Straat Denemarken

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bouwer, 18 apr 2012.

  1. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 5

    Het verhaal achter deel 5, wat eind september 2011 in Engeland verscheen:
    Dit deel 5 zat als het goed uit de herinnering naar boven komt in het 2e pakket wat probleemloos kon worden verkregen. Daardoor zaten er wel de nodige dubbelingen in, maar de vreugde was er niet minder om. Het gehele pakket bestond uit 17 delen, waardoor het aantal binnengehaalde delen van circa 8- naar circa 21 delen toegenomen was.


    Afbeelding van deel 5:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een afbeelding van de inhoud van deel 5:
    [​IMG]
    Onderschrift: Hachette nummerde niet bij deel 3, maar bij dit deel wel.

    Stap 1 tot en met 6:
    [​IMG]
    [​IMG]
    De bouw; onderdelen deels uitgezaagd:
    [​IMG]
    Onderschrift: De opmerkzame lezer vraagt zich af: "waarom zelf uitzagen als alle delen tot en met 33 al aanwezig zijn?" Welnu de koers is enigszins verlegd daar inmiddels al 9 delen dubbel aanwezig zijn, doordat er verschillende pakketten aangekocht dienden te worden waarin dubbelingen voorkwamen. Idee opgevat om dan maar een dubbele complete set te maken van de eerste misschien wel 35 delen.
    Nota bene: Merk op dat ook nu weer onderdelen zijn verkregen door ze uit de restanten van de Bismarck houtplaten te zagen!
    De bouw; afbeelding van een ‘beam’:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Onderschrift: De halfronde cirkels zijn niet uitgezaagd, de conclusie ligt voor de hand; uitzagen alleen nodig voor R/C.

    Deel 1 tot en met 5 compleet/bovenaanzicht:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Deel 1 tot en met 5 compleet/vooraanzicht:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Onderschrift: Nog steeds geen spanten verlijmd op de kielplaten; als alle kielplaten verwerkt zijn!

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 6

    Het verhaal achter deel 6:
    Op 6 oktober 2011 lag het bij de tijdschriftenverkoper in Engeland in de winkel voor de losse verkoop. Dit deel werd verkregen in een pakket van circa 17 delen, door een contact, opgedaan via Ebay, en een contact via dat contact. Het pakket kwam in een degelijke verpakking naar Nederland en bracht de nodige opluchting, omdat nu bijna alle tot dan verschenen delen ‘binnen’ waren. Ook dit deel is, doordat het ook nog in een ander pakket zat, dubbel aangekocht.

    Afbeelding van deel 6:
    [​IMG]

    Een afbeelding van de inhoud van deel 6:
    [​IMG]

    Stap 7 tot en met 12:
    [​IMG]

    1e afbeelding van de bouw bij deel 6:
    [​IMG]
    Onderschrift: De kielplaat 18 en het verbindingsstuk 19 geplaatst maar niet verlijmd. Benaming kielplaat is niet de goede naam daar bij de KM is geleerd, dat er over de lengte van het schip op de bodem het ‘middenzaadhout’ staat en daarnaast tevens het ‘zijzaadhout’.

    2e afbeelding van de bouw bij deel 6:
    [​IMG]
    Onderschrift: De kielplaat 18, verbindingsstuk 19 en ‘beam’ 21 en 1x ‘crossbar’ 22 geplaatst maar niets verlijmd.

    3e afbeelding van de bouw bij deel 6:

    [​IMG]
    Onderschrift: Bezigheden aan het andere einde van het model: weer een ‘kielplaat’ en 2 verstevigingsplaatjes gereed. Nu nog de staande ‘keel’ 25a zoals de Engelse bouwers het noemen.

