Stroeve stuurstang

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Crielair, 27 mrt 2018.

  1. Crielair

    Crielair

    Lid geworden:
    28 jun 2010
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Emmeloord
    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje. Van een model welke ik heb overgenomen van een ander loopt de stuurstang naar het richtingsroer nogal stroef. De (digitale) servo maakt daardoor constant geluid omdat hij hem telkens net niet op de juiste positie kan krijgen. De stang loopt door een kunststof buisje door de romp heen naar achteren en is tamelijk onbereikbaar. Als ik er langs kijk zie ik ook dat er een kleine slag in lijkt te zitten doordat de uitsparingen in de houten ribben waar het buisje doorheen loopt niet geheel op één lijn zitten, wat wellicht de oorzaak is. Ik zie het eigenlijk niet zitten om het buisje er helemaal uit te slopen en er dan weer rechter in zien te krijgen. Zijn er andere mogelijkheden? Ik zit bijvoorbeeld te denken aan een flinke lading WD40 of siliconenspray... Is dat iets?

    Gr. Paul
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    WD 40 is geen permanente oplossing. Dat droogt uit en moet je steeds opnieuw aanbrengen.
    Siliconenspray... tsja... als je ooit nog eens van plan bent lakschade of zo te herstellen, moet je VER uit de buurt blijven van dat spul.

    Beste kun je iets als Tri-Flow gebruiken, een teflon olie.

    Maar kun je die stuurstang ook uit de buitenmantel krijgen? (en is het een "stang" of een "kabel"?) In dat geval zou ik eerst de boel uit elkaar halen, de stang of kabel goed schoonmaken, en die buitenmantel flink doorspoelen met remmenreiniger om alle troep en vuiligheid er uit te halen. Daarna met wat teflon-olie weer monteren.
     
  3. Crielair

    Crielair

    Lid geworden:
    28 jun 2010
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Emmeloord
    Het is een stang en aan beide uiteinden zit er een knik in gebogen om goed aan te sluiten op de servo en het roer. Dus even er uit trekken gaat ook erg lastig (zucht). In ieder geval bedankt voor je tips!
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zou ik als ik jou was, de hele bende (stang plus buitenmantel) vervangen voor iets beters....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als het met dunne olie niet lukt om het soepeltjes te laten lopen, kun je hem afknippen en een nieuwe erin doen.
    Tri-flow werkt doorgaans best goed. Siliconen olie ook maar weet dan zeker dat je geen verfklusjes aan het toestel krijgt. Want dat gaat dan niet meer.
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Kijk/voel eens zelf hoe stroef het stangetje loopt.
    Dus even de servo van het stangetje halen en deze zelf heen en weer bewegen.
    Als de wrijving acceptabel is, een analoge servo inbouwen ipv een digitale.
    Die doen iets minder moeite om, ten koste van accuvermogen, perse op dat precieze plekje te komen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kun je wat foto's plaatsen, ter hoogte van servo en ter hoogte van roer, van vol links, vol rechts en neutraal?
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een analoge servo inbouwen is leuk maar door de wrijving zal de terugstelnauwkeurigheid flink achteruit gaan.
    De analoge servo zal veel meer hysterese geven.
    De zwaarmoedigheid kun je beter aan de wortel aanpakken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Je kunt ook de stang vervangen door een bowdenkabel, deze is redelijk flexibel en heeft daardoor minder last van kleine bochten.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als echt niet goed gebouwd is, gaat het bij mij compleet in de revisie.
    Nieuwe route afgetekend, nieuwe gaten in de romp voor de doorvoerkabels.
    Zo recht mogelijk.
    Bowdenkabels is genoemd. Alles wat uit de romp steekt is dan staaldraad met soldeerhulzen in de bowdenkabel gedraaid. De gangbaarheid zit dan binnen de romp, de stangetjes die er uit steken zijn dan star. En zo gaat het dan ook naar de servo toe. Geeft een behoorlijk exacte controle.

    Hier zie je het net nog zichtbaar... in de romp... en bij de staart het zelfde idee... maar dan nog steeds alles zo recht mogelijk (of in flauwe bochten), zodat het soepel loopt.

    DSC_2238-LR.jpg

    DSCN6872-LR.jpg

    Gr Bas
     
    JHvdK vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina