Straat Denemarken

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bouwer, 18 apr 2012.

  1. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Waarom beginnen aan een bouwverslag? Bedenk dat er 140 delen lang een bouwverslag gemaakt dient te worden. Op sommige bouwverslagen is te zien dat zij na een aantal weken of maanden stilvallen. Ja, waarom beginnen aan een bouwverslag?
    Laat dit bericht het eerste zijn van vele berichten die volgen tijdens de bouwvreugde bij het bouwen van de HMS Hood in de schaal 1:200 van Hachette en Amati.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2013
  2. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 1

    Het verhaal achter deel 1: Eind augustus/begin september 2011 in Engeland verschenen. Royal Mail gooide een mooi schepje penny's bovenop die 50p!

    Afbeelding van deel 1:

    issue 01b.jpg

    De volgende stap in het bouwverslag zal een afbeelding bevatten van de inhoud van dit 1e deel. En dat kan zeer waarschijnlijk nog een aantal dagen gaan duren.

    Nieuwsdelen: Het verwerven van de tot nu toe verschenen 32 delen kost ook tijd en in een volgend bericht zal hierover in het kort wat worden verteld.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2015
  3. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Issue info

    Ter informatie de stand van zaken over de HMS Hood issues (uitgaven):
    Deel 1 t/m 24 zijn verkregen.
    Deel 25 en 26 is beplanking.
    * Niet aangekocht, informatie over de beplanking staat in een aangemaakt document.
    Deel 27 t/m 30 loopt een opdracht (lees smeking) voor.
    Morgen verschijnt deel 33 in Engeland (ook al een bedeloproep gedaan!).

    Enig idee van de moeite die het heeft gekost om zover te komen?

    Beloftes worden verbroken.
    Na enige leveringen valt alles weer stil.
    Deel 3 en 5 verdwijnen in de Noordzee (of toch niet?).
    Deel 11 en 12 verdwijnen in de Noordzee (of toch niet?).
    Woorden als: "I am desparate about deliveries" willen nog wel eens helpen!
    Verkeerde deel geleverd.
    Nog even doorgaan?

    Mocht er bouwzin naar boven komen, weet dan wat er te wachten staat.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2012
  4. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Dankjewel man, dat geeft de bouwer een beetje meer vertrouwen om er aan te beginnen.
     
  5. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 1b

    Een afbeelding van de inhoud van deel 1; de eerste 2 gelaserde platen:
    [​IMG]

    De gedemonteerde onderdelen uit de eerste 2 gelaserde platen:
    [​IMG]
    Onderschrift: De kielplaat nr. 1 met de centrale lijn(en), op advies van de ervaren bouwers op het modelbouwforum.
    Hiermee wordt kielplaat nr.1 lijnrecht op de bouwplaat (voorzien van rechte lijn voor de gehele lengte van het schip) gemonteerd.
    Hachette heeft de onderdelen keurig genummerd, zodat er a.d.h.v. de bouwbeschrijving, tijdens het bouwen, geen fout gemaakt zal worden door een onderdeel op een verkeerde plaats te monteren.
    Goed dat ook zij, net als ondergetekende, blijven leren.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 1c

    Stap 1
    [​IMG]
    Onderschrift: The beginning of a long road!

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 1d

    Voordat de onderdelen onderling verlijmd worden, gaat eerst de zoetvijl en het schuurpapier er langs. De hoeken worden enigszins afgeschuind om bramen te verwijderen, waardoor de onderdelen onderling beter zullen passen.
    De kielplaatuitsparing voor spant 2 heeft een speling ten opzichte van spant 2 van 0.6mm. Dan nog maar even niet op kielplaat 1 vastlijmen!
    De kielplaatuitsparing voor spant 3 heeft een speling ten opzichte van spant 3, maar nu van 0.5mm. Ook nog niet op kielplaat 1 vastlijmen; kan later ook nog als alle kielplaten hierop gecontroleerd zijn en misschien ook diezelfde speling vertonen en alle speling op een overeenkomstige manier verdeeld kan worden!
    Als je de spanten eerst ter controle op elkaar legt dan is duidelijk te zien dat de laserboog bij de tegen elkaar komende spanten langs dezelfde lijn is gegaan. Dit getuigd van een goede voorbereiding bij de fabricage en geeft een stukje vertrouwen bij de bouwer!


    Het hulpstuk K, om de spanten 3b correct te plaatsen, heeft een speling van 0.5mm ten opzichte van de uitsparingen in de spanten (een blokhaak om de spanten ten opzichte van elkaar te positioneren is dan een beter hulpmiddel). Hulpstuk K wordt bewaard voor een stukje verderop in de bouwfase!