    4e en laatste afbeelding van de bouw bij deel 6:

    [​IMG]
    Onderschrift: Laatste bezigheid aan dit einde van het model bij deel 6: Vastleggen met de smartphone en terug denken dat dit gedeelte geheel zelf uitgezaagd is. Zelfs de figuurzaag werkte mee door de zaagjes niet te laten breken; ze dienen door slijtage zelfs vervangen te worden, nu zij de bestemming hebben gekregen waarvoor zij gemaakt zijn, na 23 jaar ongebruikt in een garage te hebben gelegen.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 7

    Het verhaal achter deel 7: uitgiftedatum 6 oktober in het Koninkrijk aan de andere zijde van de Noordzee.
    Hachette deelde de laatste klap uit: "Wij beginnen er gewoon niet aan om aan Nederland te leveren!"
    Daar kun je het dan mee doen Bouwer.
    Even slikken, opstaan en een nieuwe weg opgaan.
    En na enig volhouden wordt het thuis afgeleverd.
    Misschien was dit het deel wel voor die vreselijke prijs van €18.12!
    Beleef er dan tenminste veel genoegen aan bij het bouwen, Bouwer.

    Afbeelding van deel 7:
    [​IMG]

    Een afbeelding van de inhoud van deel 7:
    [​IMG]
    Onderschrift: En opnieuw zijn de onderdelen niet genummerd!

    Stap 6 tot en met 10:
    [​IMG]
    Onderschrift: Gedetailleerde documentatie.

    De bouw:

    1e afbeelding bij de bouw van deel 7:
    [​IMG]
    Onderschrift: Enige weken geleden voorbereid, nu verder met uitzagen. De oplettende lezer vraagt zich af: 2 soorten hout? Klopt, een paar weken geleden 2x een keuken verwijderd uit een woning, resultaat: 2 triplexplaten van 600x450x4mm van zeer goede kwaliteit!

    2e afbeelding bij de bouw van deel 7:
    [​IMG]
    Onderschrift: Ze groeit!

    3e afbeelding bij de bouw van deel 7:
    [​IMG]
    Onderschrift: Uit een andere hoek.

    4e en laatste afbeelding bij de bouw van deel 7:
    [​IMG]
    Onderschrift: Deel 7 gereed.

    Nota bene: Nog steeds geen spant of kielplaat verlijmd.

    Nieuwsdelen: Leuke mededeling uit Engeland vanmorgen: "Deel 35 ligt voor u gereserveerd."


    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 8

    Het verhaal achter deel 8: Uitgiftedatum 13 oktober in de UK. Ook dit deel kwam met het 2e pakket. De zoektocht naar de nog resterende 10 delen, werd met hernieuwde moed ter hand genomen.
    31-21= nog altijd 10 niet in bezit!


    Afbeelding van deel 8:

    [​IMG]


    Een afbeelding van de inhoud van deel 8:
    [​IMG]


    Onderschrift: Onderdelen opnieuw niet genummerd!


    Stap 1 tot en met 6:
    [​IMG]

    Onderschrift:
    Verdere bouw aan het voorschip.

    Nieuwsdelen: Hachette weer benaderd: "U levert nu, na Ierland ook al aan Zuid-Afrika", en uw EU-broeders dan, aan de overkant van de Noordzee?

    De bouw:

    1e afbeelding bij de bouw van deel 8:
    [​IMG]

    Onderschrift: De deels nog niet uitgezaagde onderdelen.
    "Wordt vervolgd!"

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Bedankt man.
    Mooi die HMS Hood onder mijn naam Bouwer?
    Van jou afgekeken!
     
  6. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    [​IMG]

    Nieuwsdelen:
    Vanmiddag de beplanking halen voor de delen 29, 31, 32 en 33.

    Update: Na te zijn afgehaald, rest één conclusie: Meer dan 50% goedkoper dan de Hachette delen uit Engeland.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 8b

    De bouw:

    2e afbeelding bij de bouw van deel 8:
    [​IMG]

    Onderschrift: Zonder woorden!

    3e afbeelding bij de bouw van deel 8:
    [​IMG]

    Onderschrift: Duidelijk te zien, aan de houtkleur, dat er bij het voor- en achterschip veel zelf uitgezaagd is.

    4e afbeelding bij de bouw van deel 8:
    [​IMG]

    Onderschrift: Het voorschip nu gereed.

    Nota bene: Nog steeds geen spant of kielplaat, verbindingsstuk, dekbalk of ligger verlijmd, dit gebeurd pas als voor- en achterschip (na deel 9 of 10?) beide gereed zijn en de bouw verder gaat op de bouwplaat.

    "Wordt vervolgd!"

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 9

    Het verhaal achter deel 9:
    Uitgiftedatum 20 oktober in de UK.
    Ook dit deel kwam met het 2e pakket
    , of zat het in het 3e?
    Bouwer weet het niet meer!

    In het verleden aan Hachette:
    "Deel 9 is toch een mooie start om de rest van de 140 delen te gaan leveren?"
    Een prachtig en krachtig antwoord kwam retour:
    "Neen!"

    Afbeelding van deel 9:
    [​IMG]


    Een afbeelding van de inhoud van deel 8:
    [​IMG]
    Onderschrift: Weer terug naar het hek van het schip.

    Stap 8:
    [​IMG]
    Onderschrift:
    Het hek van het schip bij stapje 8.

    HMS Hood’s; main armament:
    [​IMG]

    De bouw:

    1e afbeelding bij de bouw van deel 9:
    [​IMG]
    Onderschrift:
    Na 2 uur figuurtjes zagen.

    Nieuwsdelen: Gisteren er achter gekomen dat Hachette ook al in de USA levert.
    Informatie van een Amerikaan aan de Westkust. Maar tot op heden had hij na ruim 6 weken nog geen enkel deel ontvangen en alleen maar bevestiging van zijn abonnement. Verder reageren ze totaal niet meer op zijn Emails waar alles blijft. Hij heeft het nog slechter dan Bouwer het ooit heeft gehad, want die ziet de zon nu 33 issues schijnen.

    Nota bene: Goed opletten Bouwer bij het aftekenen, houd rekening met de interne richting van het hout, anders worden sommige onderdelen te kwetsbaar en dat is dus één maal gebeurd; ‘krak, spantje 39 doormidden en weer een uur verder!’.


    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 9b

    De bouw:

    2e afbeelding bij de bouw van deel 9:
    [​IMG]

    Onderschrift:
    Middenzaadhout 35 geplaatst met de beide verstevigingsplaatjes 36.

    3e afbeelding bij de bouw van deel 9:
    [​IMG]
    Onderschrift: Spanten 37, 38, 39 en 40 geplaatst.


    Nota bene: Nog steeds geen spant, kiel of kielplaat verlijmd!

    4e afbeelding bij de bouw van deel 9:
    [​IMG]

    Onderschrift: De Engelse bouwer adviseerde om spantje 40 vol met lijnen te zetten zodat het spantje loodrecht en haaks geplaatst zou worden, omdat het geen ingezaagde speur had meegekregen.
    "En de Bouwer denkt dat bij het plaatsen en verlijmen op de bouwplaat een waterpas gebruikt gaat worden om het nog beter in de hand te houden."

    5e afbeelding bij de bouw van deel 9:
    [​IMG]

    Onderschrift: Deze afbeelding laat zien wat Hachette voor ogen heeft.


    Nieuwsdelen: Vandaag is het een klein beetje feest:
    Het is namelijk al 55 dagen dat deel 11 en 12 onderweg zijn.
    Flessenpost door de Noordzee gaat niet snel, waarschijnlijk is de golfstroom verkeerd.
    Maar maak u geen zorgen volgers, Bouwer heeft ze al 4 weken binnen met een ander pakket!

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 10

    Het verhaal achter deel 10:
    Uitgiftedatum 27 oktober in de UK.

