Stork

Maiden.............

Hallo,

Vanmiddag heeft Lesley de Climaxx ingevlogen en met de Stork een handstart gemaakt.
De Climaxx vliegt prima. Heb er zelf ook een keer mee gevlogen vanmiddag.
De Stork kon niet aan de lier omhoog, omdat hij bij de afstandstest begon te klapperen. ( ongeveer 30 meter )
De antenne van de ontvanger komt niet uit de romp. Warschijnlijk is dit de oorzaak. Dit wil ik veranderen door hem te verlengen. Goed idee of.............?
Op de website van Samba Models staat dat het wel kan.
Hoor graag even!

mvg
Kees

Kees,

30m is te weinig - goed dat je het niet geriskeerd hebt.

In mijn Stork had ik de ontvangerantenne door de romp lopen - er lag een apart buisje daarvoor in de romp. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Het kan natuurlijk zijn dat jou romp anders is - meer koolstof heeft.

Ik zou eerst eens proberen of het probleem opgelost is met de antenne buiten de romp. Wellicht is er een ander probleem dan stralingsafscherming door de romp.

Bij andere modellen met veel koolstof in de romp verleng ik de antenne. Je kunt de antenne gerust 50 cm langer maken zonder dat dit ontvangstproblemen veroorzaakt (ik gebruik Futaba FC28 en Graupner MC24). Ik heb goede ervaringen met een spriet aan het einde van de romp en met het leggen van de antennedraad door de stabilo-helften.

Succes,

Robert

Antenne

Hallo robert,

Mijn Stork heeft ook gen koolstof in de romp.
Vandaar, dat ik dacht dat het zo wel moest kunnen.
Ik zal de draad eerst uit het buisje halen en er buiten laten bungelen.
Dan weer een afstandstest en kijken of het beter is.
Zoja, dan verleng ik de antenne en laat hem een cm of 20 achter uit de romp komen.
Dank voor het meedenken!

mvg
Kees

reikwijdte

Kees,

Een antenne in een romp zonder (al te veel) koolstof mag geen probleem zijn, verlengen evenmin. In F3J modellen is het bijna standaard dat de antenne verlengd wordt, meestal zo dat het laatste stukje in het kielvlak of v-staart gemaakt wordt, om altijd een deel antenne "zichtbaar" te hebben. Met "zichtbaar" bedoel ik ergens tussen parallel en haaks op de zender antenne.

antenne

Karel,

Ik zal eerst de antenne eens uit de romp halen en naast het toestel leggen.
Kijken wat de test dan doet.............is het beter, dan weet ik dat daar het probleem en dus ook de oplossing ligt. Ik verleng dan. Lijkt me prima!
Zoniet...........dan moet ik verder zoeken.
Je hoort!
Dank!

Afstandstest nog steeds niet goed!

Nu, twee maanden en een gezellige F3J wedstrijd verder nog steeds problemen met de reikwijdte van de Stork.
Heb de antenne verlengd en uit de romp lopen..........helpt niets.
Heb twee andere ontvangers geprobeerd...............helpt niets.
Heb de ontvanger in de aluminiumfolie gedaan, omdat ik een koolstof matje op de bodem heb gelegd.......................................................helpt niets.
heb de ontvanger en antenne buiten de romp gehouden........helpt niets.
Heb andere kristallen geprobeerd...................helpt niets.

Bij al mijn andere modelllen heb ik geen problemen.

HELLUP!!!!!!!!!!!!!!!!

Kees,

Dit is vreemd.

Wellicht storen de lange servo-snoeren je ontvangerantenne. Dit doet zich soms voor met de servokabels voor de rolroeren, omdat deze langer zijn dan 1m. Heb je deze ontstoord?

Probeer eens of je een betere reikwijdte hebt met alleen de romp, dus zonder een gemonteerde vleugel.

Robert

Dank.........

voor je meedenken!
Ik heb bovenstaande allemaal gedaan zonder de vleugels te monteren.
Het gaat dus al mis met alleen hoogte/richting.

sorry, zie dat je bij je andere modellen geen probleem hebt. Anders zou ik zeggen laat je zender eens controleren.

Ik gebruik zelf altijd getwiste servokabels in dit soort vleugels. Dat schijnt dit soort problemen ook te voorkomen.

Schiet me nog wat te binnen. Probeer het eens servo voor servo. Dus eerst alleen richting. (de rest trek je uit de ontvanger) En dan alleen hoogte. Misschien ontdek je daarmee dat een van de servo's voor ellende zorgt.

Laatst bewerkt:
getwiste....

kabels heb ik ook.
Alle servokabels behalve richting en hoogte zaten niet in de ontvangers.
Het is echt bizar................ik heb dit nog nooit zo gehad.
En inderdaad.............alle andere modellen geen last.

Alle servokabels behalve richting en hoogte zaten niet in de ontvangers.

Die kan je dan nog eens splitsen. Dus om en om proberen.

Kijk ook eens wat er gebeurd met alleen de stekkertjes van de vleugelservo's aangesloten.

Is je ontvangeraccu wel fris? In zo'n bizar geval kan je volgens mij niks anders meer doen dan categorisch uitsluiten, hoe onlogisch misschien ook.......

Back