Stroing in ontvanger / regelaar?

• Topicstarter Topicstarter Flappie
  • Startdatum Startdatum
F

Flappie

Guest
Hallo,

Als ik mijn zender aanzet (Acoms Technissport) en dan mijn auto gaat alles goed. Zet ik daarna de zender uit, dan gaat mijn auto helemaal flippen.

Gaat rijden vooruit en achteruit, stuurt alle kanten op.

Ik heb alles al los gehad, maar dan helpt niet? K heb geen idee waar het vandaan komt.

Iemand een ideetje?

Is dat wel normaal ja?

Hij reageert toch alleen op 40MHz ?

Het lijkt eropdat mijn bereik ook heel laag is. Na een kleine 20 meter is het bereik weg ? Dan gaat hij weer helemaal "flippen"

Dit is normaal. Wanneer een gewone PPM ontvanger geen zender signaal binnen krijgt zal de decoder "iets" proberen te maken van de rommel die hij wel binnen krijgt. Dat betekent dat de servo's alle kanten op kunnen gaan, ze kunnen daar zelfs kapot van gaan!
De standaard regel is dan ook: ALTIJD eerst de zender aanzetten en pas daarna de ontvanger. Als je gaat stoppen: ALTIJD eerst de ontvanger uitzetten en pas daarna de zender. Dan voorkom je dit soort problemen.
Een PCM ontvanger heeft dit probleem niet omdat daar een microprocessor in zit die de pulsen voor de servo's maakt. Krijgt de processor onzin signalen binnen dan doet hij daar niets mee dus blijven de servo's stil. Als de zender als eerste wordt uitgezet zal de processor de laaste wel goed ontvangen informatie onthouden en die pulsen naar de servo's blijven sturen. Is er een failsafe geprogrammeerd dan zal de processor na een korte wachttijd (2 seconden of zo iets) overschakelen naar die instellingen.

Back