Stotterende motor op easystar

Heb me een 2de hands EasyStar 1 gekocht om ook fixed wing te leren. Heeft reeds een Brushless motor: Emax CF2822. De ESC zit in de romp, kan ik niet aan en de vorige eigenaar weet ook niet meer welk type er in zit.

Toestel vliegt, na wat aanpassingen, erg fijn en goed. Alleen heb ik bij de 2 eerste lipo's gemerkt dat de motor na nog geen 5 minuten licht vliegen (60% throttle) begint te stotteren en bijna geen vermofen levert. Na landing merk ik dat de lipo nog meer dan voldoende mAh over heeft en kan ik met dezelfde (3S Turnigy 2200 mAh) terug vliegen. Tot na een 5 minuten het vermogen weer weg is en de motor gaat stotteren.

Iemand een idee wat hier mis is? Of toch maar de ESC eruit en een andere erin?

Met zekerheid kan ik het niet zeggen maar ik vermoed dat de regelaar te warm wordt. In veruit de meeste regelaars zit een beveiliging en wordt het vermogen verminderd als de regelaar te warm wordt om hem te beschermen.
Als die regelaar in de romp is gebouwd zit hij in het schuim en dat is een heel goede isolator. Wanneer er een zwaardere motor op is gezet zal de regelaar warmer worden dan "normaal". Die warmte kan niet voldoende weg dus grijpt de beveiliging na enige tijd in als de temperatuur te hoog wordt.

Een regelaar word het warmste bij half gas.
Misschien eens vliegen als een zwever.
Volgas op hoogte daarna zweven.
Dat herhalen kijken of hij nog steeds keuren heeft.

Met mijn smartphone verstuurd

Lijken me logische verklaringen.
Ga dat zeker eens testen en dan wordt het een oplossing zoeken.

Hoe doen jullie dat met regelaars in vliegtuigen om te koelen? Net als bij helikopters ergens buiten in de luchtstroom zetten? Is aerodynamisch dan weer niet goed....
Of zorgen dat je meer volgas vliegt? Bij helikopters regelen we dat met de overbrenging tandwiel op de motor naar tandwiel hoofdrotor. Bij vliegtuigen andere (kleinere?) propellor?

Bedankt al voor het meedenken!

Je zal dan eerst moeten meten hoeveel stroom de motor trekt.

Wij laten de vliegwind via een scheppend gat voor de regelaar en een trekkend gat na de regelaar koelen.

Normaal heb je dat echter bijna nooit nodig omdat je met een zwever dus gas geeft omhoog gaat en weer zweeft.

Ik ga er nu gemakshalve wel van uit dat de regelaar goed is en de timing goed staat en de prop in balans is.
Je kan dan een kleinere prop overwegen.

Misschien is het wijs om alles wat je weet hier even te vermelden.
Meet de stroom en als het kan het toerental ook even.
Dan zijn er hier op het forum genoeg die je willen helpen.

Met mijn smartphone verstuurd

Dat na een paar minuten vliegen het vermogen weg valt maar na een rust periode alles weer goed werk wijst heel sterk naar over verhitting van de regelaar zo als eerder opgemerkt.
Of dat logisch klinkt zie je meteen aan de plaatsing van de regelaar.
De oplossing is meestal gewoon een extra gat in de romp maken zodat de regelaar lekker op de tocht zit.;)

Ondertussen ben ik er vrij zeker van dat dit een temperatuurprobleem is. Wanneer ik een minuutje na het landen met stotterende motor terug de lucht in ga dan komt het probleem al na dik 2 minuten naar voren.

Echter, laatst nog gaan vliegen waarbij ik +- full throttle naar 80-100m hoogte ging. Vervolgens motor uit en in glijvlucht naar beneden en dan vlak voor het landen weer vol de gas erop en klimmen maar. Motor heeft geen enkel probleem gegeven, zelfs niet wanneer de lipo ver leeg was. Uiteraard had ik toen gewoon minder vermogen.

Het probleem met de ESC is dat ik er zo niet bij kan en de vorige eigenaar niet meer weet welk merk en type regelaar er in zit. Dus zonder verder snijwerk in de romp ga en kan ik niet beginnen aan een herprogrammatie (timing bv., al denk ik dat die goed staat) of vervanging van de ESC....
Misschien doe ik dit later nog wel eens. Zou trouwens ook graag de motorrem activeren want de draaiende prop bij glijvlucht is een serieuze rem...

Allemaal erg bedankt voor het mee denken!

Back