    Ook dit deel zat in een pakket.

    De kosten voor dit deel waren €4.06.

    Afbeelding van deel 10:
    [​IMG]

    Een afbeelding van de inhoud van deel 10:
    [​IMG]
    Onderschrift: Weer verder met het hek van het schip.

    Nieuwsdelen: Morgen komt deel 36 uit in Engeland.
    Bouwer neemt een aantal snipperdagen op. Tot maandag!

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Thanks
     
  12. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 10b

    Opmerking:
    Bouwer kon het niet laten en wachtte niet tot maandag.

    1e afbeelding bij de bouw van deel 10:
    [​IMG]
    Onderschrift: Bismarck restmateriaal, afgetekend en gereed voor 2 uur figuurzagen.

    2e afbeelding bij de bouw van deel 10:
    [​IMG]
    Onderschrift: Het is toch niet de gelaserde uitvoering van Hachette?

    Nota bene: Bouwer is wel een beetje tevreden, maar nog niet helemaal en deel 11 ligt ook nog geduldig te wachten.

    3e afbeelding bij de bouw van deel 10:
    [​IMG]
    Onderschrift: Overzicht van de bouwwerkzaamheden aan het achterschip van vandaag.

    4e afbeelding bij de bouw van deel 10:
    [​IMG]
    Onderschrift: Servo control support?

    Stapje 09 en 10.
    [​IMG]
    Onderschrift:
    H
    achette’s raad toch maar opgevolgd; RC gereed!

    Nota bene: Ondanks de montage van dat deeltje gaat Bouwer niet voor RC!

    5e afbeelding bij de bouw van deel 10:
    [​IMG]
    Onderschrift: Deel 10 gereed en zij wacht op de bouwplaat.

    Nota bene: Er is nog vrijwel niets verlijmd op wat support panels na!

    Nieuwsdelen: Deel 34, 35 en 36: Tomorrow!

    "Wordt vervolgd!"

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Nieuws

    Nieuwsdelen:

    Deel 34, 35 en 36:

    - De delen zijn donderdag verzonden vanuit Engeland;
    - het worden weer spannende dagen voor Bouwer, die afhankelijk is van Royal Mail en Postnl.

    Deel 37, 38, 39 en 40:

    - Woensdag jongstleden besteld;
    - 37 verschijnt aanstaande woensdag in Engeland;
    - betekent 4 weken wachten op 37 tot en met 40;
    - nu 4 delen tegelijk laten verzenden (kost €1,86 minder aan portokosten per 4 delen!)
    - nu eerst deel 1 tot en met 10 verlijmen op de bouwplaat(s) en daarna begint de bouw van deel 11.

    Bouwinformatie:

    HMS Hood deel 1 tot en met 10:


    - De eerste 10 delen zijn nu op het verlijmen na gereed;
    - liggen nu uit elkaar op de bouwplaat;
    - volgende stap is dan het monteren van alle kielplaten op de bouwplaat;
    - dan volgt het verlijmen van alle staande kielplaten, liggers, spanten etcetera;
    - foto’s volgen.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2012
  14. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 1-10

    Afbeeldingen bij het verlijmen op de bouwplaats.

    1e afbeelding bij het verlijmen op de bouwplaats (deel 1 tot en met 10):

    [​IMG]
    Onderschrift: Dit is haar bouwplaats; naast ‘broeder’ Bismarck!

    Nieuwsdelen: Aan Hachette:
    U levert in de UK, Ireland, South Africa en nu ook al in de USA!
    En uw EU-broeder aan de overkant van de Noordzee?
    Reactie: Neen!
    Bouwer vindt dat een heel duidelijk antwoord.

    "Wordt vervolgd!"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Bouwprincipe/romp

    Bocdan,
    Het bouwprincipe dat Hachette heeft gehanteerd is inderdaad identiek aan dat van de Bismarck.
    Die andere rompvorm heeft zeer waarschijnlijk ook met de tijd te maken (1920 of 1940) waarin een schip gebouwd is en voor welke bepantsering er gekozen is. Voortschrijdend inzicht om het zo maar eens te noemen.

