Strecker rs motor problemen.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Cnn, 15 okt 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bart is gebruiker xyz hier op MBF.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar wij bedoelen Bert.
    En Bert heeft al heel veel motoren her en gewikkeld tot grote tevredenheid van de gebruikers.
    Vandaar dat ik op Bert kwam.

    GJ
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Contact met Bert gehad. Nu bezig de motor te demonteren, dan gaat hij op de post naar hem!
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    15403127413373480215606075170250.jpg
     
    GJVO vindt dit leuk.
  5. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Motor is gearriveerd.
    De isolatietester laat al doorslag zien bij 250V tussen de as van de motor en de aansluitdraden (geen doorslag bij 1000V is goed).
    De multimeter laat een weerstand in het mega-ohm bereik zien dus het is geen zuivere kortsluiting maar ruim voldoende om de regelaar zich te laten verslikken.
    De weerstand tussen de fases meet netjes 33.6mOhm bij alle 3 de combinaties.
    Het is hiermee duidelijk een geval van een binnenste wikkeling die kortsluiting maakt op de stator.
    Deze motor moet dus opnieuw gewikkeld worden.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is er ruimte voor grotere draaddiameter Bert?
     
  7. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Heel weinig, het is eigenlijk al knap dat de huidige wikkeling past: er is heel weinig ruimte aan de kopse kanten voor de 'wikkelkopjes', dat is wel typisch Strecker.
    Maar ik ga eerst kijken wat er nu op zit en daarna uitzoeken wat een minimaal gelijkwaardige variant is.
    Uitdaging 1 is demontage van de statordrager.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dus dan zat ik goed met mijn conclusie.
    Helaas heb ik van mijn ex-werkgever geen megger meegenomen, blijkt toch wel handig te zijn....
    Bert, Plettenberg wikkelt sommige motoren met litze, misschien is dat een optie, dan heb je denk ik minder dat je de wikkelingen strak aan moet trekken en je de isolatie van de koperader beschadigd.

    GJ
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Sorry Bert, lees nu je post pas.

    Ben blij dat je wat hebt geconstateerd:).:friends:

    Zit hij niet met kleine inbus boutjes vast?

    Groetjes Niels
     
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heb ook nog een plettenberg trouwens Gert-Jan.

    Zit op mijn sebart sukhoi 2.2m

    De klapprop zit bij de mijne direct op de motor. Had hem zo gekocht bij aerobertics. Dat was 1x vliegen, toen de cowl en carbonnen prop aan flarden doordat ik hem niet op 10 procent vermogen bij gasdicht had gezet. Prop was naar binnen gaan hangen en alles stuk gedraaid.

    Vond het persoonlijk geen geweldig systeem waar de bouwer van het toestel voor had gekozen
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Borgschroefje of -stift tussen stator en statordrager?
     
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik heb geen ervaring met litze en ga het voorlopig ook niet proberen:
    -Het beschadigen van een enkele draad is veel makkelijker bij litze
    -Het kaalmaken voor het maken van sterpunten/connectors solderen is lastiger (chemische rommel).

    Nee het gaat om de kern die in de stator zit geperst, er zitten geen boutjes in. Maar die kern heb er inmiddels al uit.

    Nope, net als bij Align geen anti-rotatievoorziening.

    Wat ik tot nu toe heb gezien bij Strecker:
    -De stators zijn kaal, net als bij Scorpion (geen coating als bij bv Align en Kontronik).
    -De stapelkwaliteit van de stator is niet altijd even best (soms uitstekende plaatjes --> risico op sluiting). Kontronik en Align zijn daar erg goed bv.
    -Waar Scorpion nog isolatiepapier gebruikt daar doet Strecker nagenoeg niets.. behalve soms een papiertje bovenop de kopse kanten waar de wikkelkoppen zitten, dus niet zo gek dat er dan sluiting optreedt.
    -De wikkeling is volgestort met fixatiemiddel, het 'ontwikkelen' is hiermee erg lastig.

    Deze motor is 'multifilar' of tri-wire gewikkeld met 3 draden van 0.6mm diameter (koperkern). Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk netjes gewikkeld vind, het zit ook goed vol.
    Dat kan worden vervangen door een enkele draad van 1.06mm om gelijke performance te houden. Meer hoeft ook niet en zou ik sowieso niet doen omdat ik denk dat de wikkeling nu al de sterkste schakel is in de magnetische keten. Dikker draad zou kunnen resulteren in verzadigings-issues (esc shutdown). En bovendien past het ook niet volgens mij.
    De stator heeft 12 tanden, 14 magneten in de rotor. Het lijkt erop dat de wikkeling 8turns heeft, verschakeling is Delta.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2018
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat ken ik niet, wat verzadigd er dan?
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Misschien een domme vraag, maar als je op alle fases 33 ohm meet. Betekend het dan dat van elke fase ergens een wikkeling sluiting moet maken met de stator ergens?
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je meet 33 ohm, maar waar tussen. Als je meet tussen een motoraansluiting en de behuizing van de motor dan is er ergens in een wikkeling een beschadiging en maak de wikkeling contact met het metaal van motor. Meet je 33 ohm tussen twee motor aansluitdraden, dan is er ook iets niet in orde. De weerstand van wikkelingen zit in de orde van milliohms. Het meten van dergelijk lage waarden is met een gewone ohmmeter of universeel meter niet mogelijk. Daar is speciale meetapparatuur voor nodig.
     
  16. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Mijn redenatie is: als de wikkeling 'te dik' is kan er ook erg veel stroom doorheen lopen, wat vooral bij 3D helivliegen snel gebeurd. Hierdoor raakt bij een magneetcircuit met relatief kleine dwarsdoorsnede en/of slechtere kwaliteit de flux eerder in verzadiging en kan ook het back EMF signaal (nodig voor het meten van de rotorpositie) worden vervormd/verstoord.
    Ik laat me graag inlichten of dit juist is. Het Is nl gebaseerd op mijn ervaring met extreme wikkelingen op de Align 750mx motoren. Wikkeling was 100% in orde maar zorgde voor constante shutdowns zodra de motor wat zwaarder belast werd.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lagere weerstand zorgt voor grotere stroom (hoewel een e-motor zich niet volgens wet van Ohm gedraagt, verre van). Het verzadiging-BEMF-synchronisatie verhaal klopt ook.
    Maar laat dat je niet weerhouden om dikker te wikkelen, dun zou zonde zijn. Ik zou de pitch dan wat verminderen.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2018
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Als er zuivere kortsluiting is tussen een motorfase en de stator op 1 punt dan meet je dat niet in de interne weerstand. Kortsluiting op meerdere punten gaan sowieso andere waardes geven tussen de fases afhankelijk van waar het zit. De kans dat het gelijk uitpakt is nihil.
     
  19. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik meet ook milliohms, dat staat ook in mijn bericht... en ik heb idd een speciale meter daarvoor naast een gewone multimeter.
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Goed om te weten dat mijn redenering ergens nog hout snijdt :)
    Vooral de Align motoren zijn gevoelig voor dit fenomeen, het zal ook niet voor niets zijn dat de originele wikkeling daar zo ielig is. Ik heb voor deze motoren een veilige vulgraad gevonden die probleemloos is en toch nog een flinke power toename geeft.
     

Deel Deze Pagina