    [​IMG]

    Nota bene: Steunbalken 2a en 3a passen perfect tussen de spanten als alles is verlijmd (het vijlen en schuren van alle onderdelen is dan niet voor niets geweest!). Merk op dat het eerste deel van de Hood naast de in aanbouw zijnde Bismarck ligt. Deze heeft binnenin een aluminium versteviging op de bodem gekregen om het schip recht te houden en dat is hij dan ook! De kielpaat 1 is voorzien van 3 gaten op de middellijn, om deze kielplaat straks verder in de bouw (bij het 2e of 3e deel!) van het schip, vast te schroeven op de vlakke bouwplaat die ook weer voorzien is van een lange rechte lijn voor de gehele lengte van het schip.

    [​IMG]

    Meerdere van de hierin genoemde handelingen zijn een les van dit onvolprezen modelbouwforum.nl
    Bedankt beste bouwers!
    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Diorama

    Dat is toch een beetje teveel gevraagd; zij liggen vrijwel statisch op de bodem van de Atlantic voor de Franse kust en in Straat Denemarken. De modellen worden gebouwd als statische versie en zullen wél naast of boven elkaar op de plank komen te staan. Een diorama is zeker een leuk idee om een lege slaapkamer mee te vullen, maar voor deze schepen toch maar niet!
    Handen zijn er al genoeg nodig bij het gelijktijdig bouwen van 2 schepen en bovendien zijn het de eerste 2 die van hout worden gebouwd na het plastic van de kinderjaren, die al decennia voorbij zijn.
    Bedankt voor de belangstelling.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2012
  9. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 2

    Het verhaal achter deel 2 wat op 15 september 2011 in Engeland verscheen:
    Royal Mail deelde deze keer niet mee in de vreugde van bezorgkosten; een Nederlander op bezoek in Engeland kwam het tegen en nam het mee terug naar Nederland waar paden elkaar kruisen en goederenruil plaatsvindt.

    Afbeelding van deel 2:
    [​IMG]

    De volgende stap in het bouwverslag zal een afbeelding bevatten van de inhoud van dit 2e deel en de verwerking bij de bouw.
    Nieuwsdelen: Het ziet er nu toch echt naar uit dat de delen 27 en 30 naar Nederland komen; eindelijk na 2 maal mistasten, nu nog over de Noordzee heen voordat zij in Nederland belanden en dat kan nog wel een week duren.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Kwaliteit

    Bocdan, het zijn 140 delen en de kwaliteit is ongeveer hetzelfde als bij de Bismarck. Ze hebben wel beter hun best gedaan door bijvoorbeeld de onderdeeltjes zelf vooraf te nummeren zodat dat niet meer de eerste bezigheid is. De kwaliteit van het laseren ziet er hetzelfde uit als bij de Bismarck en is dan ook goed te noemen. Wel is er reeds 1x een uitgave opgestuurd waarin deeltjes ontbraken (oplossing in de toekomst op dit forum!). Een abonnement nemen is voor een Nederlander nog steeds niet mogelijk want ze denken er niet over om elke week een uitgave naar Nederland te verzenden! "Houdt u alstublieft op met doorvragen." was het laatste wat Hachette via de mail thuis bracht. Vandaar dat er via allerlei kanalen langzaam maar zeker uitgaven binnenstromen. En een mens wordt noodgedwongen creatiever als het niet gaat zoals het behoort te gaan. Verderop in de bouw zul je op dit forum wel het een en ander daarover vernemen. Bij elk deel komt namelijk een korte terugblik op het verkrijgen van dat deel. Deel 3 was dacht ik ook een hele leuke.
     
  11. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Kennis in de UK

    Dat programma is ook al een keer afgedraaid en vastgelopen. Ging 1 uitgave goed en de beste man vergat een week de volgende uitgave te halen en de ‘newsagent’ zij: "geen vraag meer naar en uit het bestand van de winkel en retour Hachette!" Zelfs een kennis die niets met modelbouw heeft vindt dat allemaal maar veel werk en de afstand naar een ‘newsagent’ is nogal een aantal kilometers. Er is nog een kennis over, maar die woont in een dorpje (lees: far away places!). Kortom het valt niet mee en blijven vechten voor een volgende uitgave. Toch is alles tot nu toe (deel 33) goed gekomen!
    Ook het kostenplaatje speelt een rol in dit spel; er wordt soms [FONT=&quot]£[/FONT]7.99 voor de verzending gevraagd en dan tevens [FONT=&quot]£[/FONT]6.99 voor de uitgave en dat maakt samen [FONT=&quot]£[/FONT]14.98 = bij de huidige koers €18.34. Ja, een Nederlander die zijn charitatieve verplichtingen op die manier voldoet? Toch is dat bedrag (iets minder) enige maanden geleden al een maal betaald! Dat komt bij het desbetreffende deel op dit forum nog wel wat uitgebreider naar voren.
     
