straalmotor plaatsing op een MD-II

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door BasK, 16 mrt 2006.

  1. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Gisteren was ik op Helsinki Airport en mij viel op dat de staartmotor van een MD-II omhoog gericht staat.

    Op de foto hieronder van eenzelfde toestel van Garuda kun je het ook zien.
    [​IMG]

    Nu is mijn vraag waarom dit zo is. Ik zou verwachten dat het een kracht moment geeft waardoor de achterkant omhoog getrokken wordt, die dan de neus naar beneden drukt.

    Bij alle andere toestellen die ik gisteren zag (Helsinki en Schiphol) met enkel vleugel gemonteerde motoren, hangen ze gewoon horizontaal.

    Weet iemand het antwoord?

    Bedankt,
    Bas
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Die 3e motor lijkt naar benden te staan, maar dat is niet zo, alleen de luchtinlaat zit hoger dan de uitlaat (aerodynamische reden) .... motortje straalt gewoon rechtuit .....
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Het hele motorhuis staat ook schuin t.o.v. de romp.
    Het zal wel gezichtsbedrog zijn.

    [​IMG]
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ze kunnen de uitgang compleet anders doen als de ingang,,, kijk maar naar de moderna straaljagers deze kunnen zeer scherp stuuren door hun uitlaat stroming te verdraaien..
     
  5. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Aan de hand van foto's durf ik geen invalshoeken van motoren in te schatten. Maar over de losse duim zet je motoren die onder het aerodynamische frontale zwaartepunt liggen met een negatieve instel hoek die er boven zitten met een positieve.

    Met namen bij het Swissair toestel lijken ook de hoofd motoren iets voorover te hangen. Dat een jachtvliegt tuig dit verschijnsel niet heeft komt door dat de motoren zijn op of zeerdicht bij het frontale aerodynamische zwaartepunt bevinden.
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Omhoog, omlaag, positief, negatief.... Wat verwarrend allemaal.
    Een positieve instelhoek, staat de voorkant dan hoger of lager?

    De voorkant staat hoger dan de achterkant. Hij lijkt paralel te lopen aan het aflopende stuk romp. Zou de motor er dan wel horizontaal in liggen?
     
  7. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    voor hoger dan achter: blaast dus naar beneden: positieve hoek

    :)

    verder weet ik niets van dit soort zaken....

    Mark
     
  8. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Ja dat dacht ik ook.

    Komt er dan geen kantelmoment?
     
  9. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Klopt en dat is ook de bedoeling van die instelhoeken.

    Bijv. de motor hangt onder het vliegtuig.
    Als je gas geeft, dan wil de motor vooruit en door de traagheid van de massa van het vliegtuig wil het vliegtuig achterover kantelen. Als je nu de motor een negatieve invalshoek geeft, dan trekt hij weer een beetje voorover ter compensatie.
    Met de motor boven op het toestel werket het net anders om.
     
  10. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Hoi, motoren 1 en 3 zijn een graad of drie naar voren gekanteld. In cruise stroomt de lucht dan mooi de fan in. (die 75% van het stuwvermogen levert)

    Elk vliegtuig vliegt een graad of 3 achterover, afhankelijk van de snelheid. Bij de landing is dat goed te zien.

    Staartmotor (motor 2) geeft een tegenreactie op het gasgeven, was dat niet gedaan dan zou telkens de neus omhoog gaan als de piloot de gashandles naar voren zou duwen.

    Motoren 1 en 3 maken een positieve vector met de langsas, motor 2 een negatieve :arrow: momenten heffen elkaar weer op, it's so simple. :wink:
     
  11. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Correction, motoren 1 en 3 maken natuurlijke een negatieve langsasvector, en 3 heeft een positiev instelling.

    Motoren bij meermotorige vliegtuigen hebben een nummer van links naar rechts, van achteren gezien.

    Bekijk vliegtuigen dus van achteren, altijd veilig. Weet je ook gelijk waar de linker en de rechtervleugel zit haha :lol:
     
  12. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Mooi 'Fullscale' topicje ;)
     
  13. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    :D 'Aint seen nothin yet' als je n's gaat kijken op www.atcbox.com :wink:
     
  14. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    De staartmotor staat idd onder een kleine hoek. Kan zo onmiddellijk in de boeken niet vinden hoeveel het is. Ik probeer het straks wel even op te soeken in de Lamb-schematics (md11 bijbel)

    Het fijne van deze opstelling met drie motoren is dat er bijna geen pitchveranderingen optreden bij thrustveranderingen, dit in tegenstelling tot een tweemotorig toestel als een 767 of een 737.

    Het is enkel wel even oppassen met een engine-failure op nummer 2 net tijdens rotatie. Dan moet je plots gaan drukken op de stick i.p.v. te trekken... :wink:

    De drie motoren zijn daarbij net hetzelfde. Nummer twee lijkt alleen groter en langer.
     
  15. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    :wink: Geinig zeg 'Bronco Dappe' vlieg je bij MP ? (Op de MD-11)

    En woonachtig in Belgiƫ ??? Haha, bij KL vliegt Charlotte, Belgische op de 747 :wink:
     
  16. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Inderdaad. Vroeger bij Sabena. Nu al vier jaar bij "de Mac" op de 11.
     
  17. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    :wink: Kleine wereld, en ERG mooi beroep. Maarja dat weet je zelf natuurlijk al lang haha. Zijn er zeker meer van Sabena direct overgestapt?

    In ieder geval vliegze !
     
  18. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Jij ook?

    We zitten met een man of 10 op de 11. verder nog een aantal verspreid over de bus en de 76...
     
  19. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Ik ook ? Laat ik het zo zeggen: niks is uitgesloten. :wink:

    Heb overigens wel voor MP gewerkt, (vandaar m'n naam) op de afdeling terra-firma :cry:

    En via www.gooieneemlandvvm.nl ken ik weer een paar vliegers, 3 KL, 1 HV, 2 MP en nog een paar mensen die het ondersteunende werk doen, ohja en nog twee van HV, maar die zijn weer niet van de model-fladderclub, en ongetwijfeld nog wel een paar van de vliegschool.

    Zelf momenteel hours building doen bij www.polderaviation.nl :D
    En safety first, dus een voltijd HBO erbij :D
     
  20. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp

Deel Deze Pagina