storing wordt gek :S (2 verschillende zender sets)

Cheeta

Forum veteraan
Ik heb inmiddels behoorlijk wat storing te verduuren waar ik toch best wel moe van wordt,,

heb de zenderset al verwisseld met een andere,, heb deze storing zo wel op een boot als in een auto,,

ook accus zijn verschillende geprobeert,, ook zonder motor geprobeert zelfs nog een andere regelaar geprobeert en het probleem blijft terug komen,,

alles is al eens verwisseld,,

-zender
-ontvanger
-kristalset
-servo
-regelaar
-moter
-voertuig
-accu

de eerste x dat het me op viel was in de boot het vermoeden was dat het aan het carbon lag,, dus antenne buis gemonteerd,, probleem leek weg te zijn,,

maar nu monteer ik deze zelfde hardware in een rc auto van glasfiber en komt het probleem weer terug,,

wat zie ik over het hoofd?

zenders: acoms techniplus en sanwa dash saber x (40mhz am)
servo's: robbe, graupner, sanwa
regelaars: carson speed max en speed 20
accu's: sanyo 800 AR 7 cellen en een 6 cellen racing pack
motor: team orion 14x3 en 480/9 jamara cobalt

Wat voor soort storing heb je en wat is de reikwijdte van je apparatuur? Je hebt best kans dat je ontvanger afgeregeld moet worden. Dat is op zich niet zo'n moeilijke klus maar je moet er wel de juiste spullen voor hebben en weten in welke volgorde je de spoelen moet afregelen. Weet je weinig of niets van de elektronica dan moet je er zelf NIET aan beginnen. Eventueel opsturen naar de service dienst.
Nu zie ik pas dat je in Mijdrecht woont dat is niet zo ver bij mij vandaan. Kan je misschien eens bij ons op het modelvliegveld langs komen? Stuur me maar eens een PB voor details.

normaal gesproken zou de rijkweidte 500m moeten halen,,

in dit geval met ingeschoven antenne,, haal ik nog geen eens 1 meter of mijn regelaar begint al te knipperen (lampje)

na 3meter tript de auto,,

ik zal je eventjes een pm stuuren,, ik moet binnekort tog kmers maken met de brommer,, hoop alleen wel op beter weer :P

Dat ziet er inderdaat uit als een niet goed afgeregelde ontvanger. Maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken. Is er ooit iets met de ontvanger gebeurt? Een stevige klap ergens tegenaan of zo, een beetje water erin gekomen?

Haal de ontvanger eens uit het model en loop 'm dan eens uit met 1 servo. Met ingeschoven zenderantenne moet je met deze setjes dan zeker 20 meter kunnen wandelen. Als dit niet zo is, dan mankeert er wat aan zender of ontvanger. Haal je dat wel, dan moet het model onder de loep worden genomen, te beginnen met de ontstoring van de elektromotor.
Ik neem aan, dat deze faqs bekend zijn?

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=7

Overigens zul je met beide sets hooguit een 200 meter bereik hebben met een auto- of scheepsmodel. Dit is echter ruimschoots voldoende.

de test methoden ben ik mee bekend,, die van die tl buis wist ik echter niet,, maar heb hier dan ook helaas geen tl buis om te testen,,

ik ga morgen ff weer goed testen,, als ik er tijd voor vrij kan maken,,

Back