Straalbuizen Smitwijs Singapore

Hallo iedereen,

De romp en schroefassen gaan wel lukken, maar ik heb nog geen idee hoe ik de straalbuizen moet gaan maken. Dit zijn de maten;

85mm diameter binnen
88mm diameter buiten achter
100mm diameter buiten voor
40mm lengte

Heeft één van jullie ervaring of een idee hoe ik de straalbuizen kan maken en welk materiaal ik deze het beste kan maken.

Alvast bedankt,

Danny.

Ik heb ze ooit voor een Smit Rotterdam laten draaien bij een lokale smit.
Van nylon en was toen zo'n 75 guldens (ow wat klinkt dat toch lekker) kwijt.

Ps heb toen gelijk twee schroefdraad gaten boven op erin laten draaien voor bevestiging aan de rom (M8)

Hoi Han,

Nylon lijkt me inderdaad een goed idee (makkelijk te bewerken en op mijn werk staat een draaibank dus dat moet lukken), maar is het wel sterk genoeg?

Ik ben van plan om twee Power 1000 motoren te gebruiken en aangezien die behoorlijk wat vermogen kunnen leveren en water best sterk is weet ik niet zeker of het nylon dat kan hebben.

Als iemand weet of nylon het kan hebben, laat het a.u.b. even weten.

Groetjes Danny.

Dat gaat prima ik heb ze zelf ook gedraait op de draaibank
Want ze moeten wel over een bepaalde lengte taps toe lopen

Hoi,

Ok, als ik een nylonbuis kan vinden in bovengenoemde maten wordt het nylon en anders eens kijken of ze ook aluminium, messing of RVS buizen hebben.

Groetjes Danny.

Je moet geen buis nemen een stuk massief met de buitendiameter
Want de binnenkant straalbuis heeft een specialev vorm
Draaaiwerk dus

Eh.......... daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, had ik even niet aan gedacht :hammer: .

Dan zal het waarschijnlijk nylon worden, een staaf RVS met een diameter van 100mm is waarschijnlijk een beetje prijzig :? .

Bedankt voor de reactie,

Danny.

Danny,

probeer eens op het industrie terrein.
Daar zitten meestal wel draaierijen o.i.d. en die willen je meestal wel een kort stukje geven (uit de rommelbak) of verkopen.

Wim

Danny,

Je kan wel buis nemen, alleen moet je een dikwandige buis nemen.
Scheelt je heel wat draaiwerk.
Er zijn trouwens ook straalbuizen te koop. Ik heb ze voor m'n Smit-LLoyd ook eens gekocht.
Volgens mij van Raboesch of zo.
Ik zou ze trouwens ook uit aluminium maken en niet uit nylon. Je houd op het dikste punt tenslotte maar een wand van 7mm dikte.
Als je hier eens tegen aanstoot met z'n 35kg vrees ik het ergste.
En RVS zou ik helemaal niet aan beginnen. Is een vrij lastig te verspanen materiaal.

Hoi Allemaal,

@Adam, ik heb zelf ook al eens gezocht naar kant en klare straalbuizen, maar die zijn er niet in 100mm (buitendiameter), de grootste die ik gevonden heb was 70mm :( . En je hebt inderdaad gelijk over het aluminium vs. nylon, normaalgesproken kun je niet tegen de straalbuizen stoten omdat ze onder de romp zitten en ze zal ook niet op de straalbuizen gaan leunen als je haar zonder standaard wegzet omdat de romp vrij vierkant van vorm is, maar tijdens transport of bijvoorbeeld tijdens het in het water leggen is die kans natuurlijk altijd aanwezig.

Eerst eens op zoek naar het juiste materiaal (aluminium) en dan waarschijnlijk op mijn werk maar even draaien, ik heb thuis wel zo'n tafeldraaibankje maar daar pas de boel waarschijnlijk net niet in :( .

Als ik de straalbuizen ga maken komt er uiteraard een stukje in dit topic.

Groetjes Danny.

Ik heb de straalbuizen gemaakt uit een staaf PVC, tevens heb ik dit materiaal gekozen omdat het makkelijk te bewerken is op de draaibank.
Eveneens is het eenvoudig te lijmen met zeer sterke verbindingen, denk zeker aan de steunen die er nodig zijn om te monteren op de romp.
Danny ik heb natuurlijk goed praten gezien ik over diverse materialen kan beschikken ook aluminium, doch voor dit eveneens makkelijk te bewerken materiaal zou ik persoonlijk niet kiezen.
Straalbuizen O.K. maar steunen monteren wordt moeilijker enkel lassen en solderen geeft een degelijke verbinding.

groetjes Jan

Straalbuizen O.K. maar steunen monteren wordt moeilijker enkel lassen en solderen geeft een degelijke verbinding.

EH Jan,

wat dacht je van schroeven ?????

Op mijn Smit Siberie zitten twee aluminium straalbuizen met buitendiameter van 100mm, daaraan vast de ophanging van het beckerroer. Elke straalbuis hangt tegen de romp met twee rvs M4 bouten en dat gaat prima. Eventuele steunen naar de zijkant kiel of romp kun je gewoon vastzetten oor draad in de straalbuis te tappen en de steun te voorzien van een draadbout.

kijk maar eens op mijn stie, www.geocities.com/scheepsmodelbouw/

André

Ahoi Danny,

Al materiaal gevonden, je kan het eens proberen bij de Metaalmarkt in Utrecht, zij hebben zeker en vast dikwandig aluminium.

Mijn voorkeur zou ook aluminium zijn, goed te draaien cq te bewerken en lekker stevig, bevestigen is prima te doen dmv draad tappen en vervolgens met boutjes vastzetten, mischien wat koperslip ertussen, kan je eea ook nog ooit eens demonteren.

Wellicht zien we elkaar as zondag bij onze vaarvijver en dan kunnen we er onder het genot van een bakkie verder over bomen....

Tom Boere

Hoi Tom,

Waar zit die winkel ergens in Utrecht, naast dat ik straalbuizen nodig heb voor mijn Smitwijs Singapore heb ik ook nog roeren e.d. nodig voor deze sleper en ook nog wat metalen onderdelen om mijn Amsterdam uit te rusten met een straalbuisroer (zoals het origineel :D ).

Ben nu nog bezig om de romp van mijn Singapore te behandellen met epoxy en galsvezel. Als dat eenmaal klaar is ga ik verder met de aandrijving, maar dan moet ik natuurlijk wel eerst materiaal hebben :D .

Groetjes Danny.

Back