    Gaat goed met de Victory!
    Ga ook maar zo door.
     
  16. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Dubbelle delen van de HMS Hood

    Nieuwsdelen:
    Bouwer maakte iets moois mee.
    Het is eindelijk gelukt!
    7 dubbele delen van de HMS Hood zijn verkocht.
    Nu heeft hij nog maar 4 dubbele liggen.
    Wel diende Bouwer er nog 4 delen zelf voor te kopiëren en dat deed hij dan ook.
    Ze zijn nu onderweg naar Noord-Amerika.​
     
  17. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Bekend?

    Ja dat lukt aardig, want zelfs Portugal, Duitsland, Nieuw Zeeland, Australië en Engeland zijn al meerdere malen voorbij gekomen. Dat is trouwens broodnodig, want daardoor worden er contacten gelegd en over en weer wordt er geholpen en dat is dan weer het profijt van al die forums over de hele wereld. Alle HMS Hood-bouwers hebben daar baat bij en dat is iets wat Bouwer al snel door had: anderen helpen zodat Bouwer ook geholpen wordt.
     
  18. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 11

    Het verhaal achter deel 11:
    Uitgiftedatum 2 november 2011 in de UK.
    Ook dit deel kwam met het 2e pakket, maar was al wel eerder besteld in een pakket met deel 11 en 12.
    Tot op heden zijn die 2 delen niet aangekomen.
    En zijn nu al 63 dagen onderweg!


    Afbeelding van deel 11:
    [​IMG]

    Een afbeelding van de inhoud van deel 11:
    [​IMG]

    De bouw:

    1e afbeelding bij de bouw van deel 11:

    [​IMG]
    Onderschrift:
    De eerste ond
    erdelen zijn weer uitgezaagd.
    Uit restanten van een HMS Hood- en KMS Bismarckplaat.

    2e afbeelding bij de bouw van deel 11:
    [​IMG]
    Onderschrift: Die is wel aardig gelukt.

    Nieuwsdelen: Bij het maken van de 2 direct hierboven geplaatste foto’s vond Bouwer een ‘schaftpennetje’ van het Bismarck boegankertje op de grond; wat een meevaller!

    "Wordt vervolgd!"

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Deel 17

    Andere bezigheden:

    Afbeelding van werkzaamheden aan deel 17:[​IMG]
    Onderschrift:
    Het enigste onderdeel wat in dit deel zit.
    Dit al vast uitgezaagd i.v.m. verzending.
    Bouwer maakte er meteen 2!

    "Wordt vervolgd!"

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Nieuws

    Nieuwsdelen:

    It’s a beautiful day!
    Bouwer heeft vandaag ook de laatste 2 dubbele delen op de post kunnen doen en is ze nu allemaal kwijt.

    De dag werd nog mooier!
    Bouwer ontving scans uit Engeland van:
    de bouwinstructies van de delen 31, 32 en 33 (alleen maar plankjes!)!

    Daar moet hij wel wat voor terug doen:
    Scan maken van de bouwinstructies van deel 24 (alleen maar plankjes!) en deel 13.
    En een kopie maken van het materiaal van deel 13; aftekenen en zagen.

    De dag bereikt zijn allermooiste moment:
    Bouwer ontving van Postnl de delen 34, 35 en 36 uit Engeland.
    Altijd weer een opluchting dat het goed is gegaan.
    Bouwer bedenkt dat deel 11 en 12 al 65 dagen onderweg zijn.
    Ze zijn nu zeer waarschijnlijk ook definitief met pensioen.
    Ze bereikten namelijk de AOW-leeftijd in dagen, dat ze onderweg zijn.

    "Wordt vervolgd!"
     

Deel Deze Pagina