Streper na 5 rondes weer terug?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Loet Wakkerman, 25 okt 2021.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik zou graag een gedachtenexperiment over de streper willen starten.
    Sinds de streper tegenwoordig pas na 12 rondes is vind ik persoonlijk de dagwedstrijden minder interessant geworden. Het is volgens mij, na de invoering van de nieuwe keiharde taken, de grootste blunder bij F3K. Allemaal bedoeld om de toppiloten qua klassering wat verder uit elkaar te halen maar het neveneffect is ook slechtere eindresultaten voor de mindere goden.
    Op een dagwedstrijd halen we zelden de 12 rondes wat dus betekent dat we geen streper hebben.
    Waarom hebben we in een weekendwedstrijd, waar we de 12 rondes weleens bereiken, wel een streper? Een fout op een dagwedstrijd wordt harder afgestraft dan op een weekendwedstrijd. Met als bijkomend effect op een dagwedstrijd een laag, niet motiverend, percentage om mee naar huis te gaan.
    Ik zou voor de dagwedstrijden graag de streper bij 5 rondes weer terugzien.
    Er zijn redenen waarom ik het belangrijk vind om een vroege streper weer in te voeren.
    Een is hierboven beschreven, de hardere beoordeling bij een dagwedstrijd dan bij een weekendwedstrijd. Dat stoort me.
    Ik weet niet zeker of het teruglopende deelnemersaantal veroorzaakt wordt door de nieuwe regels maar ik sluit het ook niet uit.
    Er zijn van de oudere garde piloten gestopt vanwege de nieuwe regels. Vraag het ze, ook in het buitenland.
    Willen we meer deelnemers trekken, en vasthouden, dan moet er iets gebeuren.
    F3K is er niet alleen voor de toppers en is te mooi om te laten doodbloeden...
     
    Lyckele en macedh vinden dit leuk.
  2. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om hierover na te denken. Daarnaast zouden we ook na kunnen denken over het verschil van niveau en/of ambitie. Wellicht kunnen we twee klassen inrichten, of een handicap of de streper voor de niet 'pro's'.
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Lijkt mij een redelijk punt om voor te stellen, de streper terug na 5 ronden. Volgens mij kan dat gewoon, internationale regels voor de klasse ''bij voorkeur'' zoveel als mogelijk volgen, maar als de meerderheid in Nederland wil dat er een streper na 5 ronden komt lijkt me dat geen probleem. En als het ook meer ouwe of juist nieuwe deelnemers oplevert...je argumenten klinken aannemelijk en die van meer deelnemers zou voor mij een reden zijn om erop te stemmen. Om het verschil in niveau daarmee minder te maken vind ik wat minder, het geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid. vraag is of dat belangrijker is dan plezier. Ik denk het niet.

    twee klassen werkt volgens mij ook twee-deling in de hand, persoonlijk vind ik dat niets, maar ook dat kan de groep beslissen. een tweedeling op leeftijd lijkt me wel goed voor f3k, mochten er genoeg deelnemers zijn aan beide zijden van die streep.
    Als je ambitie is om mee te doen met f3k wedstrijden dan kan dat volgens mij gewoon, en als je op het podium wil komen heb je behalve ambitie wat meer nodig. Als groep moeten we volgens mij nog even zien wat de exacte ambitie gaat zijn.

    Niveau verschil...Helaas zorgt ook dit wel voor een twee-deling, de vraag is echter dan hoe dat verschil minder te maken. Er zijn gelukkig al mooie voorstellen gedaan die we als groep kunnen uitvoeren, als kern is het toch vooral kennis delen en hopen dat die wordt toegepast en geperfectioneerd. F3k is en blijft ook een fysiek aspect hebben waarmee het zich van alle andere klassen onderscheid, de worp. het is geen geheim dat deze een grote invloed heeft op het niveau verschil, laatste wedstrijd geeft het percentage goed aan wat dat verschil nu eigenlijk is...Het is niet altijd van doorslag gevend belang, maar doorgaans is het wel lekker. Zeker ook met dead air weer, iets wat rond deze tijden van het jaar vaker voorkomt. in het voorjaar en de zomer zijn de kleine lage belletjes gewoonweg talrijker waardoor er voor iedereen wat meer kansen liggen. Om die reden lijkt het mij ook slim om te kijken naar de wedstrijd data. 2 of 3 van die deadair wedstrijden maken iedereen die onder de 60-65 meter gooit in principe vrij kansloos tegen de top werpers. Niet motiverend inderdaad.

    F3k is nooit alleen voor of van de toppers geweest, het podium in sommige gevallen wellicht. Persoonlijk kan ik concluderen dat de laatste 3 jaar een soort mode is ontstaan onder mensen om wel op het podium te willen staan maar er niet genoeg voor doen. De focus gaat naar regeltjes, de top piloot in kwestie, ''ik vind..'' discussies worden gestart, maar harder trainen ho maar. We willen volgens mij allemaal lekker f3k vliegen, ieder op zijn eigen manier. Zodra je het een officiele nk competitie status heeft willen mensen graag winnen, competitiviteit komt en hoort er dan bij. Hoe je daar voor jezelf mee omgaat is aan een ieder voor zichzelf, maar dat niet iedereen kan winnen is helaas een feit. Als we daar als groep van af willen kunnen we overwegen om er een recreatieve klasse van te maken en een selectie wedstrijd/weekend houden voor de team selectie. lijkt mij ook wel wat;)
     
    macedh vindt dit leuk.
  4. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Rijswijk
    kunnen we overwegen om er een recreatieve klasse van te maken en een selectie wedstrijd/weekend houden voor de team selectie
    Dat is inderdaad ook nog een goede en eenvoudige oplossing! Doen ze in Duitsland ook zo dacht ik...
     
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Nee, de Duitsers hebben, volgens mij, 2 Duitse wedstrijden en verder een aantal buitenlandse wedstrijden die meetellen voor de selectie. En daar tellen dan weer de beste 3 resultaten van. In ieder geval niet 1 wedstrijd.
    Er is wel 1 wedstrijd die bepaalt wie Duits kampioen wordt, de German Open.
     

Deel Deze Pagina