Stork

Hallo,

In 2009 doe ik voor het eerst mee met de F3J competitie.
Een echte beginneling dus...............;)

Ik bouw momenteel de Stork.
Een gedateerd model met, zo heb ik van ervaren F3J vliegers begrepen, goedmoedige en goede thermiek eigenschappen.
Het model is bijna klaar, mede dankzij de adviezen van KvB.

Bijgaand twee foto's.
Een van het hele model en eentje van de voorlopige setup in de romp.

IMG_1237_1.jpg

IMG_1241_1.jpg

Hopelijk snel voor het eerst omhoog en kijken hoe hij vliegt.

mvg
Kees

Mooie kist... ga je veel plezier aan beleven ...ik ga dit jaar ook mijn eerste volledige competitie jaar tegemoed.

Ben zelf aan de opbouw van een Xplorer bezig.
Thermals

Tim

Ik had zelf ook een Stork - model 1 - totdat die helaas bij een slechte start bij een F3J wedstrijd in Heeze crashte. Vliegt goed - maar wel erg traag. Een ouderwetse 'floater'. Bij weinig wind kun je er erg goede resultaten mee boeken.

Heb je ook een Stork van het eerste model? Bij mijn kist had ik dubbele v-stelling in de vleugels vergroot - dat was me zo aangeraden door Uli Nyfenegger van Tun modellbau, die dit model importeerde in Zwitserland. Je kon daarvoor nieuwe carbon verbinders kopen - ik heb de mijn gewoon bijgeschuurd en dat werkte goed.

Traag

Hoi Roberth,

Ik heb inderdaad begrepen, dat hij traag is.
Wordt daarmee ook bedoeld, dat hij tegen de wind in moeilijk terugkomt?
Oftewel, niet te ver weg vliegen op zoek naar thermiek?

mvg,
Kees

Inderdaad - tegen de wind in vliegen is niet zijn sterkste eigenschap. Je moet dan wat aanduiken, en dan verlies je hoogte. De stork heeft een relatief dik profiel - veel lift maar ook veel weerstand bij hogere snelheid.

Thermieken gaat prima - hij geeft het goed aan en is makkelijk in de bel te houden.

Ik ben er zeker van dat je er veel plezier aan gaat beleven. Er zijn ook andere F3J piloten die met een Stork vliegen (of tenminste in het verleden gevlogen hebben) - die je goede tips kunnen geven.

servo's.....

Heb deze week de servo's in het middendeel ingebouwd.
Wat blijkt...ze joelen erover!
2.7 kilo servo's, digitaal...........ze kunnen het niet aan.
Erg vervelend.

Speed instelling

Zowel flaps als rolroeren 1 á 2 mm omhoog zetten en je zult zien dat de Stork sneller gaat vliegen.
Hoewel een model met een SD 7037 profiel nooit echt snel wordt, zal dit toch wel helpen.

Hallo,

Het zal in 1996 of 97 geweest zijn (t'jonge, dat zijn bijna jeugdherinneringen :) ) dat ik zelf de eerste 10 Storks heb opgehaald bij Heinrich. Die eerste Stork was een goede floater maar had de grootste moeite om vooruit te komen.
Bovendien was de vleugel niet al te solide zodat een priklanding meteen wat rimpels achterliet in de bovenzijde van de vleugel.
Ik had gehoord dat sinds die eerste Stork er wat veranderingen doorgevoerd zouden zijn, waaronder een ander vleugelprofiel. Als ik dit zo lees is de Stork er dus niet echt op vooruit gegaan.......

Arno

joelende servo's

Arno,
Ik heb dus zo'n oudje!

Karel,
De servo's van de flaps gaan zoemen/joelen als de gewenste uiterste stand wordt bereikt ( 34mm uitslag )
De kracht die de servo moet leveren voor deze uitslag lijkt te groot. Hij lijkt dan veel moeite te hebben met het vasthouden van deze stand.
Ik heb er digitale servo's inzitten uit HK met een trekkracht van 2.7 kilo bij 4.8 volt. ( Geen futaba/ graupner etc dus )
Ik hoopte, dat dit genoeg zou zijn.
Heb alles geprobeerd.........5 cellen, kwiklink korter bij de servo, rudderhoorn wat uitgedraaid en dus langer..........maakt niets uit............na ongeveer 25 mm uitslag begint het gezoem/joel.

