Hier in het drentsche waait het een beetje maar zijn er nog dappere vliegers aan de kust met hun storm vliegers bezig geweest? 100km/u moet natuurlijk top zijn of is dat nu net te veel van het goede?
Goede skin-peeling. Het duin zorgt voor een mooie springschans voor het stuifzand van het strand. En je moet een zware bak hebben om niet achteruit te vliegen. Mijn ervaring op Langerelderslag is 7Bft met uitschieters naar 8. Mini-Ellipse, maar die stond zowat stil in de lucht, flink duiken. Is niet leuk vliegen meer.
De Habicht trekt nét windkracht 6 (12m/s), de Orca heb ik met 7 (15m/s) gevlogen en is spectaculair voor een keertje maar is daar nog te langzaam voor. Misschien dat ik ooit een keer een loeizware f3f kist zoek die meer kan maar het zijn geen omstandigheden om lang op een duin te staan hoor. Zelf vind ik windkracht 4 a 5 het leukst aan het duin. Alles vliegt dan nog en je wordt niet gezandstraalt
Oh....en 100km/u wind is m.i. niet meer vliegbaar. Er staat nu 23m/s (83km/u), dit is een dikke 9bft en echt heel erg veel wind!
even voor jouw beeld Robert: net geen 3 uur onderweg geweest van den Haag naar Dordt omdat er vlak voor me een vrachtwagen combinatie op de van Brienenoord finaal om geblazen was, daarna een op de Moerdijkbrug toen ik thuis was. Wellicht toch iets meer dan "een briesje"
In de Bergen is het makkelijker vliegen bij windsnelheden van 100 km/u. Aan de kust wordt je gezandstraald. Johannes
Er zijn wel eens F3F wedstrijden die op het maximum voor deze klasse toegestane 25 m/s worden gevlogen. Dit gaat wel vaker gepaard aan schades. Zelf in Zuid-Engeland met 25 m/s sec gevlogen dat was geen succes, mede vanwege de stress omdat even voor de vlucht iemand tegen een hoogteroer aan werd geblazen zodat die niet meer ging, waarna ik met het reserve model snel mocht starten, door de onrust net even de grond geraakt en dat kostte een vleugelhelft, wel repareerbaar. Afgelopen jaar in Wales gevlogen met 22 m/s en dat ging heel lekker. Volle ballast strakke wind en mijn PR gevlogen. De Maasvlakte is absoluut niet te vliegen met die wind vanwege het zandstralen.