bec is het zeker niet want die gaat tot 3 amp

PlotterWelt Koude Connectors wat bedoel je daar mee?

Servo,s zonder belasting te meten heeft geen zin .
Kan makkelijk 5 tot 10x zo hoog worden in de lucht , je naar model .

Een motor meet je ook niet zonder prop.

En dit zijn koude verbindingen.

full

full

Normaal knip ik de kabel door als ik mijn systeem op soldeer, deze keer wou ik ze los solderen om dat ik de kabel lengte wou behouden.

Dat was gewoon heel schlecht gesoldeerd , orginal Turnigy 3S2200 25C

Foto,s zijn van 2 verschillende lipo,s :(

Mvg Johan

Daar heb je veel mazzel gehad Johan, het spul heeft totaal niet gevloeid. Gelukkig geen oververhitting t.g.v. stroom-weerstandsverliezen gehad op puntje waar wel soldeercontact was.

Back