stotterende brushless

Hallo allemaal,

Nadat ik de hobby zo'n beetje 10 jaar lang in de schuur heb laten liggen heb ik de boel onlangs weer opgepakt. Mijn oude Futaba FC16 heb ik ingeruild voor een Turnigy TGY-i10 en de oude bol geworden lipo's heb ik ook vervangen voor een paar verse pakketjes.

Nu heb ik een zwever met daarin een HET-RC Typhoon-micro 15/13 en een HET-RC SPT36.
2016-05-06 23.31.15.jpg 2016-05-06 23.31.35.jpg

Nu heb ik alles aangesloten en aangezet, servo's werken nog allemaal, maar de motor doet een beetje raar. Hij heeft steeds als ik gas geef een paar tellen nodig om op gang te komen, en daarvoor stotter ie een beetje. Ik heb hier een filmpje van gemaakt:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25837553/2016-05-06 21.24.15.mp4

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is? En zo nee, waar kan dit aan liggen?

Hoe voelt het als je de as met de hand draait? Dan voel je uiteraard de magneten, maar draait het wat stroef? Wellicht zijn de lagers verroest ofzo?

nee, voelt eigenlijk gewoon net zo soepel als toen ik hem kocht.. heb ook nog een typhoon 6/13 liggen, die voelt precies zo

Een beetje stotteren bij het aanlopen is niets bijzonders. Dat doen alle sensorlose borstelloze motoren. Om de motor goed aan te sturen moet de ESC de positie van wikkelingen ten opzichte van de magneten kennen. Tijdens het korte "stottermoment" is de ESC bezig dit vast te stellen.

Ron, fijn dat je weer actief bent op het forum.

Duh, he-le-maal niet aan bovenstaande mogelijk simpelste verklaring gedacht :hammer:

Om de positie/snelheid van de rotor te kunnen bepalen, meet de regelaar de spanning die de bewegende magneten genereren in de op dat moment ongebruikte spoel (google back-EMF). Maar bij opstarten beweegt de rotor nog niet/nauwelijks, er valt niets te meten. De regelaar moet even gokken en kloot een beetje aan, hit'n miss. Als er maar wat beweging in komt, dan kan de regelaar rotorpositie meten/bepalen en volgens de regelen der kunst echt aan de slag gaan. 90% van de software in de regelaar is bestemt voor zo goed mogelijk 'gokken en aankloten'.

De drie vermogens-signalen naar de motor.
Meer info en grote plaatjes
www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index_eng.html
→ SPEEDY-BL self made brushless controller

t7512357-7-thumb-Motor-3-phasen.gif

Laatst bewerkt:
Zonder propeller lijkt dat altijd erger. De propeller zorgt voor wat vliegwielwerking waardoor de hevigste bewegingen worden gedempt.

Laatst bewerkt:
Probeer eens met de timing te spelen of de slowstart van je regelaar , ik vermoed dat het in je regelaar zit ,en anders zeker als je er niet veel van weet een turnigy plus met een progameerkaart kopen , scheelt een hoop gedoe

Gr Andre

Back