Storing

heeft iemand welk eens last gehad van storingen, of er wel eens van gehoord?


  • Total voters
    21
:help:afgelopen zondag heb ik een kwartier tot een half uur samen met vrienden gereden. voor ik ging rijden heeft mijn accu een nacht op de oplader gelegen. alles deed het goed, mijn zender, ontvanger, servo's en motor gaven geen problemen. na dat kwartiertje tot half uurtje ben ik richting huis gegaan omdat mijn vrienden weer weg moesten. onderweg bedacht ik dat mijn tank nog vol zat. ik ben gelijk gaan zoeken naar een geschikte3 geasfalteerde weg om de tank leeg te rijden.

hier heb ik de zender aangezet, mijn ontvanger aangezet en alles getest. niks gaf nog een probleem. hierna heb ik de motor gestart en ben ik gaan rijden. ook heb ik mijn fail save gecontroleerd. na 3 minuten off road en on road rijden wilde ik mijn snelheid testen op de geasfalteerde weg. hier ging het fout.

ik gaf vol gas en na 3 seconde wilde ik remmen om de bocht te maken. GEEN REACTIE MEER. heel mijn auto had geen reactie meer. remde niet meer en stuurde ook niet meer. vol gas tegen een stoepje aan. zelf dacht ik aan een storing. het rare was toen ik alles weer aan deed, was alles oke. mijn servo's dan.

de dag daarop ben ik terug gegaan naar de winkel om te kijken of ze de storing terug zouden kunnen vinden, daarbij moest ik ook kijken wat ik moet vervangen. zelf hebben ze niet gekeken naar een storing.

hierbij wil ik jullie vragen om tips om de storing op te zoeken of liever zelf kunnen helpen met de storing te zoeken en op te lossen. het gaat om de HPI trophy 4.6 van een maand oud. in totaal 5,7 liter ongeveer weg gerenden.:help:
 
klinkt misschien stom maar is je schakelaar niet naar "off" geschoven per ongeluk? dan treed je failsafe ook niet in dacht ik.
aan gezien je ook aangeeft dat je alles weer aan deed
 
allereerst is het belangrijk dat je het type zender en ontvanger aangeeft. rij je op de 40mhz/27mhz of 2.4 gebruik je eenapparte failsafe of een ingebouwde in de zender.

even kort door de bocht. bij 40mhz of 27mhz kan het voorkomen dat iemand anders op het zelfde kanaal zit waardoor de auto signaal krijgt en de failsafe dus niet reageert.
op de 2.4 kun je tijdelijk buiten bereik komen maar werkt een losse failsafe niet omdat de ontvanger dat doet en dus gewoon signal out geeft.

Test eerst je failsafe instellingen door je zender uit te schakelen.
een storing is lastig te reproduceren of er moet een duidelijke storingsbron aanwezig zijn.
 
Maak je gebruik van 4 losse batterijen in een houder? Dat zijn 8 potentiele losse contacten.....

Als je failsafe goed is ingesteld ziet het er naar uit dat de boel even spanningsloos is geweest, een rotte batterijhouder en/of schakelaat is vaak de veroorzaker. Heb je een accupack heeft het ook nut om alle gelaste lipjes na te lopen, soms zit de las niet goed en komt het plaatje los die 2 cellen verbind.
 
Maak je gebruik van 4 losse batterijen in een houder? Dat zijn 8 potentiele losse contacten.....

Als je failsafe goed is ingesteld ziet het er naar uit dat de boel even spanningsloos is geweest, een rotte batterijhouder en/of schakelaat is vaak de veroorzaker. Heb je een accupack heeft het ook nut om alle gelaste lipjes na te lopen, soms zit de las niet goed en komt het plaatje los die 2 cellen verbind.

Daarnaast zijn zijn niet-oplaadbare batterijen vaak ook een oorzaak van storingen van ontvangers en servo's
 
ik gebruik een 2.4 zender en ontvanger met een vaste fail safe er in in mijn zender gebruik ik vier losse oplaadbare batterijen van de Hema en in mijn ontvanger een accu van HPI racing.

zelf denk ik eigenlijk eerlijk gezegd dat het mijn schakelaar was. maar dat durf ik niet zeker weten te zeggen.

en in princiepen ik heb mijn fail safe3 zelf ingesteld en hij is elke keer dat ik terug kwam met problemen getest of de fail safe nog naar behoren werkte.

kan je eigenlijk niet je ontvanger en je zender doorlezen? om commando's terug te lezen en foutmeldingen aan te geven?
 
ik meen dat roelof altijd een suggestie doet tot het vervangen van de aan/uit schakelaar voor eentje die beschermt is met een rubber kapje. die gaan zwaarder aan en uit en stoot je minder snel tegen aan.
net zoals een rubbertje scheelt bij een hoop dingen

mogelijk dat het een oplossing is.

"Silicone schakelaar cover
Siliconen hoesje welke over een standaard ontvangerschakelaar gaat. Hierdoor kan er geen vocht en vuil in de schakelaar komen. Voorkomt een hoop problemen.
"
hn150.gif
 
Ik niet, ik heb schakelaars afgezworen. Ik steek alleen nog maar stekkertjes in elkaar.

Overigens is dat rubbertje voor over de schakelaar bedoeld dat er geen vuil in de schuif komt anders gaat het schakelaartje stroef of niet ver genoeg.
 
Je zult ook bij wedstrijdrijders geen schakelaars meer zien op hun auto. Ik prik meestal mijn stekkertje van de accu rechtstreeks in de ontvanger.

M.v.g. Mark
 
Worden er bij auto's geen veren gemonteerd op de carb. dat zodra de spanning wegvalt de carb mechanisch gesloten word.
dan werkt de failsafe altijd.
 
Het maakt eigenlijk niet uit hoe je de veer monteerd als deze de de carburateur maar sluit. het handigst lijkt mij om deze direct op de carb te monteren zodat zelfs als de aansturing van de servo losloopt de carb toch nog sluit.
 
ik gebruik een elastiek om mijn carb dicht te houden mocht er iets faalen en mijn failsafe niet ingrijpen. tijdje terug heb ik nog een stangetje naast de carb gezet en daar een veer op gemonteerd die aan de carb trekt. werkt ook prima vele doen dit.
 
ik ga het uit proberen. ik vind het wel makkelijk en veilig
had er namelijk iemand gestaan voor dat stoepie, had die persoon voor de rest van zijn leven met verampeneerde enkels gelopen.
 
Hier een voorbeeld en deze is van Xceed

full



Werkt eigenlijk alleen met digitale servo's omdat ze weinig mechanische weerstand hebben als er geen stroom meer op staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft niets met digitale servo's te maken, vaak zijn het de snellere servo's die lichter draaien vanwege de tandwielverhouding.
 
Heeft niets met digitale servo's te maken, vaak zijn het de snellere servo's die lichter draaien vanwege de tandwielverhouding.

Ben ik ook niet helemaal mee eens. Want ik heb hier hele snelle Hitec analoge servo's (<0,12s 60graden 6.0volt) maar die veer werkt echt niet op deze dingen. Terwijl ze wel werken op mijn Savox en Orion Vortex servo's. Zou het niet te maken hebben omdat ze intern met coreless motoren zijn uitgerust en daardoor weinig weerstand hebben?:confused:
 
Back
Top