Helaas zitten de servo's er inmiddels in verlijmd, dus als ik er andere in wil moet ik "breken"
Dat joelen kan ik niet mee leven.................dus het zal wel moeten.

mvg
Kees

Handkracht

Kees,

Kun je wel met de hand, zonder al te veel problemen, de flaps in de gewenste stand krijgen ?

Zo nee, dan moet je proberen je scharnier iets soepeler te laten lopen (soms moet je een beetje forceren/doordrukken !!) vaak heen en weer bewegen wil ook wel helpen.

Zo ja, dan zit het in de aansturing, kracht x arm :hammer: of het een en ander wordt mechanisch begrenst ( aanlopen stuurstang )

Ik zou voor die prijs toch bijna voor de vertrouwde merken gaan.

Als je de prijs van beide servo's gaat optellen had je mogelijk de beste gehad voor je flaps.

Het vertrouwde Futaba S3150 --> ailerons, desnoods Flaps

En als je echt een topservo voor je flaps wilt ... dan moet je voor de Graupner DS3068 ... echt onverwoestbaar. Zelfs als ze eens een keertje "vergeten" worden in de landing.

Greetz
Tim

Laatst bewerkt:
servo's

Ik sluit me betreffende de keuze van servo's aan bij de vorige poster. Futaba 3150/3155 zijn van uitstekende kwaliteit, zijn erg dun, ergo bijna overal te plaatsen en inmiddels ook erg betaalbaar (rond de 40 euro).

Of nu servotype a of b beter is wil ik buiten blijven. Ieder zijn voorkeur, maar als je met F3J wedstrijden begint is het erg handig om 1 type als standaard te nemen en die overal te plaatsen. De 3150 is daar bv erg geschikt voor. Zo hoef je maar 1 servo als reserve mee te nemen en die kan je dan overal voor gebruiken mocht er iets stuk gaan, dat scheelt weer in de kosten.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de 3150 relatief onverwoestbaar is (is me althans nog niet gelukt in 3 kisten), goed terug komt in de 0 stelling en sterk en snel genoeg is. Dit geldt ook voor de eerder genoemde 3068/368 maar die is een stukkie dikker en dus voor ailerons vaak iets minder geschikt. Hij is misschien een beetje overdreven voor op richting te zetten, maar zo standariseer je tenminste en dat is mij tenminste erg goed bevallen.

Goedkope servo's klinkt aanlokkelijk, maar zoals bij bijna alles in het leven is goedkoop soms/vaak duurkoop.

mijn credo, zelf ervaringen opdoen, en wanneer tevreden niet meer (te vaak) wisselen en vooral standariseren.

Good luck

Fred

servo's

Dag Fred,

Inmiddels deze servo's 3150 gekocht een aangesloten..........brommen en joelen net zo hard.
Tot een uitslag van 25 mm gaat alles goed ( is eigenlijk nog niet veel ) maar dan van 25 naar 35 mm gaat het fout.
Volgens de beschrijving moeten de kleppen 34 mm naar beneden in de Butterflystand.
Eén ding weet ik zeker...............je ziet me niet aleen aankomen....je hoort me ook!!!...;)

Niet om negatieve commentaar ofzo te geven, maar ik meld het toch maar even, ... mogelijk toch nog eens alles goed bekijken ... Loopt het allemaal netjes, zonder wrijving, want het is toch niet normaal dat een S3150 gaat joelen en toeten bij het bedienen van de stuurvlakken, althans bij mij en bij vele andere toch niet.

Greetz
Tim

P.S.: Je mag absoluut geen wrijving vaststellen tijdens het inbouwen anders moet je terug met de vijl/dremel aan de slag.

joelende servo's ?