  12. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 2a

    Een stapje verder in deel 2.
    Afbeelding van de inhoud:
    [​IMG]

    Stap 1 tot en met 6:
    [​IMG]


    Stap 13 tot en met 16:

    [​IMG]


    Nog een stapje verder in deel 2:
    De geleverde houtplaten met de onderdelen zien er ook nu weer goed uit.
    Na verwijdering uit houtplaat 2868, blijkt kielplaat 6 aan stuurboorduiteinde bijna 1mm omhoog te staan.
    *Dit lost zichzelf wel op als de kielplaten na deel 3, 4 of 5 op de bouwplaat worden vastgeschroefd.

    ‘Side frame’ 7 geeft na het verwijderen uit diezelfde houtplaat ook dat probleem, maar nu is het 5mm!
    Zie afbeelding hieronder!
    [​IMG]
    Onderschrift:
    Dat is te veel om die dan zomaar tussen de spanten te monteren; dat zal onnodige spanning geven in de tere constructie.
    Meerdere opties zijn dan mogelijk:
    1. Een nieuwe maken uit oude restanten van de Bismarck.
    2. Het onderdeel een nachtje statisch belasten.
    3. Een half uurtje in water leggen en daarna onder spanning laten drogen; hier is de ervaring voor afwezig!
    Optie 1 is de meest voor de hand liggende (morgen!).
    Ook nu geven de kielplaatuitsparingen voor de spanten 0.6mm speling; ook nog niet verlijmen op de kielplaat!

    Verder waren er bij deel 2 gelukkig geen problemen meer.

    Onderstaand afbeelding is het resultaat van deel 2:
    [​IMG]
    Nota bene: Alle spanten staan nog niet verlijmd op de kielplaten, die onderling ook nog niet verlijmd zijn, in verband met het volledig in lijn plaatsen op de bouwplaat na deel 3, 4 of 5.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Enige bouwer

    Jammer genoeg, misschien de enige bouwer. Nog een bouwer zou de uitgaven een stuk goedkoper maken. Desalniettemin is er al weer een dood spoor voor uitgave 34. Je brengt wel een idee naar boven met je reactie, bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2012
  14. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Stena Line

    Kuperus, zie je het voor je dat die medewerker van Stena Line elke donderdag zijn vrije minuten gaat besteden aan een voettocht naar de ‘newsagent’. Wel een mooie gedachte, maar zover krijg je niemand! Hoe dan ook, het berichtje van bocdan bracht in ieder geval weer een ander idee naar boven! Bedankt beste bouwers.

    Nieuwsdelen: Zojuist bericht ontvangen uit Engeland: "Ik haal de komende 3 weken voor u de uitgaven bij de tijdschriftenverkoper en ik heb ook deel 33 voor u!"
    Maar deel 33 is helemaal niet nodig! Dat is alleen maar ‘the second layer of planking’ , die is ook wel in Nederland te krijgen. Hoe die beste man te overtuigen? Zo komt er misschien weer een kink in een nieuw kabeltje.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2012
  15. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 2b: Side frame 7

    Update ‘side frame7’:
    Gisterenavond, voor optie 1, toch nog even geprobeerd om dit deeltje met wat geweld (extra doorbuigen) recht te krijgen. Van morgen, na 8 uur op de vlakke tafel te hebben gelegen, was het deeltje nog steeds mooi recht. Optie 1 was niet meer nodig!
    Hieronder een afbeelding van het resultaat:
    [​IMG]
    Onderschrift: Als je de afbeelding bekijkt is duidelijk te zien dat het rechter ‘side frame’ nu goed in de uitsparingen ligt. Dan valt nu ook op dat het linker ‘’side frame’ in een boog tussen de uitsparingen van de spanten ligt. Die krijgt dezelfde behandeling als de rechterzijde. Het voordeel als alles eerst goed wordt gecontroleerd is wel duidelijk: het is dan nog mogelijk om wijzigingen of verbeteringen toe te passen. Weer zo’n goed advies van: modelbouwforum.nl

    Nieuwsdelen: Probleem met het linker ‘side frame’ is nu ook opgelost!

    Bedankt en ...


