Stotterende motor / warme lipo

• Topicstarter Topicstarter wieland
  • Startdatum Startdatum
W

wieland

Guest
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn motor en regelaar die in mijn GWS beaver zit. Het zit namelijk zo als ik bijna aan volgas zit, begint de motor te stotteren. Ik weet niet precies waar het aan ligt, ik denk dat het misschien wel de regelaar is of de propeller.

Ojah nog iets, na het vliegen was mijn lipo batterij gloeiend heet. (ik heb natuurlijk niet vol gas gevlogen omdat hij dan inhoud/stottert)

Ik zal even mijn setup hier neer plempen dat zal waarschijnlijk wel helpen.

Motor: Fietsbel 1750 kv
Regelaar: Ele 17P
Accu: 7.4 V (2 cell) 1000 mAh (Ele)
Propeller: 10 x 4.7

Als iemand het probleem ziet, alvast bedankt!

edit: Nog een belangrijk punt waar het wel duidelijk wordt: Zonder propeller loopt hij perfect op vol gas. Maar hoe kan dit dan komen? Trekt hij het dan niet? Of kan de regelaar het niet aan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je 2 problemen hebt.
Stotterende motor is waarschijnlijk de timing, timing op 25-30 graden zetten.
Dat de lipo heet word is raar, hoeveel C is hij?
Ele is niet de beste lipo.
Kan onbalans hebben maar kan ook gewoon zo zijn dat de motor te veel trekt voor de lipo.

GJ

ondanks dat ik niet super bekend ben in de vliegtuigen. maar een 10 x 4,7 prop 25cm dia?? das een beste prop voor een 2 cell 1000mah.

Het is gewoon een indoorpropje, moet makkelijk kunnen en zal een ampere of 8 trekken.
Dus de lipo moet iets van 10C zijn.
Maar zoals ik al schreef, Ele is niet het beste merk.

GJ

Okey, dus de lipo is niet de beste? Ik had ook nog een andere lipo geprobeerd 1200 Mah en 3 cellen (merk weet ik niet) . En hierbij was hetzelfde verhaal, gloeiend heet en de motor haperde weer.

Let wel op zonder prop loopt alles perfect.

Weet niet wat de C is van de lipo, maar denk niet dat het aan de lipo ligt.

Ik weet het niet precies, misschien wordt het voor jullie nu wat duidelijker

Een lipo is alleen maar een batterij.
Enige wat ie moet doen is stroom en spanning leveren.
Als ie dat niet kan leveren of sneller moet leveren dan hij kan dan kan je dat vergelijken met sluiting.
Dus hij wordt heet.
Zeker weten dat het heet worden van de lipo ligt aan de lipo zelf.
Het stotteren kan aan 2 dingen liggen.
Timing of losse wikkeling / magneet.
Wikkeling of magneet lijkt me uitgesloten, de motor loopt gewoon aan, probleem zit in volgas.
Trouwens, laat een brushless nooit onbelast volgas draaien, vinden ze niet fijn.
Maar het moet dus de timing zijn.
Dus, timing op 25 graden zetten, of hoog.
Kan je stroom en spanning meten?
Moet dan eens hoe hoog de spanning is als de motor volgas loopt en hoe hoog de spanning is als de motor uit staat.

GJ

Zet maar eens een zware lipo aan de regelaar of neem 2x een 2S1000 lipo (2S2P). ;)

Als je lipo de stroom niet kan leveren word hij heet en stottert de motor .

Ook een kleinere prop kan je nemen om te testen .

En zoals al geschreven niet een motor zonder prop laten draaien , de bel waar de magneten in gelijmt zitten kan dan vervormen door het hoge toerental waar de motor nooit aan komt als er de passende prop op zit .

En dan kunnen de magneten los gaan zitten en een keer gaan schuiven en je motor kapot maken .

Mvg Johan

Dankjewel voor paar goede tips.

Ik kan hier niet de stroom/spanning meten, maar ik zal is een grotere lipo kopen. Heb toch een tekort aan lipo's kan ik er gelijk wat bij bestellen. Zou dan 1700 mAh genoeg zijn? LiPo 7.4V 1700MAH (15C)
Die is van HiModel of moet ik een ander merk/lipo kopen?

Johan, je motor gaat niet stotteren van een lipo die de stroom niet kan leveren.
Je celspanning zakt in en je regelaar valt af.
Het is dus iets met de timing.

Over een nieuwe lipo.
Het gaat niet om de capaciteit maar om de C waarde en de kwaliteit.
Je kan 8 Ampere uit een goed 350 mAh pakje halen.
Koop iets van een Zippy of Turnigy pakje met 15C continu belastbaarheid.
Of de hyperion pakjes, maar zorg er voor dat het pakket 15A continu kan leveren.
dus 1000 mAh en 15C.

Succes

1 ding wat ik niet begrijp is het normaal dat je met dit soort vliegtuigjes de propelor met 11000 toeren rond wilt draaien, ben geen indoor vlieger

Bart,

Dankjewel, het is helemaal duidelijk. Ik zal ook even naar de timing kijken dan moet het lukken :)

edit: Het is ook niet voor indoor, maar voor buiten tijdens windstille dagen.

@Bart,

hoe kom je aan 11000 toeren?
Het zou kunnen dat je de basis niet kent van brushless motoren en lipo's.
Ik denk dat jij denkt dat een 1100 kv motor 1100 toeren per volt draait.
Dat is dus niet zo.
Je hebt, even kort door de bocht, te maken met verliezen in de magneten en het veld.
een 3S lipo zal ongeveer 10 volt belast afgeven.
10x 1100 = 11000.
Maar door de verliezen kan je daar gerust 20% vanaf trekken dus kom je op ongeveer 8800 rpm op de prop, waarschijnlijk nog wat minder.
GJ

Johan, je motor gaat niet stotteren van een lipo die de stroom niet kan leveren.

Als ik een 3S1500 (10C) op mijn twinnstar zet gaan de motoren ongelijk lopen en stotteren als ik meer dan half gas geef .

En dat ligt niet aan de timing .:mrgreen:

Komt er weer een 3S2000 (20C) op die er altijd op zit is er niks aan de hand .

Mvg Johan

Hmm, dan heb je een rare regelaar.
Een goede zo terug gaan regelen.
Maar OK, het is het proberen waard.

GJ

dan maar even het sommetje, want in de eerste post staat toch duidelijk 1750kV

3.8 v (per cel onder belasting ) *2 ( 2 cellen ) *1750kV * 0.8 ( 80 %) = 10640 toeren

Bart,

Toch gek dat ik er met mijn AXI 5345/14 met de 22x10 menz er nog geen 100 toeren van af zit , op 90A

Achja, dat is waarschijnlijk toeval.

Bart,

Bedankt voor jullie hulp en het was inderdaad de lipo die het niet trok.
Ik heb nu een nieuwe lipo met 15C gekocht en daar loopt het perfect op!

Groet,
Wieland

Dat meen je niet...

OK, dan zat ik fout.
Dan heb ik rare regelaars, mijne regelen gewoon netjes terug.

Maar succes ermee!

GJ

Back