Dag Fred,

Inmiddels deze servo's 3150 gekocht een aangesloten..........brommen en joelen net zo hard.
Tot een uitslag van 25 mm gaat alles goed ( is eigenlijk nog niet veel ) maar dan van 25 naar 35 mm gaat het fout.
Volgens de beschrijving moeten de kleppen 34 mm naar beneden in de Butterflystand.
Eén ding weet ik zeker...............je ziet me niet aleen aankomen....je hoort me ook!!!...;)

Hi, Volgens mij heeft Karel je ook al eens op het juiste spoor gezet. Als servo's joelen betekent het in de regel dat ze "te veel"kracht moeten leveren. Het kan volgens mij niet zo zijn dat servo's joelen als ze soepel hun bewegingsweg kunnen doorlopen. Als je joelende servo's hebt bij de 3150 en bij het vorige type zou ik eens goed gaan kijken waarom ze joelen. Mijn eerste indruk is dat ze gedurende de weg ergens te veel weerstand tegenkomen.Kleppen moeten de gehele weg (zonder aangesloten servo) zonder noemenswaardige weerstand kunnen bewegen. Weet je zeker dat de aansturing "recht" aangesloten dwz geheel haaks tussen servo en aansturing/kwiklink is?. Als de afstand van Herentals tot Roermond niet te groot is, wil ik je gedurende de carnavalsdagen wel helpen. Dit moet een oorzaak hebben. Het lijkt me te stug dat je vorige servo's en deze 3150's niet goed zijn.stuur maar een mailtje, ik kijk hier niet al te vaak. fred@stootkop.nl

Moet mij bij de ervaring van Fred aansluiten, ik heb een hele riedel S3150 in gebruik (bij mij ook als hoogteroer servo op schaalzwevers van over de 4 meter en 6 kilo)
Nog nooit enig probleem ondervonden, overigens dit in tegenstelling tot de HS-125 (bagger)
Ik heb vandaag de HS-125 uit mijn (Valenta) Standard Libelle gesloopt, deze worden nu ook door de S3150 vervangen

Harry

Mechanisch probleem

Het ligt volgens mij ook niet aan de servo's (trekkracht) maar aan een ander probleem.

Het heeft te maken met mechanica en wiskunde en vaak klopt er iets niet aan de hoek waaronder de stuurhevel staat. Je hebt n.l. alleen een trekbeweging en dit moet omgezet worden in een draaibeweging.

Ik heb vaak uren liggen puzzelen voordat ik een adequate oplossing had, ook bij een Sharon bijvb. moet je echt de orginele aansturing voor de welfkleppen drastisch wijzigen, anders werkt het voor geen meter.

Kees, probeer eens wat foto's te maken, mischien kunnen we hier in dit forum er wat van zeggen.

servo's.........

Hallo,

Dank voor jullie meedenken.
Inmiddels zitten de servo's erin.
Het probleem is grotendeels over. Ik heb de kleppen een dag lang onder spanning in ongeveer 80 graden ( met schilderstape ) weggelegd.
Het gaat nu beter.
Ik heb, zoals jullie aangeven, op tientallen manieren de servo's , de hevele etc gemonteerd gehad. Niets hielp..........de laatste cm ging gewoon te zwaar.
Nu dus beter. Hij staat nu weer een nachtje we onder 80 graden.
Morgen de andere kant op ( omhoog ) en een dag wegleggen. Ik heb goede hoop.

Karel,
Foto's durf ik niet meer te maken. De servo's zitten erin geplakt, de vorige zijn eruit gesloopt, de boormachine, de dremel alles is door het servohuis heengeweest................oftewel....het ziet er niet uit!..........;)

Maar................de STORK...............is vliegklaar!
Wanneer je gaat vliegen Karel...............let me know! Ik kom eraan als het nog steeds uitkomt! Begreep dat de eerste wedstrijd wellicht eind maart is.............ik moet de eerste keer nog omhoog! De tijd dringt. ( naar mijn gevoel )

mvg
Kees

Back