    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 3

    Het verhaal achter deel 3, wat op 22 september 2011 in Engeland verscheen:
    Het kwam maar niet. Na weken en weken wachten was het geduld opgeraakt: Contact gezocht met Hoodbouwers in Engeland, de tweede stuurde op de noodkreet tekeningen van de onderdelen, keurig overgetrokken van de lege houtplaten bij uitgave 3. Engels advies: Precies op de lijn uitzagen met een zaagbreedte van 0.5mm dan krijg je de exacte maten van de onderdelen. "Thank you very much." Vliegtuigtriplex was geen optie. Op advies van ‘schilper’ naar die grote ‘doehetzelver’ van Nederland en hardhoutmultiplex van 3.6mm aangekocht. Was een goede geste. Daar een aantal delen uitgezaagd en de rest van oude lege Bismarck houtplaten (tip van modelbouwforum: gooi je restanten niet meteen weg!). Toch kwam deel 3 (na circa 6 weken) nog aan, maar toen waren de deeltjes allemaal al uitgezaagd. Nota bene: Deel 11 en 12 zijn al meer dan 7 weken onderweg! Flessenpost?

    Afbeelding van deel 3:
    [​IMG]

    De volgende stap in het bouwverslag zal een afbeelding bevatten van de zelf uitgezaagde deeltjes, een paar afbeeldingen van de te volgen bouwstappen en het resultaat van de bouw.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 3a

    Afbeelding van de zelf gezaagde onderdelen bij deel 3:
    [​IMG]

    Stap 13 tot en met 16 (zat bij de tekeningen):
    [​IMG]

    Update:
    Deel 1, 2 en 3 compleet.
    [​IMG]
    Er dienen nog gaten te worden geboord in de achterste kielplaat 10 voor het bevestigen op de bouwplaat. Spanten zijn nog niet verlijmd op de kielplaten, dat gebeurd na deel 4, 5 of 6 of misschien zelfs bij deel 8 of 9 als alle kielplaten behandeld zijn.
    Nota bene: Alle onderdelen van deel 3 zijn zelf gemaakt en passen prima.
    Onderdelen komen uit een hardhouten multiplexplaat (zie het verhaal bovenaan bij permalink 25)!


    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Hr. Ms. Utrecht

    Leuk, ooit nog eens een paar weken op die Hr. Ms. Utrecht gewerkt.
     
  19. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Deel 4

    Het verhaal achter deel 4 wat eind september 2011 in Engeland verscheen:

    Ook nu declareerde Royal Mail geen bezorgkosten; een Nederlander op bezoek in Engeland kwam het tegen en nam het mee terug naar Nederland waar paden elkaar kruisen en een Bismarckdeel geruild werd voor deel 4.


    Afbeelding van deel 4:


    Afbeelding van de inhoud van deel 4:
    [​IMG]
    Onderschrift: Zomaar ineens laat Hachette een steekje vallen; onderdelen zijn niet genummerd.

    Stap 7 tot en met12:
    [​IMG]

    1e afbeelding na de bouw:
    [​IMG]
    Onderschrift: Nog steeds geen spant op de kielplaten verlijmd.

    2e afbeelding na de bouw:
    [​IMG]
    Onderschrift: Mooie inkijk door de lengte van het schip.

    "Wordt vervolgd"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.080
    Issue 27 and 30

    Nieuwsdelen: Op een mooie zaterdagmiddag, de 28e april, tijdens de bouwwerkzaamheden van deel 4: Deel 27 en 30 komen binnen 4 dagen met Royal Mail per luchtpost en postnl per fiets, in de brievenbus. Hulde aan de posterijen, wat een samenwerking, ze dragen dan ook beide dat koninklijke ikoontje.
    Alles in goede conditie gearriveerd. Het zijn tere dunne plankjes, die voor de patrijspoorten van het voor- en achterschip zijn. En nog wat plankjes voor de 2e laag van de romp.

    Afbeelding van deel 27 en 30:

    Onderschrift: Van een dergelijk moment is te genieten. Waarom? Aan de hand van deze 2 delen zijn de delen 28 en 29 ook te maken met behulp van wat foto’s van de HMS Hood en de hulp van bouwers van de andere kant van de Noordzee. De mens wordt creatief wanneer de delen zo moeilijk te verkrijgen zijn!

    Nota bene: Alles is nu compleet tot en met deel 33! Deel 31 en 32 zijn namelijk delen met plankjes voor de 2e laag van de romp en die liggen al met plankjes en de bouwbeschrijving (bouwbeschrijving dankzij een goede Engelsman) gereed.23.57% van de 140 delen is nu binnen!

    Ergo: Deel 34 ligt al gereserveerd in Engeland bij een beste man te wachten, tot de delen 35 en 36 de komende weken verschijnen; gedrieën maken zij dan hopelijk een voorspoedige overtocht naar Nederland.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2012

Deel Deze Pagina